• rn85bn

    Har jag rätt?

    Jag och sambon är uppvuxna med helt olika syn på risker. Jag med kanske lite för mycket oro för "vad som kan ske" medans hon är uppvuxen i andra änden där "ingenting går illa" såvida man inte avsiktligt gör fel, ungefär.

    När vi nu besöker mina svärföräldrar med vår 10-månaders son så har de en bilbarnstol som dels är vänd framåt, dels inte alls sitter särskilt bra på min son, så jag kan inte se hur han ens sitter kvar i den om krocken är bara över 30 km/h, alltså direkt livsfara, och jag kan inte se det på nåt annat sätt.

    När jag påtalar det för sambon och svärmor får jag svaren att vi inte ska ut å köra mycket med honom (men det måste bli åtminstone 1 h pga transfer) samt "vi ska inte krocka". Nu bor svärföräldrarna ganska öde, men ändå, jag anser jag har ett ansvar som förälder att både skydda sonen, för det kan han inte själv, och dessutom lyda lagen.

    Det är en sak när man slarvar med materiella ting, eller sig själv, men nu är det min son också. Ska jag bara svälja detta? Är detta inte för mig att bestämma (att han SKA ha en korrekt bilbarnstol)?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har jag rätt?
  • fjanten

    Du har rätt i sak, i Sverige, men andra länder har tyvärr annan syn på saken och andra lagar. T.ex. är våra svenska babyskydd om vi bältar dem i en bil i Australien olagliga. Där är det tydligen fullt rimligt att vända barn runt halvåret... Så är man van vid det, då blir ju vi svenskar rätt extrema. Dock har jag i det läget jagat rätt på hyrstolar som varit bakåtvända och därmed basta. Var varken enkelt eller billigt, men det gick.

    Är din fru och svärmor svenskar, eller bor de i ett annat land med en annan syn på saken? Oavsett får du sätta ner foten. Ni får väl checka in en vettig bakåtvänd bilbarnstol.

  • rn85bn

    De är danskar på svär-sidan. Transfern är från färja till hus. Kan inte tänka mig deras stol är godkänd i Danmark :)

  • Hallonpaj83

    du har helt rätt och borde stå på dig. Ett barn som är bakåtvänd i bilen sitter 5 ggr säkrare än ett barn som är framåt. Jag vägrar att ha min treåring framåt, ens fem minuter. Krock kan väl ske när som helst?! Aldrig.. 

  • Ruter
    rn85bn skrev 2022-10-25 10:54:10 följande:

    De är danskar på svär-sidan. Transfern är från färja till hus. Kan inte tänka mig deras stol är godkänd i Danmark :)


    Ta med eran bilbarnstol hemifrån. Går alldeles utmärkt att ta vagnen och ställa babyskyddet i vagnen och barnet sitter i babyskyddet tills ni kommer fram. Eller åker inte barnet i babyskyddet längre? Isåfall hade jag köpt en väska till bilbarnstolen, tagit med den och monterat o deras bil.

    När vi rest utomlands(USA) där man har annan syn på bilbarnstolar har vi helt enkelt tagit med våra vanliga och använt på plats. 
  • rn85bn
    Ruter skrev 2022-10-25 11:23:21 följande:
    Ta med eran bilbarnstol hemifrån. Går alldeles utmärkt att ta vagnen och ställa babyskyddet i vagnen och barnet sitter i babyskyddet tills ni kommer fram. Eller åker inte barnet i babyskyddet längre? Isåfall hade jag köpt en väska till bilbarnstolen, tagit med den och monterat o deras bil.

    När vi rest utomlands(USA) där man har annan syn på bilbarnstolar har vi helt enkelt tagit med våra vanliga och använt på plats. 
    Tack, han sitter i en barnstol nu, dvs den efter babyskyddet. Han är rätt stor för sin ålder nämligen..

    Men japp, jag kan ta med stolen nästa gång. Stör mig dock att svärföräldrars slarv ska sätta nivån bara för att vi är hos dem..
  • Fiona M

    Gå båda till bvc och ta upp det så kan sköterskan förklara hur ert barn utvecklas och varför det är säkrare med bakåtvänd bilstol.

  • Räkan77

    Jag är inte speciellt orolig av mig, men när det gäller säkerheten i bilen är jag stenhård. Bilolyckor är ett reellt hot mot vår säkerhet så där måste man vara noggrann. 

  • skolios
    rn85bn skrev 2022-10-25 12:28:46 följande:
    Tack, han sitter i en barnstol nu, dvs den efter babyskyddet. Han är rätt stor för sin ålder nämligen..

    Men japp, jag kan ta med stolen nästa gång. Stör mig dock att svärföräldrars slarv ska sätta nivån bara för att vi är hos dem..
    Vad menar du med svärföräldrarnas slarv? Det är inte deras ansvar att se till att ert barn har en korrekt bilstol. Ifall deras bilstol inte är bra så är det upp till föräldrarna att skaffa fram en annan stol. 
Svar på tråden Har jag rätt?