• Fjäril 27

komplicerat

Hej!

Behöver bara skriva av mig lite. Hur hade ni känt eller gjort om ni var i min situation? Jag och min kille har varit tillsammans lite mer en 2 år. När jag träffade honom var han arbetslös och fick försörjningstöd. Kände väl inte av så mycket av den ekonomiska biten i början av förhållandet men ju längre tiden gick så började jag lägga ut mer och mer pengamässiskt och märkte att han hade det ganska tufft ekonomisk. hjälpte till med lite mat till han och hans barn och även betalat en hel midsommar firande med mat och dryck. Han har och gett mycket när han har kunnat som betalat mat o och dryck när vi haft det mysigt på helgen. Köp hem mat och fyllt kyl och fry hos mig. Nu har han fått jobb och fick sin första lön för en månad sen. Men vad händer det blir värre han har ändå inga pengar och säger att kronofogden pågrund av skulder han har har dragit pengar från hans lön. och masa andra ursäkter. Han är ingen som spenderar. Han har knappt bidragit med någon mat eller vad det nu kan va. Att tillägga han har bott en längre period hos mig också. då han inte har eget boende för tillfället. Är jag för hård mot honom när jag tar upp detta och tycker att det är jobbigt och en stress, oro hos mig. Och ifrågar sätter vart hans pengar tar vägen? Och att jag tycker det är jobbigt att hela tiden va den som får lägga ut allt.

• Svar på tråden komplicerat
  • Daisy28

Tycker du ska börja hålla inne med pengarna. han måste ta ansvar för sin egen ekonomi

• Fjäril 27

Ja det förstår jag och har sagt det till honom. Vi hade ett bråk om detta och han går bara in i försvars ställning och känner sig sårad och ledsen.

• Daisy28
    Fjäril 27 skrev 2022-11-16 10:36:51 följande:

Ja det förstår jag och har sagt det till honom. Vi hade ett bråk om detta och han går bara in i försvars ställning och känner sig sårad och ledsen.

Jaha, självklart gör han det när bankomaten stängs. Du får bli lite tuffare och sluta göda honom. Det kommer kracha din ekonomi förr eller senare annars.
  • vårkänslor

Vad säger han till att han inte har några pengar nu heller? Har han fått löneutmätning eller vad handlar det om egentligen?

Du måste ta reda på fakta här. 
    Men ligg lite lågt så han kan prata med dig (och du med honom) på ett vuxet och moget sätt, annars kommer ni aldrig komma någonvart utan han kommer bara tycka att du attackerar honom och då gå i försvarsställning.

• fornminne

Att låta någon med dålig ekonomi och skulder och utan eget boende flytta in hos en, är alltid ett risktagande. Förlåt om jag låter hård TS, men du har varit naiv om du trodde att han skulle bli självförsörjande och bidra lika mycket ekonomiskt som du. Det låter som att det är detta du har gått och hoppats på, plus att du inte vill pressa honom? Tyvärr leder det ofta till att man blir utnyttjad.

Om du inte vill att detta ska fortsätta, har du inget annat val än att sätta ner foten samt fundera över er framtid. 

• Magical

Vad har hänt med det boende han hade innan? 

• Fjäril 27
    vårkänslor skrev 2022-11-16 10:46:59 följande:

Vad säger han till att han inte har några pengar nu heller? Har han fått löneutmätning eller vad handlar det om egentligen?

Du måste ta reda på fakta här. 
    Men ligg lite lågt så han kan prata med dig (och du med honom) på ett vuxet och moget sätt, annars kommer ni aldrig komma någonvart utan han kommer bara tycka att du attackerar honom och då gå i försvarsställning.

Ja det måste ju vara löneutmätning men tycker det är konstigt att kronofogden går in och drar på hans första lön. Men dom har väl koll.
  • Fjäril 27
    Magical skrev 2022-11-16 10:55:35 följande:

Vad har hänt med det boende han hade innan? 

Han blev av med sin hyrerätt då soc slutade betala ut försörjningstöd av någon andledning.
  • Daisy28
    Fjäril 27 skrev 2022-11-16 11:13:31 följande:
    Han blev av med sin hyrerätt då soc slutade betala ut försörjningstöd av någon andledning.
    Uppriktigt sagt börjar det låta mer och mer som du blir sol-och-vårad.Han hittar på en massa saker för att du ska betala för honom.

Sen, när dina pengar är slut, komemr han göra slut.

Under tiden kommer han spela på dina känslor för att fortsätta bli försörjd av dig

• fornminne

Det är inte säkert att han hittar på, men TS låter både utnyttjad och godtrogen. Han har flyttat in hos henne, lever delvis på henne, hon har ingen insyn i hans ekonomi och han vill inte prata om det. Antagligen för att hon ska fortsätta stå för fiolerna. 

TS, du frågar i din trådstart hur vi skulle ha gjort. Jag hoppas att de svar du har fått, talar för sig själva.

• Blacknails86

Var inte anklagande utan ta fram penna och papper. Säg att du är bekymrad över er ekonomi och att ni behöver diskutera hur ni ska fördela saker och ting.
    Då är det lättare att få honom att öppna sig hur det faktiskt ligger till.

• SaraL77

Det är helt uppenbart att han för dig bakom ljuset och inte berättar allt. Vad får du ut av att vara tillsammans med en parasit? Hatar du dig själv så pass mycket att du inte tror att du kan få något bättre än sånt där långt hängande frukt? 
    D U M P A och gå vidare.

• Mrs Moneybags

Jag tycker såhär: du har valt en man som inte har varken jobb eller bostad. Du själv har både och. Då får man acceptera att det inte kommer bli fett och att han säkert har massa skulder och ekonomiska "hål" att fylla när han väl har fått jobb, vilket han ju nu har fått.

Det kommer säkert ta något år innan han är på fötter igen ekonomiskt. Så är det. Om jag vore dig skulle jag absolut inte ha blivit tillsammans med en man utan inkomst och bostad till att börja med. Det är där problemet ligger från början. 

Det kanske låter hårt, men som jag brukar säga - alla människor är inte gjorda för relationer. Man måste rimligtvis ha ordning på livet innan man kan fungera normalt i en relation. 

• kioskvältare
    Fjäril 27 skrev 2022-11-16 11:12:21 följande:
    Ja det måste ju vara löneutmätning men tycker det är konstigt att kronofogden går in och drar på hans första lön. Men dom har väl koll.
    Nej, så snabbt går inte löneutmätning. Det ska först skickas ut papper som ska fyllas i och så ska de göra utredning på hur mycket som ska dras osv osv. Eftersom ni bor ihop så finns även du med i den utredningen eftersom du som sambo förväntas betala av de gemensamma kostnaderna som hyra osv. Inte en chans att detta sker på en månad, kanske 3...
    Fjäril 27 skrev 2022-11-16 11:13:31 följande:
    Soc slutar inte bara att betala ut försörjningsstöd, han har fått avslag av en anledning, vanligtvis för att man inte uppfyller kraven eller inte lämnat in rätt handlingar.

Du blir lurad och utnyttjad. Och naturligtvis blir det bråk och han blir arg och ledsen, han blir ju påkommen med sin lögn och attack är bästa försvar. Det är så skyldiga brukar bete sig för att komma undan.
  • Themis

Han ljuger för dig TS och du är lurad.

Det tar bara ett par samtal till Skatte och KF för att se vilka inkomster han hade förra året, och beställa skuldupplysning. Ring det samtalet. 

Har han presenterat dig för sin familj och kompisar? Kan du fråga dem om han är skyldig dem pengar också?

Han kommer inte att berätta hela sanningen så du måste ta reda på den själv.

Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
  • Litorina

Att soc slutat ge försörjningsstöd är ju inte ett bra tecken, tänker jag. Då är det något han inte har skött som han borde. 

Jag hade inte delat boende med honom. Vid eventuell utmätning kan du råka illa ut. 

• Fjäril 27

Nu bor han bara tillfälligt hos mig och flyttar tiil eget i månadskifttet.

Svar på tråden komplicerat