• Urka000

Mamma tar mitt CSN

Hej, jag går i gymnasiet och min mamma har helt och hållet okuperat mitt CSN, hon säger att jag borde skaffa ett jobb om jag nu vill ha pengar, fast CSN:et är ju egentligen ett studiebidrag till den studerande (jag) så att den kan lägga mer tid åt skolan istället för att jobba.
    Jag skulle ju såklart så gärna hitta ett jobb men vi bor i ett mindre samhälle och jag har såklart försökt på alla ställen få ett jobb, jag hittar INGET fast jag har ett bra CV och allt. 

Hon verkar inte förstå att jag behöver det, jag kan aldrig gå och se på bio eller äta med kompisar, jag har inte råd med att köpa kläder och sådant som jag gillar.

Min mamma säger att hon behöver bidraget för att betala hyran, räkningarna och köpa in saker som egentligen är såå onödiga. 
    Jag förstår räkningarna och hyran men behöver hon verkligen hela mitt CSN för det. Det är liksom ändå hennes skyldighet att kunna betala det där själv.

Jag går ju liksom gymnasiet (vilket är frivillig) och därför borde minst få 500kr eller mer av det. Det är ju till främst för saker JAG behöver och inte hon och huset. Asså hon har ju ett jobb som hon tjänar bra på, så jag kan liksom bara inte förstå varför jag inte får något, inte något alls.

Vad ska jag göra? Just nu har jag en månadspeng på ~100kr, men jag vet aldrig för om jag gör ett fel, kan vara vad som helst, tar hon tillbaka de.

Jag har försökt tala med hon att jag borde får minst 500 kr så att jag kan spara och göra det jag vill, alla mina klasskamrater får ju hela sitt CSN, och här står jag med 0 kr eller om jag har tur 100kr. 

Jag vet inte vad jag ska göra😭. Hur ska jag tala med henne, jag behöver tips, vad som helst. Jag kan inte vänta till varje sommar för att sen få ett litet dåligt feriejobb men 50kr i timmer. Pengarna jag fått därifrån har precis tagit slut och jag har ingen inkomst alls.

• Svar på tråden Mamma tar mitt CSN
  • Anonym (....)

Detta är ju helt sjukt.. Din mamma är inte klok : (

• Anonym (jobbar på gymnasiet)

Pengarna betalas ut till din mammas konto om ni inte aktivt ändrar till ditt konto, eftersom du inte är myndig. 
    Vägrar hon så har hon sin fulla rätt. 

Trist, men så är det. De flesta i din ålder får antagligen pengarna, eller del av, men det är som sagt hon som måste gå med på det. 

Du skriver att din mamma tjänar bra. Vet du det eller är det bara något du skriver? 
    När jag gick i gymnasiet fick min kille inte pengarna för hans mamma behövde dem verkligen till främst maten. Det kan faktiskt vara så som din mamma säger. 

Ni behöver sätta er ner och prata som två vuxna om ekonomin. Be henne visa dig hur ekonomin ser ut. 

• Kockobello

Låter helt sjukt. Finns det någon pappa som kan hjälpa dig att hävda din rätt? Om hon har dålig ekonomi är det inte ditt ansvar. 

• Jag är bara jag

Rent lagligt utbetalas hela studiebidraget till ena eller båda vårdnadshavarna fram tills man är myndig. Det är för omkostnader. Men barnets omkostnader då alltså. Så där gör din mamma fel. Som minderårig ska du inte behöva jobba för att ha egna pengar. Din mamma är knäpp. Hur du ska lösa detta vet jag däremot inte. Prata med nån släkting kanske?

• Anonym (Guddrunn)

Om din mamma inte har råd med mat och hyra utan ditt studiemedel så är det tyvärr bara så det är. 

Be din mamma visa och förklara ekonomin. Hyran, mat, el mm. 

• Anonym (Bee)

Nu vet jag inte hur det ser ut i er familj, men jag har en vän som in får ihop ekonomin om hon inte använder dotterns studiebidrag. Vad är det för onödiga saker du menar att din mamma köper? Är det saker till sig själv eller saker till er båda/hela familjen?

• KyligSynaps

Du kan dra in CSN från henne och fixa dig ett eget bankkonto. 

Eller också om hon är så fattig som hon påstår. Så får hon ta och ansöka om ett socialbidrag. 

• Spucks
    Urka000 skrev 2022-11-11 18:10:31 följande:

Det är ju till främst för saker JAG behöver och inte hon och huset.

Och du behöver ingen bostad? Ingen mat?
  • KyligSynaps
    Spucks skrev 2022-11-11 21:01:56 följande:
    Och du behöver ingen bostad? Ingen mat?
    ???

Om barnet går i skola, så har du försörjningsplikten tills det att den är 21 år.. 
  • KyligSynaps

Du kan gå till banken och fixa ditt eget bankkonto.. Sen kontakta CSN så får hon inte hålla på o sno ifrån det.

Svar på tråden Mamma tar mitt CSN