Mamma tar mitt CSN
Hej, jag går i gymnasiet och min mamma har helt och hållet okuperat mitt CSN, hon säger att jag borde skaffa ett jobb om jag nu vill ha pengar, fast CSN:et är ju egentligen ett studiebidrag till den studerande (jag) så att den kan lägga mer tid åt skolan istället för att jobba.
Jag skulle ju såklart så gärna hitta ett jobb men vi bor i ett mindre samhälle och jag har såklart försökt på alla ställen få ett jobb, jag hittar INGET fast jag har ett bra CV och allt.
Hon verkar inte förstå att jag behöver det, jag kan aldrig gå och se på bio eller äta med kompisar, jag har inte råd med att köpa kläder och sådant som jag gillar.
Min mamma säger att hon behöver bidraget för att betala hyran, räkningarna och köpa in saker som egentligen är såå onödiga.
Jag förstår räkningarna och hyran men behöver hon verkligen hela mitt CSN för det. Det är liksom ändå hennes skyldighet att kunna betala det där själv.
Jag går ju liksom gymnasiet (vilket är frivillig) och därför borde minst få 500kr eller mer av det. Det är ju till främst för saker JAG behöver och inte hon och huset. Asså hon har ju ett jobb som hon tjänar bra på, så jag kan liksom bara inte förstå varför jag inte får något, inte något alls.
Vad ska jag göra? Just nu har jag en månadspeng på ~100kr, men jag vet aldrig för om jag gör ett fel, kan vara vad som helst, tar hon tillbaka de.
Jag har försökt tala med hon att jag borde får minst 500 kr så att jag kan spara och göra det jag vill, alla mina klasskamrater får ju hela sitt CSN, och här står jag med 0 kr eller om jag har tur 100kr.
Jag vet inte vad jag ska göra😭. Hur ska jag tala med henne, jag behöver tips, vad som helst. Jag kan inte vänta till varje sommar för att sen få ett litet dåligt feriejobb men 50kr i timmer. Pengarna jag fått därifrån har precis tagit slut och jag har ingen inkomst alls.