• Anonym (Anon)

Anmäld av förskolan !

hej jag är en pappa till en 3 åring . Jag och bio mamman har aldrig levt med varandra .
    min sambo har varit med i bilden sen sonen var några Månader gammal .
    ett ons som blev gravid och behöll och jag som tog mitt ansar för att göra den historien kort .

för 2 veckor sedan ringde Socialen mig och meddelade att förskolan har gjort en soc anmälan då min son tydligen har sagt ?runka pappa? 
    jag blev självklart väldigt orolig då bio mamman byter killar väldigt ofta . Och nu fanns det visst en ny Karl som har flyttat in till henne ( fick veta det i samma samtal från soc) som min son kallar pappa (namn) 
    dom har träffats för 2 månader sedan .

Jag förklarar som det är . Det enda rimliga jag tror han försöker säga är ?grunka? från Pippi Långstrump .

nu har soc stoppat mitt umgänge och utredning har börjat .
    jag mår skit dåligt just nu . Och har en oro .tänk om han faktiskt far illa ut .men att det är jag som hamnar under spotlighten . Jag är en bra pappa med ett fungerande liv . Känner mig maktlös och utdömd av förskolan och soc . vad ska jag göra ? 

• Svar på tråden Anmäld av förskolan !
  • Anonym (Mamma)

Har du pratat med mamman och frågat var pojken fått orden ifrån? Grunka Pippi låter långsökt, en treåring som kan säga r är lite ovanligt men då skulle man ju säga hela ordet, mer vanligt att det blir gunka annars. Så jag vet inte alls vad han menar.

Hoppas ni får rätsida på det där, det kan ju bli helt sjukt för din del med polisanmälan, domstol och bli stämplad som pedofil liksom. Sa soc någonting om att de utreder den där mannen som bor hos exet? Det borde de rimligen eftersom pojken kallar honom pappa också, och som förälder borde du ha rätt att veta det eftersom det rör ditt barn, även om det är en lurig situation.

Du ska i nuläget inte göra mycket, inte prata med mamman om det helst eftersom det kan tolkas som att du försöker påverka henne och i förlängningen sonen. Prata med en advokat, så klart. Hoppas innerligt att pojken inte är utsatt för något!

• Anonym (Anon)

Ja det kan ju förstöra hela ens liv utan att någon behöver ta ansvar för konsekvenserna av det .

ja det soc sa var att dom meddelat mamman att karln måste flytta ut under tiden . Men hur ska dom kontrollera det ? 

mamman hade blivit förbannad på Socialen då även hon sa att hon tycker det hela låter dumt . Hon vet väldigt väl att min son betyder allt för mig . tackat nej till diverse karriärsmöjligheter då tiden med familj väger mer för mig osv . jag gör allt för min son !

min sambo är väldigt illa berörd av det hela . Då hon jobbar lokalt 7-16 och faktiskt aldrig missat en dag när sonen är hos oss ( har helg umgänge ) fram tills han är 4 år och efter det ska vi ha växelvis . Vi tar ju vara på den tiden och gör extra roliga saker under tiden . Lekland ,vad hus ,weekends . 

alla rutiner man kämpar med att få in . Känns som ett jäkla slag. 

Socialen har haft möte med mamman , och ett enskilt möte med sonen . Och ska ha ett till nästa vecka . 

finner det olustigt att dom ska ?förhöra? en treåring ensam . 
    ja det Kanske är klokt att ta kontakt med en advokat . 

förra Veckan tog jag ut en semester vecka då jag mådde så dåligt över situationen och kunde inte fokusera på jobbet ordentligt . Och nu är jag tillbaka på jobbet .men sömnen är lidande och känner mig irriterad på dagerns och kollegorna märker av det .  vi ska flytta 1 december och iom jul och allt vad det innebär könns det inte rättvist mot någon att sjukskriva sig heller .

jag är dock lite sur på förskolan som inte har tagit helheten o beaktning . om ett barn säger ett ord i förbi farten . Aldrig innan eller efter . Alltid är överlycklig när man hämtar på dagis och övriga samspelet . Ingen kommunikation alls . Det kan jag tycka är lite förargligt 

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Anon) skrev 2022-11-05 18:28:36 följande:

Ja det kan ju förstöra hela ens liv utan att någon behöver ta ansvar för konsekvenserna av det .

ja det soc sa var att dom meddelat mamman att karln måste flytta ut under tiden . Men hur ska dom kontrollera det ? 

mamman hade blivit förbannad på Socialen då även hon sa att hon tycker det hela låter dumt . Hon vet väldigt väl att min son betyder allt för mig . tackat nej till diverse karriärsmöjligheter då tiden med familj väger mer för mig osv . jag gör allt för min son !

min sambo är väldigt illa berörd av det hela . Då hon jobbar lokalt 7-16 och faktiskt aldrig missat en dag när sonen är hos oss ( har helg umgänge ) fram tills han är 4 år och efter det ska vi ha växelvis . Vi tar ju vara på den tiden och gör extra roliga saker under tiden . Lekland ,vad hus ,weekends . 

alla rutiner man kämpar med att få in . Känns som ett jäkla slag. 

Socialen har haft möte med mamman , och ett enskilt möte med sonen . Och ska ha ett till nästa vecka . 

finner det olustigt att dom ska ?förhöra? en treåring ensam . 
    ja det Kanske är klokt att ta kontakt med en advokat . 

förra Veckan tog jag ut en semester vecka då jag mådde så dåligt över situationen och kunde inte fokusera på jobbet ordentligt . Och nu är jag tillbaka på jobbet .men sömnen är lidande och känner mig irriterad på dagerns och kollegorna märker av det .  vi ska flytta 1 december och iom jul och allt vad det innebär könns det inte rättvist mot någon att sjukskriva sig heller .

jag är dock lite sur på förskolan som inte har tagit helheten o beaktning . om ett barn säger ett ord i förbi farten . Aldrig innan eller efter . Alltid är överlycklig när man hämtar på dagis och övriga samspelet . Ingen kommunikation alls . Det kan jag tycka är lite förargligt 

Ja soc kan ju inte veta om han faktiskt flyttar ut eller inte, vet inte hur man kommer åt det utan att sitta och stalka stället (obs - gör inte det!).

Sonen ska väl träffa en barnpsykolog också? Kom ihåg att barnet har rätt till en stödperson närvarande, det måste säker vara någon som inte är mamman då. Barnet ska INTE förhöras ensamt.

www.familjensjurist.se/fraga-juristen/familj--barn/har-socialen-ratt-att-prata-med-barnen-sjalva/

Du har rätt att sjukskriva dig en vecka utan läkarintyg, du behöver inte ange orsak till din arbetsgivare. Efter det kan du prata med läkare om du behöver vara hemma längre. Du behöver inte känna dåligt samvete, ingen kommer att tacka dig för att du är där, ingen kommer bry sig om du så sliter ut dig.

Jag tycker du ska vara tacksam att fsk reagerade, en sådan där fras SKA man reagera på och anmäla till soc. Det är deras skyldighet faktiskt. Och tänk om det visar sig att mammas nya kille inte är så snäll...? Då lär du nog vara otroligt tacksam att de agerade. Vi vet inte heller hur samtalet gick, om det verkligen bara var lösryckta ord (som kan ha hörts fel?) eller om de bad barnet upprepa vad han sa, ställde följdfrågor osv. Självklart ska de inte kommunicera med er föräldrar kring att de gör en anmälan i alla fall.
Svar på tråden Anmäld av förskolan !