• CQQkieë

    Sex efter förlossning

    Hej, 


    Jag ska snart föda och är livrädd för vilka skador som jag kan få under förlossningen. 
    Ärligt talat är det inte smärtan jag är rädd för, utan för hur mitt sexliv ska påverkas efter att jag förmodligen kommer spricka. 
    Visste inte att det är 75-80% som spriker under födseln, så dette är något jag inte var beredd på. Trodde mer att man skulle ha otur om det hände
    Jag är också rädd för att det kommer bli problem med toalett besök osv. 
    Har hört så mycket skräck historier om att man skiter på sig och att det gör ont flera år efter vid sex och att underlivet aldrig kommer se ut som det gjorde innan. 
    Till råga på allt har jag redan lagt på mig 20kg ca och har precis gått in i 3e trimestern så att jag får en stor bäbis är väl oundvikligt
    Hjälp 
  • Svar på tråden Sex efter förlossning
  • Decemberskytt

    Försök koppla bort de där skräckhistorierna. Om du spricker/ blir klippt så sys det efteråt. Jag upplevde inte särskilt mycket obehag vid toalettbesök efteråt, kanske några dagar bara. Jag ville ganska snart ha sex igen, men mannen ville vänta Skäms han hade obehagliga minnesbilder. Sexlivet blev inte sämre sen.

  • Lupp126

    Jag gick upp över 20 kg men fick en ganskà liten bebis.. precis som ovan skriver så sys man efteråt.. även jag hade lite ont ett par dagar men absolut inget allvarlig, tyckte det var värre med alla magmuskler som fick börja jobba igen. 🤣

  • MtS19

    Jag fick bristning grad 2 med min första dotter, har inga problem alls, som ovan skrivit kanske någon dag efter men den inga problem, gick dessutom upp 50 kg under graviditeten men födelsevikten va 3614 och 34 cm i huvudomkrets.

  • Jemp

    Om du är ordentligt rädd så prata med din barnmorska. Finns en hel del hjälp att få. 

    Ja många spricker men betydligt färre allvarligt, de flesta ytligt. Man sys i så fall. Vid kvarstående problem så kontakta vården (man har också alltid efterkontroll efter 6-8 veckor). 

  • Anonym4848

    Jag hade också liknande funderingar, men de som får omfattande skador med långvariga bekymmer är väldigt få. Jag fick grad 2 bristning, den vanligaste för förstföderskor. Var ömt och svullet i några dagar och lite läskigt första gången man skulle göra nr. 2 haha mest psykologiskt alltså, det gick bra. Det läkte väldigt fort och känns precis som innan vid sex osv. Sexlivet är påverkat, men inte pga det utan livet med en liten bebis :P

  • CQQkieë

    Tack alla ni som svarat, känns bättre att läsa lite som inte är skräck exempel. Jag har nog bara fått höra om hur illa det kan bli och att det är mer vanligt att spricka från a-ö så att säga.. men om det bara är 1 och andra graden som är dom vanligaste skadorna så ska man väl läka ganska bra ändå.. 

    Och att inte min vikt betyder att jag ska få en jätte bäbis är ju också skönt att höra.. 

    Jag hoppas ju typ på att jag ska föda för tidigt,men de borde man väl inte vilja? Kan väl vara skadligt för barnet att födas 2-3 veckor tidigare än den ska? 

  • MtS19
    CQQkieë skrev 2022-11-02 23:10:56 följande:

    Tack alla ni som svarat, känns bättre att läsa lite som inte är skräck exempel. Jag har nog bara fått höra om hur illa det kan bli och att det är mer vanligt att spricka från a-ö så att säga.. men om det bara är 1 och andra graden som är dom vanligaste skadorna så ska man väl läka ganska bra ändå.. 

    Och att inte min vikt betyder att jag ska få en jätte bäbis är ju också skönt att höra.. 

    Jag hoppas ju typ på att jag ska föda för tidigt,men de borde man väl inte vilja? Kan väl vara skadligt för barnet att födas 2-3 veckor tidigare än den ska? 


    Själv hade jag inte en tanke på bristningar och smärta och sånt de jag va mest rädd för va att bajsa på mig under krystarbetet haha de tyckte jag va pinsamt. Bägge mina barn kom tidigare, äldsta blev jag igångsatt i vecka 37+5 och andra starta spontant i vecka 37+1 idag är dom 3 och 1,5 år
Svar på tråden Sex efter förlossning