• Anonym (Jobbigt)

Min tvååring låter aldrig snoppen vara.

Den ska fram i tid och otid. I genomsnitt skulle jag gissa på att det är 4 helombyten kläder varje dag, pch blött i vår säng flera gånger per natt. För att inte tala om hur äckliga mina mattor och soffan blir. Han drar upp den så att toppen alltid är precis ovanför blöjkanten. Nån som haft likande problem? Vad kan man göra? Det börjar bli påfrestande med all kisslukt, och ja, jag tvättar som en galning men jag är också höggravid och jätteförkyld sen 4 veckor...

• Svar på tråden Min tvååring låter aldrig snoppen vara.
  • Anonym (Mamma)

Det finns väl en pappa som kan tvätta...? Det enda som gäller är att hela tiden påminna barnet om att han ska låta snoppen vara, milda ordalag.

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-27 18:56:03 följande:

Det finns väl en pappa som kan tvätta...? Det enda som gäller är att hela tiden påminna barnet om att han ska låta snoppen vara, milda ordalag.

Han jobbar iofs tidigt till sent, och jag är hemma. Men nej han orkar inte bry sig lika mycket. Det har ingen effekt tyvärr att säga till. Stoppa tillbaks den gör jag ju hela tiden men den ska upp direkt ändå 
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-10-27 19:13:59 följande:
    Han jobbar iofs tidigt till sent, och jag är hemma. Men nej han orkar inte bry sig lika mycket. Det har ingen effekt tyvärr att säga till. Stoppa tillbaks den gör jag ju hela tiden men den ska upp direkt ändå 
    Då får han se till att bry sig? Det är inte meningen att du ska dra hela lasset om du är gravid och sjuk.

Distrahera pojken med något annat, en liten leksak? Ärligt talat, svårt läge.
  • Fjäril kär

Vilken sorts blöja använder ni? Jag skulle nog testa olika blöjor för att försvåra möjlighet att kunna pilla upp snoppen. Jag vet en del som tejpat blöjan så det inte går att stoppa ner handen. 

Att tänka på klädsel kan också hjälpa. Snickarbyxor, bodys, sparkdräkt, overaller etc gör ju per automatik att det inte går att pilla i blöjan. Knappar och dragkedja går ju enklare att stoppa så det inte kan pillas upp. Även lager på lager kan vara en ide. Byxor med knytsnöre i midjan funkar bra. 

• Anonym (Jobbigt)
    Fjäril kär skrev 2022-10-27 19:26:32 följande:

Vilken sorts blöja använder ni? Jag skulle nog testa olika blöjor för att försvåra möjlighet att kunna pilla upp snoppen. Jag vet en del som tejpat blöjan så det inte går att stoppa ner handen. 

Att tänka på klädsel kan också hjälpa. Snickarbyxor, bodys, sparkdräkt, overaller etc gör ju per automatik att det inte går att pilla i blöjan. Knappar och dragkedja går ju enklare att stoppa så det inte kan pillas upp. Även lager på lager kan vara en ide. Byxor med knytsnöre i midjan funkar bra. 

Ja, försökt med tajta byxor och knyta åt, men han ska ju inte ha det obekvämt heller. Undrar hur de har lyckats tejpa så att det inte går att stoppa ned? Hittar sällan bodys som är så stora, men borde finns någonstans förstås. 
  • Anonym (Beda)

Sätt på honom body eller hängslebyxor. Googlade och hittade bodys på HM upp till strl 104. Det har nog blivit en ovana och kan hända räcker det att ha såna kläder någon vecka eller två för att bryta vanan. Hoppas det ordnar sig! Fattar att det är jobbigt. 

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Beda) skrev 2022-10-27 19:37:20 följande:

Sätt på honom body eller hängslebyxor. Googlade och hittade bodys på HM upp till strl 104. Det har nog blivit en ovana och kan hända räcker det att ha såna kläder någon vecka eller två för att bryta vanan. Hoppas det ordnar sig! Fattar att det är jobbigt. 

Ja, jag får testa det, han har massor med kläder redan och jag ser body lite som ett opraktiskt babyplagg, har egentligen inte råd att köpa just nu heller. Men nu har det blivit ett så stort problem så det är nog värt det. 
  • Anonym (Jenny)

Vad har har han för blöja? Om han har byxblöjor borde det funka bättre med tejpblöjor. Du kan sätta dem lite högre fram också. 
    För övrigt kan du vara hård med att man måste tvätta händerna när man har rört vid snoppen. 

• Anonym (Beda)
    Anonym (Jobbigt) skrev 2022-10-27 19:40:37 följande:
    Ja, jag får testa det, han har massor med kläder redan och jag ser body lite som ett opraktiskt babyplagg, har egentligen inte råd att köpa just nu heller. Men nu har det blivit ett så stort problem så det är nog värt det. 
    Du kan ju spana på Blocket och i andrahandsaffärer först. Eller sy på band i nerkanten på tröjorna och knyt ihop i grenen. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Beda) skrev 2022-10-27 19:51:43 följande:
    Du kan ju spana på Blocket och i andrahandsaffärer först. Eller sy på band i nerkanten på tröjorna och knyt ihop i grenen. 
    +1
  • Elsis

Att gå på toalett/potta kanske är ett alternativ för att minska mängden tvätt. Då behöver han ju inte pilla ut snoppen ur blöjan och får dessutom tillfälle att ta ut den när det är dags att gå och kissa.

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Beda) skrev 2022-10-27 19:51:43 följande:
    Smart! Nu har han precis krupit ur sin helpyjamas och står och drar i blöjan igen :)
  • Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Jenny) skrev 2022-10-27 19:46:26 följande:

Vad har har han för blöja? Om han har byxblöjor borde det funka bättre med tejpblöjor. Du kan sätta dem lite högre fram också. 
    För övrigt kan du vara hård med att man måste tvätta händerna när man har rört vid snoppen. 

Han har byxblöja, ska testa tejp. Tack! 
  • Anonym (Jobbigt)
    Elsis skrev 2022-10-27 19:59:14 följande:

Att gå på toalett/potta kanske är ett alternativ för att minska mängden tvätt. Då behöver han ju inte pilla ut snoppen ur blöjan och får dessutom tillfälle att ta ut den när det är dags att gå och kissa.

Ja, jag har tänkt potträna, har köpt boken blöjfri på 3 dagar. Måste hinna läsa. Än så länge hat inget kommit i pottan fast han säger ibland att han vill gå dit. Det är lite svårt det här med kläderna för jag vill inte tjata om snoppen och kiss, jag vill ju att han ska ha en positiv bild av kissandet
  • Anonym (Beda)

Potträning behöver du inte läsa ngn bok för. Sätt honom på pottan efter varje måltid till att börja med (och när han ser nödig ut). Sitt där ett tag (typ en kvart, minst) och läs och ha trevligt. Se till att ha pottan där du kan sitta bekvämt bredvid. Och hurra och beröm när det kommer något. Att han själv vill gå dit ibland är jättebra, det är en bra start! 

• Anonym (Jobbigt)
    Anonym (Beda) skrev 2022-10-27 20:32:37 följande:

Potträning behöver du inte läsa ngn bok för. Sätt honom på pottan efter varje måltid till att börja med (och när han ser nödig ut). Sitt där ett tag (typ en kvart, minst) och läs och ha trevligt. Se till att ha pottan där du kan sitta bekvämt bredvid. Och hurra och beröm när det kommer något. Att han själv vill gå dit ibland är jättebra, det är en bra start! 

Ja, vi har lite bajsböcker på toa pch sitter där några ggr per dag. Den där boken är väl lite mer hardcore vad det verkar, blöjan ska bort och barnet är naket, sen tror jag man har med sig pottan överallt. Men inte läst än så jag vet inte 
Svar på tråden Min tvååring låter aldrig snoppen vara.