• Anonym (Heja)

Rutiner till överdrift?

Min fru har varit väldigt noga med rutiner för barnet vilket är bra inför Tex läggning men kan tycka det går till överdrift ibland. 

Hon har utökat med vissa rutiner vid läggning som hon anser är viktigt och absolut inte får hoppas över. Brukar resultera i att barnet kommer i säng alltför sent och är trött i skolan på dagarna.

Har själv hoppat över vissa steg för att gå henne i säng i tid för att det tar för lång tid. Särskilt om barnet sätter sig på tvären vid vissa moment.

Hur viktigt är det att alla rutiner utförs exakt varje dag? Nu menar jag inte att göra avsteg till en standard men vid varje läggning ska allt utföras oavsett hur ont om tid det är. Läxor och läsning blir ofta bortprioriterat för att alla rutiner ska hinna göras på kvällen...

• Svar på tråden Rutiner till överdrift?
  • Anonym (Klio)

Vad är det för rutiner? 

• Anonym (Kia)

läxor och läsning är superviktiga för ett skolbarn och de borde skötas. Läxor alltid läsning åtminstone 3-4dagar i veckan. Men varför hinns det inte med? Vad är det för rutiner som ta så lång tid? Här är borstas det tänderna och sen i säng. Alltid ungefär samma tid. Innan det vill barnet på 8år ha kvällsmat och hinna se lite på tv. Väl i säng byter vi ett par ord sen är det godnatt. Där borde vi iofs bli bättre på att läsa för barnet. Men barnet själv läser tidigare då hon ff läser högt för oss. Om ett tag tänker jag att barnet ska läsa tyst i sin säng kanske 15 min innnan vi kommer o säger godnatt. 

• Jemp

Vi gör definitivt avsteg från rutiner beroende på vad som funkar, hur trötta de är, vad klockan är osv. Era rutiner verkar ju dessutom inte fungera när läggtid blir för sen och läxor inte hinns med? 

Det vi alltid håller på är ungefärlig läggtid, borsta tänder och sjunga en sång. Läsning förutsatt att klockan inte är för mycket. 

• Anonym (Hin håle)

Det beror ju så klart på vad det är för rutiner!
    Precisera dig om du vill ha vettiga svar. 

• LFF

Efter skolan gäller följande:
    1) läxa
    2) packa träningsgrejer de dagar det är träning
    3) mellis på träningsdagar
    4) lek/tv-tittande om tid finns före middag
    5) middag
    6) lek/tv-tittande om tid finns
    7) tandborstning
    8) läggdags. 

De vardagar där det inte är träning kommer de hem senare från skolan. Det som stryker på foten om inte tid finns är lek/tv-tittande. I övrigt fungerar våra rutiner utan att något behöver tas bort eller att barnen kommer för sent i säng. 

Att prioritera bort läxorna för att andra rutiner ska följas är illa. Skolan ska prioriteras före allt annat. Mina barn är fullt medvetna om att om de inte hänger med i skolan och gör sina läxor blir det ingen träning på vardagarna. 

• sextiotalist

Är det så att rutinerna är mer för henne än för barnen?

• Citronella

Vad är det för rutiner? Det är omöjligt att ge ett vettigt svar utan att veta det. Handlar det om medicinsk viktig behandling kan det såklart inte prioriteras bort handlar det om att titta på TV en timme så är det självklart att det inte ska göras istället för läxor. 

• Anonym (C)

Får lite ont i magen av att läsa rutinerna, inte för att de är dåliga, men för att hon håller så hårt i dem. Med det sagt menar jag att barn är individer precis som vi vuxna.

Har jag haft en dålig dag på mitt arbete så kan jag behöva sätta mig en stund hemma i lugn och ro innan jag drar igång med nästa rutin (typ sätta igång med middag). 

På samma sätt ser jag att mina egna pojkar ibland behöver en stund i lugn efter skolan där jag inte stör, innan det är dags för läxor. 

Alla barn är ju olika såklart, men att varje dag sätta barnet direkt på läxorna och sedan packa väska efter skolan kan vara jobbigt om barnet redan haft en dålig dag och har behov av en kort paus. 

Rutiner är viktigt, ja, men barn är inte robotar. De behöver få bli respekterade precis som vuxna. 

• Anonym (h)
    Anonym (C) skrev 2022-11-11 09:19:13 följande:

Får lite ont i magen av att läsa rutinerna, inte för att de är dåliga, men för att hon håller så hårt i dem. Med det sagt menar jag att barn är individer precis som vi vuxna.

Du får ont i magen av rutiner som TS inte beskrivit?
  • LFF
    Anonym (C) skrev 2022-11-11 09:19:13 följande:

Har jag haft en dålig dag på mitt arbete så kan jag behöva sätta mig en stund hemma i lugn och ro innan jag drar igång med nästa rutin (typ sätta igång med middag). 

På samma sätt ser jag att mina egna pojkar ibland behöver en stund i lugn efter skolan där jag inte stör, innan det är dags för läxor. 

Alla barn är ju olika såklart, men att varje dag sätta barnet direkt på läxorna och sedan packa väska efter skolan kan vara jobbigt om barnet redan haft en dålig dag och har behov av en kort paus. 

Rutiner är viktigt, ja, men barn är inte robotar. De behöver få bli respekterade precis som vuxna. 

Om du menar mina rutiner så är jag inte TS. TS har inte beskrivit vilka rutiner de har för fem öre. Våra rutiner fungerar för oss så du behöver inte ha ont i magen för mina barn. Självklart kan man ha en dålig dag och inte göra läxorna direkt när man kommer hem men oavsett dålig dag eller inte så är det som regel enklare för mina barn att göra sina läxor på en gång än att börja leka eller titta på tv först och sen avbryta det roliga för att göra det tråkiga och nödvändiga. 
Svar på tråden Rutiner till överdrift?