• Anonym (Halloj123)

Kan mammor vara avundsjuka på sina egna döttrar?

Hej! 
    Jag har under hela mitt liv aldrig haft en bra relation med min mamma som jag önskar. 
    Hon har under hela mitt liv kritiserat mig om allt, bara säger när jag gör dåliga saker (aldrig när jag gör nått bra), och sökt bråk med mig, skrikit på mig för minsta lilla grej, skuldbelagt mig för allt även som liten 
    Hon misstrodde alltid mig, trodde aldrig att jag klarade av nånting, litade inte på mig fast jag aldrig ens fick chansen att bevisa det

Hon har haft psykisk ohälsa med depression, ångest sen 20 år tillbaka. 
    Hon medicinerar vilket gör henne kallare o mer systematisk / robot aktigt tror jag. 
    Hon verkar må bra / normalt nu iallafall. 

Jag har aldrig fått ?kärlek? från henne. 
    Hon ger mig det nödvändigaste som mat på bordet och det. Jag uppskattar det.
    Men ingen kärlek, relation alls. 

Hon är en människa med jätte dålig självkänsla, dåligt självförtroende, pratar aldrig bra om sig själv och därmed får ingen annan göra det heller
    Jag tror att hon är avundsjuk på mig nu när jag blivit vuxen och blommat ut också. 

Min mamma säger aldrig att jag är fin, eller att det var gott när jag lagat mat, hon pratar aldrig med mig om det inte gäller nödvändiga saker typ. 
    Hon har allmänt dålig mörk energi, stör sig på folk lätt, avundas andra , pratar skit om grannarna hela tiden, och tittar extremt mycket på vad alla andra gör

Hon är enligt mig konfliktsökande med sin negativa energi som gör henne otrevlig ibland, och hon tycker alltid synd om sig själv
    Hon kan behandla en fel, och om jag försvarar mig eller tar illa upp och ryter ifrån då tycker hon synd om sig själv o säger att jag är en ond människa 

När vi bråkar så är hon manisk, hon sa då att jag har en äcklig personlighet, att jag försöker klä mig o inreda som att ?jag vore nån miljonärs-brud? & hon tar illa upp för minsta lilla vad man än säger. 
    Hon snackade skit om mina tjejkompisar som jag tog hem under tonåren, så jag ville inte ens ta hem nån kompis mer. 

Jag känner att hon typ inte ens tycker om mig. Hon bryr sig aldrig vad jag känner & tänker, utan det handlar BARA om vad hon känner. 
    Jag är normalt sett en extrovert, glad, energisk tjej med självförtroendet även om jag har låg självkänsla. 
    Hon verkar inte tycka om hur jag är. 

Det är alltid mitt fel oavsett vad, aldrig hennes. Om jag Känner att hon behandlat mig illa då ?överdriver? jag varje gång enligt henne
    Min syster däremot, henne pratar med hon med hela tiden och skrattar med o allt.
    (Min syster är också deprimerad o ångest o dåligt självförtroende o allt som henne kanske därför hon accepterar henne då de är lika) 
    Så man måste må dåligt o ha psykiska grejer gemensamt och va som min mamma för att bli älskad o accepterad av henne? 

Hon har de så stökigt omkring sig som en jäkla sopptipp, tycker synd om sig, och avundas så fort nån annan kvinna gör nått bra / har på sig nått fint. 
    Jag känner INGET band till min mamma fast än hon fött mig , tagit hand om mig nästan hela mitt liv

Våra personligheter är som natt och dag. 
    Hon blir arg på mig för minsta lilla, och skrattar åt mig & dumförklarar mig för allt. Även när jag ger förslag om att få umgås med henne och köpa en vin-dunk för att umgås o ha en tjejkväll en fredagkväll för även mormorn skulle komma över. 
    Men nej Då ?trodde jag att de är nån fest där hemma o de är de minsann inte.?
    Ändå köper hon en vinflaska till sig själv utan att fråga om jag vill ha något. 
    Jag upplever att hon inte gillar att vara med mig. 

Det har skadat min självkänsla och min relation till andra vuxna kvinnor i livet och tjejkompisar då jag inte har ett band till min egen mamma 
    Kvinnor skrämmer mig fast jag är kvinna själv

Någon med samma erfarenhet? 
    Någon som har råd , eller perspektiv på varför det är så?
    (Skönt att skriva av sig.)
  • Svar på tråden Kan mammor vara avundsjuka på sina egna döttrar?
  • Anonym (Halloj123)

Jag vill också tillägga att min mamma har hotat mig som liten att hon ska ta självmord pga mig när vi bråkade 
    hon skuldbelägger mig att jag gjorde hennes liv till ett helvete, för att jag började skolka och bråka & v jobbig när jag var barn/ tonåring

men hon har inte tänkt på att jag kanske blev så som liten då Det endast förväntades dåliga saker av mig? 

hon trodde alltid negativa saker om mig, litade inte på mig, tror de värsta om mig hela tiden, visade aldrig mig kärlek, så till slut blev jag sån??
    Det troddes ju eller förväntades ju inget annat från mig för henne 
    Oroliga / otrygga relationer hemma skapar oroliga barn
    men det är såklart inte hennes fel nånting alls.

bara mitt. Jag är svarta fåret. Hon är perfekt ^^ 

• Anonym (Betany)

Läste inte igenom hela texten men det korta svaret är ja, och det är nog vanligare än man tror. Har själv upplevelsen. 

• Anonym (zzz)

Du beskriver själv hur din mamma har psykiska besvär. Där ligger nog svaret just för henne. Hon har mått så dåligt i så lång tid så hon vet nog inte av något annat, lätt bli offerkofta då och ta ut det över andra. Tragiskt förstås när det går ut över barn! 

Er relation är väl tyvärr vad den är och den förändras inte om inte hon själv skulle förändras. 

• Anonym (LL)

Oj. Man skulle kunna tro att jag har skrivit det här inlägget, minus några småsaker. 

Jag känner heller inget band till min mamma och skulle gärna bryta med henne helt men har kontakt för mina barns skull. Hon älskar sina barnbarn och jag vill inte förstöra deras relation.

Hon har aldrig varit nöjd med något jag gjort, gör sig lustig på min bekostnad, kritiserar min personlighet och mitt utseende, det är "något fel på" alla mina vänner samt alla jag någonsin dejtat eller varit tillsammans med. 
    Hon är däremot felfri och perfekt. Jag är "konstig och onormal" och hon kan säga "vad har jag gjort för fel med dig som är så här". 
    Hon är även alkoholist (periodare) och skyller mycket av det på mig och mina syskon för att vi är så elaka mot henne (när man får nog och säger ifrån eller inte vill träffa henne när hon är full...) 

När jag fick barn sa hon att jag inte skulle klara av att ha barn och att hon behövde hjälpa mig. Jag sa att det behövs inte alls. Till saken hör att hon inte varit speciellt närvarande alls i min uppväxt, de minnen jag har är mest att hon var arg, drog mig i håret eller inte ville vistas i samma rum som barn för att vi var jobbiga. 

Jag önskar verkligen att vi kunde åka på en weekend eller spa, ta ett glas vin (går ju inte med en alkis) eller äta middag bara vi, shoppa och allt det där som andra verkar göra med sina mammor. Men det går inte, för vi ryker ihop direkt eller så har vi ingenting att prata om förutom att hon sitter och frågar ut mig om samma saker igen och igen. Det är en stor sorg för mig. Har heller ingen pappa, så jag känner mig väldigt ensam trots att jag har sambo, barn och fin kontakt med syskon. 
    Jag har dock förlikat mig med att det är så här, det är inget jag kan förändra och jag får acceptera att det är så. Och fokusera på att hitta glädje och styrka i andra relationer. 

• KyligSynaps

"Kan mammor vara avundsjuka på sina egna döttrar"

Mm, det tror jag. 

Är inte kvinna själv så kan inte säga hur det där med kvinnlig avundsjuka eller uppmärksamhetsbehov fungerar. Men vad jag har sett, så har relativt välskapta mammor. Kunnat vara jävla psykiskt ettriga mot döttrar som får mkt uppmärksamhet och är älskade utav andra. 

• Anonym (.)

Ja, det tror jag. Men de flesta skulle nog välja att inte visa det för dottern.

Det du beskriver om din mamma låter väldigt sorgligt. Hur var hon före sjukdomen och vet du vad som utlöste den? Finns din pappa med i bilden? Klarar hon sin vardag med jobb, hem och hushåll? 

Det är svårt att ge råd, men försök att hitta en umgängesform som fungerar. Är det lättare om ni ses hela familjen (har du fler syskon?) än att ni umgås på tu man hand? Kan det vara lättare att ses någon annanstans  än hemma om hon har så stökigt? Kanske gå på någon utställning eller evenemang tillsammans? Eller om ni har något gemensamt intresse?

• Anonym (Ja)

Tror absolut mammor kan vara avundsjuka på sina döttrar. Helt sjukt men har sett det själv med en av mina tjejkompisar och hennes mamma, som jag känt många år nu. Min kompis har alltid varit väldigt söt/vacker,  rolig och duktig på saker. (När hon var tonåring fick hon tex en egen spalt i en dagstidning, vill inte berätta mer ingående) 
    Mamman har alltid behandlat henne anmärkningsvärt sämre än syskonet, som helt klart var favoritbarnet. 

Jag är övertygad om att mamman var avundsjuk. Kan inte se någon annan förklaring. 

• Anonym (Ledsen)

Min mamma har aldrig gett mig någon typ av beröm. Alla lärare och andra vuxna öste lovord över mig men mamma sa aldrig något positivt om något. Jag antar att hon var avundsjuk ? Eller något annat. Hon har aldrig kramat mig och sagt att hon tycker om mig eller absolut inte att hon älskar mig heller. Det hon har gett mig är pengar, och eftersom hon älskar pengar har jag sett det som någon typ av kärlekshandling. Men jag tror inte på riktigt att hon älskar mig vare sig nu eller när jag var barn. Min mormor älskade mig, mina lärare och kompisars föräldrar tyckte alla om mig. Och min mamma, hon var nog avundsjuk? Vet inte. Någon typ av anknytningsproblematik tror jag. Jag som barn knöt an men hon knöt aldrig an till mig som en mamma skall göra. Det pratar man sällan om. Man pratar om barn som inte knyter an men det är nog inte det stora problemet, det som är ett värre problem är mammor som inte knyter an ordentligt till sina barn, barn knyter nästan alltid an till mamma och pappa eftersom barnet överlevnad hänger på det. 

• Anonym (.)

Tror inte att det du beskriver hos din mamma är avundsjuka, utan snarare problem kopplat till psykisk sjukdom/ohälsa. 

Svar på tråden Kan mammor vara avundsjuka på sina egna döttrar?