Gemensamma utgifter efter separation
Hej!
Vi håller på att separera och exet flyttar inom kort. Det är en odramatisk separation där vi under de senaste åren helt enkelt vuxit ifrån varandra, men vi har fram till nu fortfarande umgåtts som en familj med allt vad det innebär (helgaktiviteter, semestrar, gemensamma middagar varje dag etc.)
Jag är säker på att vi kommer ha god kommunikation efteråt flytten och kanske t.o.m. fira jular/födelsedagar m.m. tillsammans (sånt kan väl ändras om en ny partner kommer in i bilden).
Med andra ord, en relativt ?enkel? separation, dock väldigt jobbig ändå eftersom vi har två barn (förskola och lågstadiet). Vårt samarbete kring barnen tror jag kommer fungera bra. Jag söker nu tips på hur andra delar på det ekonomiskt, alltså de utgifter som rör barnen. Vi har idag ett gemensamt konto som jag antar att vi fortsätter ha kvar och sätter in xx kronor varje månad på. Som ska avse typ förskola/fritids/barnförsäkring/barnspar (sånt där som är återkommande varje månad). Men sen finns ju en hel radda med andra utgifter: vinterkläder, presenter när de bjuds på barnkalas, aktiviteter. Hur gör ni med sånt? I mitt fall är jag 100% säker på att mitt ex inte kommer ha några problem att vilja bidra ekonomiskt (så länge vi har ett rättvist upplägg), så det kommer inte vara aktuellt att blanda in Försäkringskassan eller annan utomstående part.
Och har ni tips på annat som är smart att tänka på vid en separation (alltså inte bara relaterat till ekonomi) som hjälpt er?