• Anonym (Anna)

Vilka märken på ersättning räknas som "skämmiga"?

Tittade på Draknästet på TV och där var det två mammor som upplevde att vissa märken på modersmjölksersättning upplevs som "skämmiga" hos mammor i grupp.
    Upplever andra mammor också att det är så?   Vilka märken är i så fall "skämmiga" och varför?
    Det finns väl bara typ tre märken på marknaden här:  Semper, Nestle och Hipp?
    Jag har fem barn som fått ersättning delvis, och detta med status på märket på ersättning var något helt nytt för mig! 
    Hur är det med välling, barnmat och klämmisar etc?  Finns det pinsamma märken som man helst smyger med även där? 

• Svar på tråden Vilka märken på ersättning räknas som "skämmiga"?
  • Anonym (Va)

Eh nej. Aldrig hört talas om.

• Anonym (Mamma)

Va....? Vilka konstiga människor. Nej, det finns ingen skillnad skulle jag säga.

• Anonym (Semper)

Semper är finast dom andra är budgetvarianter likaså kläder från HM, Lindex o kappahl skulle jag aldrig köpa till mina barn de t.o.m. ser billiga ut 

• Kockobello
    Anonym (Semper) skrev 2022-10-24 10:11:10 följande:

Semper är finast dom andra är budgetvarianter likaså kläder från HM, Lindex o kappahl skulle jag aldrig köpa till mina barn de t.o.m. ser billiga ut 

Ja, det är skräp sydda av slavar. Allt för att folk ska ha en t-shirt för 19,90.

Vidrigt.
  • Anonym (Jojo)
    Anonym (Semper) skrev 2022-10-24 10:11:10 följande:

Nu är ju Semper billigast av de tre...
  • Anonym (Em)

Många är kanske fortfarande anti Nestle pga av företagets historia, att barn dött pga nestle. Det gör ju att många bojkottar dem. 

• Anonym (Anna)

Jag bojkottade också Nestle för 20 år sen, när min äldsta var bebis.   Pga de oetiska kampanjerna de använde sig av i u-länderna som ofta slutade katastrofalt för redan fattiga familjer.
    Men det var så pass länge sen, tror inte ens att många av dagens yngre föräldrar har koll på den historien och bojkottar Nestle pga det?
    Hipp är väl inget budgetmärke heller?   Det är ekologiskt och inte billigare än de andra.
    Någon som faktiskt upplevt det mammorna i Draknästet har varit med om?  
    Eller är det kanske främst ett Stockholmsfenomen?
    Själva har de inte gett sina barn ersättning, så det är väl något de hört på ÖF eller på mammaträffar, att mammor tycker att vissa märken på ersättning är "skämmiga" och ursäktar sig och smyger med det.
    Jag har verkligen aldrig upplevt detta, och blir så nyfiken! 

• Anonym (Anna)

Bakgrunden är alltså att två mammor har uppfunnit en modersmjölksersättning som ska vara dyrare än andra, men mer vitaminberikad, och mer tilltalande förpackning.
    Dessutom gjorde de stor sak av att deras ersättning kommer vara den enda ersättningen på marknaden som tillverkas i Sverige, vilket inte stämmer alls.
    Semper tillverkar redan sin ersättning i Sverige, nämligen. 

• Anonym (wa)
    Kockobello skrev 2022-10-24 10:14:44 följande:
    Ja, det är skräp sydda av slavar. Allt för att folk ska ha en t-shirt för 19,90.

Vidrigt.
    Syr dom ihop maten eller äter folk t shirt?!?!?
  • Anonym (Fia)
    Anonym (Anna) skrev 2022-10-24 22:58:02 följande:
    Bakgrunden är alltså att två mammor har uppfunnit en modersmjölksersättning som ska vara dyrare än andra, men mer vitaminberikad, och mer tilltalande förpackning. Dessutom gjorde de stor sak av att deras ersättning kommer vara den enda ersättningen på marknaden som tillverkas i Sverige, vilket inte stämmer alls. Semper tillverkar redan sin ersättning i Sverige, nämligen. 

Då är det nog mest en story som de två kvinnorna snickrat ihop i brist på andra säljargument. Kanske har de hört någon kommenterar någon gång och sedan valt att blåsa upp den till något mycket större än vad det är.
  • Anonym (VA 2)
    Kockobello skrev 2022-10-24 10:14:44 följande:

Vidrigt.
    Menar du att t-shirts kostar 19,90 på dessa butiker?
  • Anonym (Wilma)

Nej inget som jag har hört. Vet att det var mycket snack om OTTO för något år sedan och det var något nytt och så bra (dock inte bättre än många andra märken)
    Men nej, min matbutik på Östermalm har samma märken som i förorterna.

• Anonym (Sthlm)
    Anonym (Anna) skrev 2022-10-24 22:54:35 följande:

Jag bojkottade också Nestle för 20 år sen, när min äldsta var bebis.   Pga de oetiska kampanjerna de använde sig av i u-länderna som ofta slutade katastrofalt för redan fattiga familjer.
    Men det var så pass länge sen, tror inte ens att många av dagens yngre föräldrar har koll på den historien och bojkottar Nestle pga det?
    Hipp är väl inget budgetmärke heller?   Det är ekologiskt och inte billigare än de andra.
    Någon som faktiskt upplevt det mammorna i Draknästet har varit med om?  
    Eller är det kanske främst ett Stockholmsfenomen?
    Själva har de inte gett sina barn ersättning, så det är väl något de hört på ÖF eller på mammaträffar, att mammor tycker att vissa märken på ersättning är "skämmiga" och ursäktar sig och smyger med det.
    Jag har verkligen aldrig upplevt detta, och blir så nyfiken! 

Bor själv på Kungsholmen, uppvuxen i Klara. Ingen bryr sig om vilket märke det är på ersättningen..Kanske på bodyn. De där draknästedamerna verkar lite histrioniska
  • Anonym (A)
    Anonym (Em) skrev 2022-10-24 10:47:06 följande:

Många är kanske fortfarande anti Nestle pga av företagets historia, att barn dött pga nestle. Det gör ju att många bojkottar dem. 

Mycket möjligt.
  • Anonym (Aldrig hört)

Nej, det har jag aldrig hört. De flesta väljer väl det märke som fungerar bäst för barnet då de påverkar magen på olika sätt. Minns att jag fick prova mig fram med råd och stöd från BVC när mitt barn var litet och mjölken inte räckte till. Det blev till slut Sempers lemolac som fungerade bäst. 

Alla märken fungerar inte för alla barn så man bör utgå från barnets bästa. Deras affärsidé utifrån det du beskriver verkar inget vidare då den utgår från mammorna istället för barnen.

• Xlr8

Att stödja Nestle's kamp att skapa lidande i världen känns ganska ofräscht.

• Kockobello
    Xlr8 skrev 2022-10-26 10:34:46 följande:

Att stödja Nestle's kamp att skapa lidande i världen känns ganska ofräscht.

Ja, vidrigt.
  • Anonym (?)

Vad fick de för respons på sin företagsidé?

• Anonym (Anna)
    Anonym (?) skrev 2022-10-26 13:19:42 följande:

Vad fick de för respons på sin företagsidé?

Vill minnas att de fick med sig en drake, trots att produkten inte existerar på marknaden ännu. 
Svar på tråden Vilka märken på ersättning räknas som "skämmiga"?