• Anonym (TS)

Dottern hamnade på HVB-hem

Efter en turbulent tid från 13 års åldern upp till nu 18 års åldern verkar hon ha hamnat rätt. Tack för denna möjlighet att få hjälp och få komma på rätt köl igen i detta "öppna" HVB-hem där det råder regler men ändå omhändertagande. 
    Hon får nu medicin mot hennes ADHD som har stormat i henne sedan flera år tillbaka. Hon har självmedicinerat med amfetamin och alkohol och har dolt det så otroligt skickligt för oss föräldrar. Efter en helt galen kaotisk helg under försommaren med flera akutbesök och intensivvård så hamnade hon på HVB-hemmet. I den vevan gick hon med på en mängd saker som hon normalt sett inte skulle gått med på tidigare så hon verkar vilja komma till rätta med detta. 
    När jag nu pratar med henne så är det som att prata med en annan människa. Ingen negativitet. Ingen mörk bild. Ingen trumpen röst. Ingen oro. Istället är det nu en glad tjej som erkänner sina brister och tackar för sig och är trevlig. 
    Så tack för att vi fick denna hjälp. 

• Svar på tråden Dottern hamnade på HVB-hem
  • Anonym (W.H)
    Anonym (TS) skrev 2022-10-24 21:33:12 följande:
    Dottern hamnade på HVB-hem

Efter en turbulent tid från 13 års åldern upp till nu 18 års åldern verkar hon ha hamnat rätt. Tack för denna möjlighet att få hjälp och få komma på rätt köl igen i detta "öppna" HVB-hem där det råder regler men ändå omhändertagande. 
    Hon får nu medicin mot hennes ADHD som har stormat i henne sedan flera år tillbaka. Hon har självmedicinerat med amfetamin och alkohol och har dolt det så otroligt skickligt för oss föräldrar. Efter en helt galen kaotisk helg under försommaren med flera akutbesök och intensivvård så hamnade hon på HVB-hemmet. I den vevan gick hon med på en mängd saker som hon normalt sett inte skulle gått med på tidigare så hon verkar vilja komma till rätta med detta. 
    När jag nu pratar med henne så är det som att prata med en annan människa. Ingen negativitet. Ingen mörk bild. Ingen trumpen röst. Ingen oro. Istället är det nu en glad tjej som erkänner sina brister och tackar för sig och är trevlig. 
    Så tack för att vi fick denna hjälp. 

Låter verkligen toppen! Finns bra och dessvärre usla HVB hem och hon och ni hade nog en riktig stor tur så hon hamnade på ett bra som kan hjälpa henne framåt i livet. All lycka till er och dottern i framtiden.
  • Anonym (Mamma Mu)

Ibland är allt vi som föräldrar kan göra att älska dem och hålla dem vid liv tills de har vuxit till sig lite. Hjärta

• Anonym (TS)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2022-10-24 22:51:30 följande:

Ibland är allt vi som föräldrar kan göra att älska dem och hålla dem vid liv tills de har vuxit till sig lite. Hjärta

Exakt. Man väntar ut stormarna. I vissa lägen kan vi bara göra korstecknet och be om att det går bra. Andra gånger kan vi satsa hälsa och allt vi äger för att få barnen på rätt väg. 
  • Anonym (likasamma här)

Det låter underbart!
    Jag har nästan exakt samma läge med min snart 18åriga tjej. Hon bor hemma men jag vet faktiskt inte om det kommer att fungera så mycket längre. 
    Förra året var det droger och dåligt umgänge. Nu är det mer "bara" dåligt mående samt att hon skuldbelägger mig för allt, exakt allt!
    Vi har kontakt med både soc och bup men inget leder framåt tyvärr. 
    Även hon har adhd och även lättare autism. 
    Hursomhelst är jag glad att det har löst sig för din familj!

• Anonym (A)
    Anonym (Mamma Mu) skrev 2022-10-24 22:51:30 följande:
    +1
  • Anonym (TS)
    Anonym (likasamma här) skrev 2022-10-25 12:02:06 följande:

Det låter underbart!
    Jag har nästan exakt samma läge med min snart 18åriga tjej. Hon bor hemma men jag vet faktiskt inte om det kommer att fungera så mycket längre. 
    Förra året var det droger och dåligt umgänge. Nu är det mer "bara" dåligt mående samt att hon skuldbelägger mig för allt, exakt allt!
    Vi har kontakt med både soc och bup men inget leder framåt tyvärr. 
    Även hon har adhd och även lättare autism. 
    Hursomhelst är jag glad att det har löst sig för din familj!

Ok! Jag önskar er lycka till. Det som gör stor skillnad är att min dotter fick en läkare som gav henne medicin mot ADHD:n.  Det är nyckeln tror jag. 
    Jag håller tummarna för er.
Svar på tråden Dottern hamnade på HVB-hem