• Anonym (Lyus)

Tyngdtäcke barn?

Min man har skaffat ett sk tyngdtäcke för sömnens skull. Nu har vi även en son som vaknar på nätterna och ska upp i sängen. Slutar med att pappan slänger över tyngdtäcket för att han inte orkar hämta sonens täcke.

Kan det vara skadligt för småbarn?

• Svar på tråden Tyngdtäcke barn?
  • EpicF

Nej, det är inte skadligt. Är en vanlig behandlingsform för just barn med bla ADHD. Nuförtiden för man köpt tyngdtäcken i vanliga butiker. 

• Anonym (Skeptisk)

Det beror på tyngden så om täcket är tänkt för pappan kan jag direkt säga att det är för tungt för ett barn. Tyngden kan motsvara 10-15 % av den egna vikten, bättre att börja med mindre vikt så man inte känner sig kvävd. Tanken är inte att man ska vara nertyngd utan att man ska få en känsla av att vara ombonad och trygg.

Sedan kommer själva frågan om det är skadligt, och det är svårt att säga. Hur gammalt är barnet och hur tungt är täcket? Kommer han ha reflexen, och styrkan, att slå av sig täcket om det hamnar över ansiktet t ex? Jag skulle säga åt pappan att sluta vara så bekväm av sig och så klart använda barnets eget täcke istället för att slänga på honom ett som antagligen är anpassat för vuxna.

• Anonym (Vänta lite nu)
    EpicF skrev 2022-11-05 11:44:57 följande:

Nej, det är inte skadligt. Är en vanlig behandlingsform för just barn med bla ADHD. Nuförtiden för man köpt tyngdtäcken i vanliga butiker. 

De kan visst vara farligt ,beror helt och hållet på hur gammalt barnet och och vikt på täcket. Så där har du fel, här framgår det inte om det är ett större eller mindre barn vi pratar om.
  • EpicF
    Anonym (Vänta lite nu) skrev 2022-11-05 11:58:45 följande:
    De kan visst vara farligt ,beror helt och hållet på hur gammalt barnet och och vikt på täcket. Så där har du fel, här framgår det inte om det är ett större eller mindre barn vi pratar om.
    Generellt så är det inte farligt alla. Så nej, jag har inte fel. 
  • Anonym (Skeptisk)
    EpicF skrev 2022-11-05 12:23:56 följande:
    Expressen, Sov gott nu och Cura of Sweden. Det är dina källor? Du skojar?!
    Nej, däremot läkarna som uttalar sig på de där sidorna. OM du hade läst. Epic Fail, igen.
  • EpicF
    Anonym (Skeptisk) skrev 2022-11-05 12:33:36 följande:
    Nej, däremot läkarna som uttalar sig på de där sidorna. OM du hade läst. Epic Fail, igen.
    Återigen, du  Expressen, Sov gott nu och Cura of Sweden. Inga vetenskapliga sidor. Och ja, jag har läst länkarna. 
  • Anonym (Testade)

Vi testade det på en av våra döttrar när hon var 9-10 år, började genom att lägga mattor på hennes vanliga täcke. Hon tyckte mycket om det, men använder inte nu som 13-åring. Vi köpte aldrig riktigt tyngdtäcke till henne faktiskt.

• Lönnsirap

Smartast är väl att ha ett extra täcke eller en bra filt att ha brevid sängen, redo för barnet.
    Att gå upp och hämta ett täcke mitt i natten kan ju vara det som väcker upp den vuxna lite väl mycket. Bättre att ha en tillräckligt bra lösning redo.

Det finns ju inte särskilt mycket erfarenhet av barn och tyngdtäcke än. Är barnet litet, så kan det ju vara för tungt 

• Anonym (Hjälpmedelskonsulent)

Tyngdtäcke rekommenderas ej till barn under 3 år och i de regioner där man får det som hjälpmedel lämnas inga ut till så små barn. Det är av samma anledningar som står i länkarna. T ex att det kan orsaka andnöd. En vuxens tyngdtäcke är också för tungt för små barn, de provas ju ut efter vikt. 

• Anonym (Hjälpmedelskonsulent)

..och jo det finns mycket erfarenheter av barn och tyngdtäcken eftersom de länge provats ut som hjälpmedel vid t ex npf-diagnoser.

• Anonym (Lyus)

Generellt sett tycker jag det känns olustigt att pracka på en massa vikt på barnet, jag är inte helt säker på om han verkligen orkar sparka bort täcket på natten.

Ville ju bara ha mer incitament att hitta en annan lösning än det här. Märker inte alla gånger han vaknar och sen ligger han där på morgoen med det där tunga täcket över sig.

• Fiona M

Varför inte bara ha ett extra täcke tillgängligt när barnet kommer?

• Anonym (Skeptisk)
    Anonym (Lyus) skrev 2022-11-06 02:18:00 följande:

Generellt sett tycker jag det känns olustigt att pracka på en massa vikt på barnet, jag är inte helt säker på om han verkligen orkar sparka bort täcket på natten.

Ville ju bara ha mer incitament att hitta en annan lösning än det här. Märker inte alla gånger han vaknar och sen ligger han där på morgoen med det där tunga täcket över sig.

Jag kanske missuppfattat situationen men finns det bara ett täcke i sängen? Jag trodde att sonen hade ett eget täcke, förutom pappans tyngdtäcke? Annars är det så klart lösningen, att pojken har eget täcke. En annan lösning är att pojken sover bredvid dig och inte bredvid pappan.
  • Anonym (Abc)

Det beror väl helt på hur gammalt barnet är. Pratar vi om 1-åring eller 10- åring är det ju väldigt stor skillnad.

Min 10- åring har 9 kilo. Egentligen 7 men han gillar mitt på 9 bättre så vi har bytt. 

• Anonym (Ok)

Min 8,5 åring har ett tyngdtäcke som väger 7 kg. Hon har även använt pappans på 8 kg och mitt på 13 kg. 

Ha ett extra täcke i er säng om ert barn kommer? 

Svar på tråden Tyngdtäcke barn?