• potatisfjollan

Ni som publicerar bilder på era barn på sociala medier, frågar ni om lov innan ni lägger ut bilder?

Alla ni föräldrar som postar bilder på era barn på sociala medier t.ex. Instagram. Frågar ni era barn om det är OK innan ni lägger ut bilder? Hur vet ni att barnet verkligen vill exponeras för alla på Internet? Skulle ni ta bort bilderna om barnet i efterhand ber om det?

• Svar på tråden Ni som publicerar bilder på era barn på sociala medier, frågar ni om lov innan ni lägger ut bilder?
  • Plantmilk

Vår flicka är för liten för att ge samtycke till att vara på sociala medier så det är svårt att fråga, men både jag och min sambo lägger upp bilder på henne ibland på instagram där endast vänner och anhöriga kan ta del av dom. 

vi har däremot regler, dvs vi lägger endast upp påklädda bilder, ingen behöver se henne krypa runt i blöja och vi tar inte kort när hon är ledsen eller lägger upp något när hon är sjuk. Tycker personligen att det är så konstigt när föräldrar tar kort på sitt barn som ligger i soffan med feber mm och delar med sig av det till allt och alla. 

alla bilder som finns på henne är också när hon är med familjen, dvs gruppfoto från midsommar, påsk och liknande. Inte ensamma bilder med henne i fokus. 
    skulle hon be oss ta ner bilderna när hon blir äldre så visst. Inga problem, både jag och min sambo behöver ständigt tömma mobilen på alla foton så vi har blivit duktiga på att använda oss av once Upon appen till att beställa hem fotoalbum från vår kamerarulle. 

• Mrs Moneybags
    potatisfjollan skrev 2022-11-16 12:14:27 följande:
    Ni som publicerar bilder på era barn på sociala medier, frågar ni om lov innan ni lägger ut bilder?

Alla ni föräldrar som postar bilder på era barn på sociala medier t.ex. Instagram. Frågar ni era barn om det är OK innan ni lägger ut bilder? Hur vet ni att barnet verkligen vill exponeras för alla på Internet? Skulle ni ta bort bilderna om barnet i efterhand ber om det?

Nej, jag brukar inte fråga, men å andra sidan lägger jag nästan inte upp några bilder alls. Kanske 1-2 gånger per år. 

Jag skulle självklart ta bort dem i efterhand om han önskade det i framtiden. 

Mina sociala medierkonton är bara öppna för vänner, så det blir ingen allmän exponering. Skolan han går på filmar och fotar barnen regelbundet och lägger ut på facebook mm, så det är ju redan en viss exponering förstås. 
  • Drottningen1970

Nej jag frågar inte om lov. Sociala medier är lika normalt och vardagligt som ett foto i bokhyllan var förr. Tiderna förändras. Jag tycker tramset om detta är skitnödigt.

• Core
    Drottningen1970 skrev 2022-11-16 18:37:22 följande:

Nej jag frågar inte om lov. Sociala medier är lika normalt och vardagligt som ett foto i bokhyllan var förr. Tiderna förändras. Jag tycker tramset om detta är skitnödigt.

Både det tramset, och tramset med småbarnsföräldrar som tvunget måste lägga ut helt ointressanta bilder på sina barn, lika illa båda två.

Men alla gör som de vill, jag skiter egentligen i vilket, men det där uppmärksamhetssökandet är ju patetiskt. Ett par om året klandrar jag ingen för, men inte ens ungarnas mormödrar är intresserade av att se bilder två gånger i veckan. 

• Mrs Moneybags
    Drottningen1970 skrev 2022-11-16 18:37:22 följande:

Ja och nej. Det finns ju tyvärr föräldrar som inte känner några gränser för vad man kan lägga ut om ett barn som inte har givit sitt (vuxna) medgivande. Exempelvis när ett barn är sjukt och genomgår cancerbehandlingar osv och det kommer mer eller mindre dagliga rapporter om vilka mediciner barnet fått och hur han/hon mår illustrerat med bilder på det svårt sjuka barnet. 

Men vanliga bilder från semesterresor och liknande ser jag inget direkt problem med. 
Svar på tråden Ni som publicerar bilder på era barn på sociala medier, frågar ni om lov innan ni lägger ut bilder?