• Anonym (Mamma)

Vad skulle ni göra?

Min dotter går i sjuan. Hon har autism och har alltid haft det svårt socialt. Nu har hon äntligen fått kompisar.

Det finns en lärare i skolan, som hon tidigt sa att "det känns som han inte tycker om mig". I början tänkte jag att det var hon som överanalyserade, eftersom jag vet att hon kan tolka vartenda lilla minspel.

Men det kommer fler och fler exempel och jag börjar se att det inte bara är i hennes huvud. Han kanske inte ogillar henne, men något är helt klart off.

För att ta två av de senaste exempel så anklagade han henne för plagiering på grund av hennes ordval. Han checkade alltså inte, utan utgick bara ifrån det för att hon uttryckte sig "akademiskt och ovanligt för hennes ålder". 

Senaste är att han separerade henne från sina kompisar i grupparbetet, trots att de redan jobbade med saken ihop. Det har börjat en ny i klassen som tydligen känner mitt barns kompisar sen innan och då tycker läraren att mitt barn får jobba med någon annan så den nya får vara i gruppen istället. Som sagt, grupparbetet var redan påbörjat innan eleven började och mitt barn har det supersvårt socialt, vilket läraren vet.

Det här är bara två av de senaste exemplen och jag och pappan börjar överväga att ta upp den här märkliga behandlingen av vår dotter.

• Svar på tråden Vad skulle ni göra?
  • Anonym (Anna)

Självklart ska ni ta upp det med läraren. Och räcker inte det så med rektorn. Då er dotter har en diagnos är skolans skyldigheter rätt långtgående att de ska anpassa så det fungerar för henne.

Svar på tråden Vad skulle ni göra?