• Anonym (Mamma)

Mitt barn slog dem, får skit

Två pojkar i min dotters klass (1:an) har länge varit dum mot henne. Knuffas, slåss, säger elaka saker... Idag fick min dotter nog och slog tillbaka. Den ena skadades av att han åkte i marken och nu är det självfallet min dotter som får skit för det. Skolan ingriper aldrig mot att två pojkar ger sig på en flicka, men när hon ger igen, då jävlar?

Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Mitt barn slog dem, får skit
  • caveat emptor

Men vad kan skolan göra? Det lär ju inte bli några konsekvenser av det hela ändå. På min sons skola förkommer det våld dagligen mellan barnen och min son har blivit regelrätt misshandlad ett par gånger. Inga konsekvenser alls för förövarna. De är 6-7 år gamla förresten. 

Stå på din dotters sida, man måste få freda sig, särskilt när skolan inte lyckas freda eleverna. Memorera det som händer er nu och kräv samma sak nästa gång din dotter blir utsatt. 

• Anonym (Mamma)
    caveat emptor skrev 2022-11-11 18:27:24 följande:

Men vad kan skolan göra? Det lär ju inte bli några konsekvenser av det hela ändå. På min sons skola förkommer det våld dagligen mellan barnen och min son har blivit regelrätt misshandlad ett par gånger. Inga konsekvenser alls för förövarna. De är 6-7 år gamla förresten. 

Stå på din dotters sida, man måste få freda sig, särskilt när skolan inte lyckas freda eleverna. Memorera det som händer er nu och kräv samma sak nästa gång din dotter blir utsatt. 

Kontakta föräldrarna? Kräva att det slutar, annars kan det bli tal om anmälan?

• AndreaBD

Det förvånar mig inte. Om något händer, t.ex. barn slåss, så märker man ju det ofta med lite försening. Då ser man när någon ger tillbaka, men har missat vem som började. Men det går väl att prata med läraren, och läraren pratar väl också med barnen? Då lär det ju komma fram hur det var. 

• Anonym (A)
    caveat emptor skrev 2022-11-11 18:27:24 följande:

Håller med
  • Anonym (Xz)

Prata med pedagogerna. Är det något jag har lärt mig så är det att lyssna på barnens berättelser och sen höra mig för med de vuxna som var på plats. Kanske pågår kontinuerligt arbete med de två pojkarna. Kanske fick de också tillsägelser, bara inte när din dotter hörde. 

Min personliga erfarenhet från bråk i skolan är att lärarna ofta glömmer att säga till den utsatta att man har sagt till den som gjorde fel. Det blir så dumt, för den utsatta får då känslan av att du vuxna inte bryr sig. 

Vad har pedagogerna sagt när du pratat med dem om mobbningen tidigare? 

• KyligSynaps

Det är vanligt med dom där fega lärarna vi har i Svenska skolor idag..
    Själv hade jag några stycken efter mig, men så fort man gjorde någonting tillbaka. Då jävlar skulle hela skiten för en gångs skull börja fungera.

Säg åt din dotter att hon gjorde rätt bara. Och killarna som höll på dom får lära sig att numer så kommer dom att få skylla sig själva. 

• Anonym (Hmm)
    KyligSynaps skrev 2022-11-11 19:39:14 följande:

Det är vanligt med dom där fega lärarna vi har i Svenska skolor idag..
    Själv hade jag några stycken efter mig, men så fort man gjorde någonting tillbaka. Då jävlar skulle hela skiten för en gångs skull börja fungera.

Säg åt din dotter att hon gjorde rätt bara. Och killarna som höll på dom får lära sig att numer så kommer dom att få skylla sig själva. 

Svårt att säga emot dig.
    Barnet stod upp för sig själv även om våld inte är något bra sätt att lösa problem på men ...fattar helt klart läget ändå.
  • KyligSynaps
    Anonym (Hmm) skrev 2022-11-11 19:46:16 följande:
    Svårt att säga emot dig.
    Barnet stod upp för sig själv även om våld inte är något bra sätt att lösa problem på men ...fattar helt klart läget ändå.
    Varför skulle någon behöva säga emot mig?

Jag har prövat det mesta.

Dom gånger man gjorde som dom "vuxna sa" och sprang o sa till lärarna så fick man bara mer skit.. 
    Dom gånger man gjorde som morsan sa och polisanmälde dom jävlarna.. Då fick man stryk och blev hotad inne i dusharna.. 

Den gången som min lillebror var påväg att råka ut för samma sak, o morsan försökte att gå björnmamma igen och skulle börja polisanmäla åt även han..
    Då sa både pappa o jag "Nej, det ska du inte göra. Utan du ska slå tillbaka."

Han dunkade alla tre sönder och samman, sen rörde dom honom aldrig något mera.

Det finns inte några andra tips som faktiskt kommer funka. 
  • Fiona M

Har du tagit upp det med lärarna varje gång de bråkat med henne?

• Spucks

Der var såhär när min dotter var barn (hon är snart vuxen nu). När någon slog henne, var det "Du, du, såhär får man inte göra!", ett leende och en klapp på huvudet .... ungefär. Som om ett skolbarn inte vet att det är inte okej att bete sig såhär. Min dotter (som då gick i tvåan, hon var alltså 8) har aldrig taget skit och slog tillbaka. Hon fick då också alltid skit för det från lärarna. Deras logik var tydligen att om ett barn slår "bara sådär" är det för att stackars barnet inte vet bättre, om ett barn däremot slår tillbaka är det medvetet.
    Min dotter hade lov av mig att sl
    å tillbaka. Jag sa till henne att hon känner till reglerna i skolan och att hon vet hur det blir om hon slår tillbaka, men att JAG inte har något problem med det och om skolan kontaktar mig pga det kommer jag säga exakt detta till dem. Hon visste också att jag inte har ett problem om hon slår tillbaka hårdare än hon själv blev slagen. 

Hon löste problemet p
    å ett galant sätt: när hon blev slagen och slog tillbaka och det andra barnet sedan gnällde på läraren "Spucksdotter slog mig!" och läraren sedan kom till min dotter och frågade om det stämde. Då svarade hon inte längre med ett försvar som "Ja, men X slog mig först!", utan bara med "Ja!". För då fanns det inga konsekvenser förutom detta "Du, du!"

Gissa vem som snart var det enda barnet av ungefär 20 som inte blev slagen längre! Hon blev även bra kompis med det värsta problembarnet och han skötte sig utmärkt när han var med henne. Han var tom en liten gullunge under en övernattningskalas hemma hos oss. Ett tecken p
    å att många skitungar är skitungar enbart för att ingen visade dem en tydlig gräns.

• Anonym (Om)

Om skolan inte agerar när din dotter blir misshandlad så ska den polisanmälas. Eller barnen som gör det. 

Visst, barnen får väl inget straff, men skolan vill verkligen inte skylta med att de inte klarar av sina elever och ha skolinspektionen på halsen. 

Det är dags att det slutas daltas med barn som slåss. JA, givetvis ska barn med diagnos få hjälp och stöd om det är ett barn med diagnos som slåss. MEN det är jätteviktigt att personal finns på plats, helst utan att synas, så att de får se hur det hela går till. Ofta är det sk normalstörda barn som triggar den med diagnos och då är det de som ska punktmarkeras och plockas bort. 

Detta ovan nämner jag bara för att någon brukar alltid komma in och påpeka att barn med diagnos kanske inte kan låta bli av olika anledningar. 

Men, åter till barnen i detta fall. Punktmarkering, (så att de inte får möjlighet att slå någon) samtal med föräldrarna och socanmälan DIREKT om inte föräldrarna tar detta på allvar. Många barn som slåss gör nämligen det för att de inte har det bra i övrigt och då måste man ta itu med det för att få bukt med problemet. 

• Anonym (Stand your ground)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-11-11 18:10:33 följande:
    Mitt barn slog dem, får skit

Två pojkar i min dotters klass (1:an) har länge varit dum mot henne. Knuffas, slåss, säger elaka saker... Idag fick min dotter nog och slog tillbaka. Den ena skadades av att han åkte i marken och nu är det självfallet min dotter som får skit för det. Skolan ingriper aldrig mot att två pojkar ger sig på en flicka, men när hon ger igen, då jävlar?

Någon med erfarenhet?

Allt började alltså med att ts dotter slog tillbaka? Bara så att det blir tydligt vem som började. Drömmer Flört

Nämen alltså, ironi å sido, så har man fan rätt att freda sig och din dotter gjorde helt rätt och bör backas upp utan reservationer. Ibland är faktiskt våld en bra och fungerande lösning, långtifrån alltid men ibland återstår liksom inget annat och angriparen får lära sig att så kan det gå. Den som ger sig in i leken osv.

• Anonym (si vis pacem, para bellum)

Jag säger ingenting men min son började med kampsport vid 4 års ålder.

Det har funkat väldigt bra och i den egna klassen har ingen bråkat med honom, hans bästa vän i samma klass har gått på samma klubb också.

• Anonym (?)

Hur har pedagogerna agerat när du tagit upp problemet och vilka åtgärder har vidtagits? Det har uppenbarligen inte varit tillräckligt så ett samtal med rektorn kan vara på sin plats.

Ett tips om du inte redan gjort det är att anteckna och spara information om samtal, Mail. möten, åtgärder med skolan så att du har det framför dig inför samtalet med rektorn.

• Anonym (Lärare)

Ja, självfallet ts. Om man slåss och vuxna vet om det (de kanske såg eller att det på annat sätt är bevisat vad din dotter gjorde) så ska man mycket riktigt få en tillsägelse. Det jag undrar är mest vad som händer med din dotters mobbning? Har du pratat med skolan? Krävt att de följer sin plan mot kränkande behandling? Gjort uppföljning? Pratat med rektor? Pratat med huvudmannen? Pratat med Skolinspektionen? Det är i alla fall den kedja man följer om man inte får gehör och beteendet upphör.

Anonym (Mamma) skrev 2022-11-11 19:04:53 följande:

Kontakta föräldrarna? Kräva att det slutar, annars kan det bli tal om anmälan?

Du kan prata med deras föräldrar så klart men polisanmälan blir det knappast tal om för så små barn. Däremot kan du göra en orosanmälan om de inte kan hålla sina pojkar från att mobba andra.
  • Anonym (Jk)

Skolan skulle ha anmälts för länge sen, och soc-anmälan angående pojkarna. 
    Jag är inte ett fan av att slå tillbaka men det är inte svartvitt. Hon måste få freda sig när de aldrig nånsin ger sig. 

• EpicF

CAVEAT EMPTOR: Om ditt barn regelrätt blir misshandlad i skolan flera gånger i veckan så ska du självklart polisanmäla. 

Det samma gäller ts. Misshandel anmäler man oavsett var och när det händer. Och oavsett ålder på förövarna. 

• Anonym (?)
    Anonym (Jk) skrev 2022-11-12 10:39:46 följande:

Skolan skulle ha anmälts för länge sen, och soc-anmälan angående pojkarna. 
    Jag är inte ett fan av att slå tillbaka men det är inte svartvitt. Hon måste få freda sig när de aldrig nånsin ger sig. 

Vi vet ju inte vilka åtgärder mamman och skolan har gjort? Uppenbarligen inte tillräckligt, men vi vet ju inte om soc-anmälan resan är gjord tex. 

Hoppas TS uppdaterar.
Svar på tråden Mitt barn slog dem, får skit