Anonym (Förbryllad) skrev 2022-11-13 11:43:07 följande:
Men är man utbränd så är man väl sängliggande för det mesta, och orkar ingenting?
Tror du att man kan stoppa in en sängliggande apatisk person heltid på jobbet igen? Hur skulle det bli bra?
Det måste finnas en läkeperiod för kroppen om den har spårat ur och att man hittar glädjen i livet igen.
När jag var stressjukskriven (den lindrigare diagnosen innan man kör i väggen) blev jag uppmanad av läkare att både vila och röra mig utomhus varje dag, och i övrigt ägna mig åt saker jag tycker om.
Ofta har man då inte umgåtts socialt på månader då eftersom stressen gör en helt slut efter arbetsdagen. Jag ville bara gå och lägga mig i ett mörkt rum och inte ens tala med min familj. Efter kraschen hade jag nästan en månad när jag fick panikattacker många gånger om dagen- alltid om telefonen ringde, det ringde på dörren, i kön på matbutiken om kassan pep eller bara av att tänka på att åka buss ett visst klockslag (jag var ju tvungen att ta mig till VC ett par gånger i veckan). Jag satt mer eller mindre och grät i fosterställning på en soffa en stor del av tiden, och bitar av det minns jag inte ens.
Jag kunde inte tänka så pass att jag kunde fylla i ersättningsformuläret till F-kassan, klarade det efter 6 veckor med hjälp av deras support medan jag grät och kände mig som en sexåring med för svår läxa. I vanliga fall jobbar jag med ingenjörsuppgifter och allsköns byråkrati och hade aldrig kunnat föreställa mig situationen jag hamnade i. Men detta var i mars, och med gradvis upptrappning var jag tillbaka på heltid i juni, och sen var det semester. Ärligt talat hade jag nog inte orkat gå tillbaka så snabbt om jag inte visste att semestern var där, det var nätt och jämnt att jag lyckades räta upp nosen på mitt flygplan. Och då hade jag också fått bra avlastning på jobbet av en vettig arbetsgivare.
Sen vet ju inte jag vilka andra problem din bekant har som gör att det tar flera år att komma tillbaka, men det är faktiskt så att en utstressad hjärna kanske aldrig riktigt blir som den var. Jag hade i alla fall aldrig "valt" att leva på sjukersättning för fy farao vad jobbigt det var att hålla på med intyg och fjärdedelar hit och dit när man knappt kunde hålla reda på vilken dag det var i veckan.