Jag jobbar inom skolan och jag skulle nog säga att all info inte framkommit här. Nu vet jag förstås inte vilket system just den skolan använder, men det vi använder är svårt att göra fel på.
Du skriver att det skett flera gånger. Om det verkligen är sant att ditt barn inte varit borta de gångerna, så är det enda jag kommer på, att det är en lärare (eller en vikarie) som blandat ihop namn och satt frånvaro på fel elev.
Det brukar vara ganska enkelt att komma fram till om så är fallet. Om du ser att det är samma ämne som det alltid ligger frånvaro på, eller att det är samma lärarsignatur som lagt in frånvaron, så är det denne ni behöver prata med.
Jag har dessvärre varit med om elever som ljugit och benhårt hävdat att de var där, men inte varit där, just för att de vetat om att det kan gälla en lärare som inte alltid fyller i direkt vid lektionens start och då kan ha missat någon gång tidigare. Jag utgår från att ditt barn talar sanning, men ja, sånt här händer ibland.
Handlar frånvaron om sena ankomster eller hela lektioner?
Skolinspektionen kan du inte kontakta för sådana saker, men du ska givetvis prata med skolan igen, om du inte tycker att ni lyckats kommunicera färdigt runt detta.