• Anonym (Embla)

Hur planerar ni saker med er partner?

Jag och min kille väntar barn tillsammans vilket många i vår omgivning också gör. Min kille är en otroligt engagerad person och vi gör alltid lite som vi själva vill. 

Jag har märkt att folk i vår omgivning agerar på ett annat sätt än oss. 

Saker som vi gör är då att jag går och köper kläder och söta saker till vårt barn. 

Ibland kan det bli så komiskt att vi båda kommer hem med varsin påse med samma klädesplagg fast som tur var i olika storlekar. Vi pratar ju inte med varandra om inköp till barnet utan hittar vi något som är fint så handlar vi. 

När det kom till barnvagn så valde jag ut en och sedan fick han gå med till affären och provköra den också och så fick jag bestämma iaf. Jättesmidigt.

När det kommer till planering av MVC så brukar vi inte prata så mycket om det egentligen. Det är mer att jag skickar en inbjudan till hans kalender om dag och tid?.

När jag bokade profylaxkurser så frågade jag bara honom om en dag och tid. Jag gick inte in på några detaljer om kostnad eller något sånt heller utan mer bara sa att vi skulle gå och undra vilken dag och tid som passa honom?.

Vi delar inte på kostnaden där heller. Detsamma med gravidförsäkring. Jag fixar det och säger sen att vi är försäkrade. Men jag säger ingenting om kostnad då heller och jag kräver inte pengar för detta av honom heller.

Mina kompisar som ska ha barn sitter hemma och gemensamt läser på och diskuterar och räknar. Jag har aldrig tänkt tanken på att vi ska sitta och räkna kronor och ören. 

Vi gör såhär med allt i livet för övrigt. Typ han bokar en weekend och så frågar han om jag kan den helgen och så ber han mig packa väskan. Jag vet inte va jag ska och han betalar då allt också. Jag gör samma sak med honom. Frågar typ om han också är sugen på värme och säger sedan datum och tider som vi ska vara borta och så lägger han in det i kalendern. 

Är vi konstiga?? 

• Svar på tråden Hur planerar ni saker med er partner?
  • Anonym (Teddy)

Nej.
    Jag undrar mer varför du frågar? Ni verkar ha ett lättsam sätt som passar er. Varför fundera?

• Anonym (ppp)

Ekonomin är bra att diskutera när man får barn eftersom livet kan förändras rätt drastiskt om en är föräldraledig och en jobbar som vanligt. Mycket kan ställas på sin spets efter att barnet är fött och det kan vara skönt att ha pratat igenom sånt innan. 

Att boka en weekendresa utan att veta om min partner faktiskt kan - nej så gör vi inte. Men funkar det för er så är det ju inget problem. 

• Anonym (Embla)
    Anonym (ppp) skrev 2022-11-11 14:53:03 följande:

Ekonomin är bra att diskutera när man får barn eftersom livet kan förändras rätt drastiskt om en är föräldraledig och en jobbar som vanligt. Mycket kan ställas på sin spets efter att barnet är fött och det kan vara skönt att ha pratat igenom sånt innan. 

Att boka en weekendresa utan att veta om min partner faktiskt kan - nej så gör vi inte. Men funkar det för er så är det ju inget problem. 

Vi frågar först om personen kan ses den helgen och så bokar vi efter det. Så kalendern är tom när vi frågar varandra. 

Jag ser inte det som så viktigt att prata föräldraledighet heller. Vi kommer jobba när det funkar och vara hemma när det funkar. Jag kommer va ledig mest i början men sen frågar jag om jag får åka på konferens vissa dagar och så lägger han in det i kalendern och ska följa med då. 

• Anonym (Embla)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-11 14:51:51 följande:

Nej.
    Jag undrar mer varför du frågar? Ni verkar ha ett lättsam sätt som passar er. Varför fundera?

Alla andra tycker att vi är sjukt konstiga. Jag förstår inte va vi ska prata om. Alla verkar ju ta allt så allvarligt typ. 
  • Anonym (Hp)
    Anonym (Embla) skrev 2022-11-11 14:57:11 följande:
    Alla andra tycker att vi är sjukt konstiga. Jag förstår inte va vi ska prata om. Alla verkar ju ta allt så allvarligt typ. 
    Risken är väl att det blir lite av en kalldusch när barnet kommer. Man kan inte riktigt yolo-a sig genom livet då.
  • Anonym (Teddy)
    Anonym (Embla) skrev 2022-11-11 14:57:11 följande:
    Du och din partner verkar vara lika lättsamma båda två, därför funkar ju ert sätt jättebra. Du behöver inte försvara det. Och om det skulle bli en kalldusch för er när barnet fötts som någon varnar för så verkar ni vuxna nog att kunna reda ut den kallduschen. Och jag tror inte alls att det tvunget blir en kalldusch, varför skulle det? Ni verkar vara engagerade och ansvarstagande båda två. Det viktigaste är att man kan prata och lyssna på varandra.
  • Anonym (Embla)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-11 15:35:51 följande:
    Du och din partner verkar vara lika lättsamma båda två, därför funkar ju ert sätt jättebra. Du behöver inte försvara det. Och om det skulle bli en kalldusch för er när barnet fötts som någon varnar för så verkar ni vuxna nog att kunna reda ut den kallduschen. Och jag tror inte alls att det tvunget blir en kalldusch, varför skulle det? Ni verkar vara engagerade och ansvarstagande båda två. Det viktigaste är att man kan prata och lyssna på varandra.

Ja alltså vi båda har varsin okej ekonomi. Vi får in över 160 tusen tillsammans i månaden och jag har över 60 av dom själv då. Vet inte om det påverkar. Jag har möjlighet att jobba lite under föräldraledigheten också så det klart vi planerar men det är inte liksom ett samtal om att vi diskuterar föräldraledigheten utan det är mer att vi pratar om att vecka 10 mellan måndag till tisdag så ska jag göra dom här affärerna, och vecka 12 har jag detta på fredag eftermiddag och så vidare. Och så planerar vi utifrån det. Vi behöver ju inte ta ut några föräldradagar för det då heller egentlige för att vi pusslar. Vissa saker kan vi göra själva och inte på plats på något fysiskt möte eller så. Och ingen kontrollerar våra arbetstider utan mer att vårat arbete blir gjort. 

Vi båda har klarat oss på betydligt mindre pengar också. :) en aktivitet behöver ju inte vara dyr och lyxig liksom. 

• Anonym (Embla)
    Anonym (Hp) skrev 2022-11-11 15:12:44 följande:
    Risken är väl att det blir lite av en kalldusch när barnet kommer. Man kan inte riktigt yolo-a sig genom livet då.
    Varför? Vi har haft den här livsinställningen sedan vi blev vuxna och det funkar bra. vi har mindre tjafs 
  • Anonym (Hp)
    Anonym (Embla) skrev 2022-11-11 17:17:24 följande:
    Varför? Vi har haft den här livsinställningen sedan vi blev vuxna och det funkar bra. vi har mindre tjafs 

Såg nu att ni har en "okej" inkomst på totalt 160 000 kr i månaden. :') 

Då fattar jag att ni inte behöver räkna kronor och ören som du skrev i trådstarten. Är det här en tråd bara för att du ska få skryta? 

Det jag menar med kalldusch är att ni kanske inte kommer kunna vara så spontana när bebisen kommer. Det kanske inte är lika kul att boka in en helg hipp som happ och så när ni ska åka så har bebisen kolik/förstoppning/tandsprickning och bara är jätteledsen hela tiden. 

• Anonym (A)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-11-11 14:51:51 följande:
    Nej.
    Instämmer
Svar på tråden Hur planerar ni saker med er partner?