• Anonym (Mama)

Ni med barn i högstadiet

Hur långt tycker ni är rimligt att de går till och från skolan?
    För mitt barn är första biten (från skolan) genom ett höghusområde, sen genom en skog och sen ytterligare en bit genom villaområdet vi bor i.

Har fått klagomål från skolan, blivit tillsagd att hen behöver busskort etc. Vi tycker de överdriver, men blir ändå lite oroliga ifall de kommer orosanmäla det om vi ignorerar dem.

• Svar på tråden Ni med barn i högstadiet
  • Anonym (F)

Hur lång är sträckan då? 

• cosinus

Mina barn har drygt 3 km. 3,5 kanske.

De cyklar isfri årstid. Sen brukar vi köra dem på morgonen men att de går eller tar bussen hem. De går oftast om det inte är jättekallt.

till gymnasiet är det 5.5 km. De brukar inte orka gå utan åker alltid buss när de inte cyklar. Men det är ju för att vi köper kort åt dem. Enligt kommunen kan de ta sig själva (gränsen är 6 km)

• Anonym (Mama)

Jag vill inte säga avståndet än, vill höra andras åsikter först. Förklarade vägen, för jag tycker det är skillnad om det är en mörk landsbygdsväg utan trottoar eller om det är mitt i en storstad tex.

• Anonym (ooo)

Hur lång tid tar det för ungdomen att gå?
    Mina ungar gick till högstadiet (eller cyklade för det mesta), det var ca 2 km, genom stan. Det fanns cykelväg hela sträckan men det var flera övergångsställen där de behövde ha koll. De gick inte lika snabbt som jag gör så man fick lägga på 10 min eller så, för att vara säker på att de skulle hinna om de skulle promenera. 

Själv har jag ca 3 km till jobbet och det tar mig ca 35 min när jag går. Jag kan tycka den sträckan är i längsta laget för en tonåring även om de så klart kan klara av det i den åldern, men det tar ju en del tid, främst på morgonen, som man kan spara in om man cyklar eller åker buss. Är det trist väder är det riktigt jobbigt att gå, tycker jag själv. 
    Cykla fungerar väl jättebra annars - har inte ditt barn cykel TS?

• Anonym (Mama)
    Anonym (ooo) skrev 2022-11-13 17:41:09 följande:

Hur lång tid tar det för ungdomen att gå?
    Mina ungar gick till högstadiet (eller cyklade för det mesta), det var ca 2 km, genom stan. Det fanns cykelväg hela sträckan men det var flera övergångsställen där de behövde ha koll. De gick inte lika snabbt som jag gör så man fick lägga på 10 min eller så, för att vara säker på att de skulle hinna om de skulle promenera. 

Själv har jag ca 3 km till jobbet och det tar mig ca 35 min när jag går. Jag kan tycka den sträckan är i längsta laget för en tonåring även om de så klart kan klara av det i den åldern, men det tar ju en del tid, främst på morgonen, som man kan spara in om man cyklar eller åker buss. Är det trist väder är det riktigt jobbigt att gå, tycker jag själv. 
    Cykla fungerar väl jättebra annars - har inte ditt barn cykel TS?

Nej, mitt barn cyklar inte. 

Det tar 20-30 minuter att gå beroende på väder och energi.

• Anonym (Mia)

Egentligen är det ju bara superbra att barnet rör sig. Själv hade jag dock gett mitt barn möjlighet att iaf åka buss vid dåligt väder. Mitt barn i högstadiet tar mer än gärna bussen. Till busshållsplatsen är det nästan 10 minuter och gå till skolan typ 20-30 Sträckan är 3km.För mig är det idiotiskt att gå åt fel håll o vänta på bussen men han tycker det är fullt rimligt. Åker han buss fyller jag på pengar men jag tjatar o tjatar på att han borde gå. Får du en anmälan på dig så kan du ju hänvisa till hur mycket barn ska röra på sig dagligen. Låter märkligt att skolan har synpunkter. Skyller barnet typ sen ankomst på att det är långt att gå?

• Anonym (Mama)
    Anonym (Mia) skrev 2022-11-13 18:16:51 följande:

Egentligen är det ju bara superbra att barnet rör sig. Själv hade jag dock gett mitt barn möjlighet att iaf åka buss vid dåligt väder. Mitt barn i högstadiet tar mer än gärna bussen. Till busshållsplatsen är det nästan 10 minuter och gå till skolan typ 20-30 Sträckan är 3km.För mig är det idiotiskt att gå åt fel håll o vänta på bussen men han tycker det är fullt rimligt. Åker han buss fyller jag på pengar men jag tjatar o tjatar på att han borde gå. Får du en anmälan på dig så kan du ju hänvisa till hur mycket barn ska röra på sig dagligen. Låter märkligt att skolan har synpunkter. Skyller barnet typ sen ankomst på att det är långt att gå?

Nej, hen är aldrig sen, det är främst efter skolan, för skolan tycker det är för mörkt att gå.

• Anonym (Lagom)

Min sjundeklassare går genom ett villaområde, ca 800 m, ut på "stora vägen", en bit av en landsväg, det är trottoar hela vägen, 1,1 km, och sedan följer "skolvägen" där skolorna står som spön i backen, ca 500 meter. Totalt alltså ca 2,5 km.

Ingen på skolan har någonsin klagat på det, och hon väljer helt själv om hon vill gå eller cykla eller ta en buss, men hon vill gå oftast. Även i regn, rusk och snö. Hon säger själv att hon gärna går för att det är skönt plus att hon får tid att rensa huvudet. 

Svar på tråden Ni med barn i högstadiet