• gunnarsson25

    Föräldrarledighet med fru som är tysk

    Hejsan!
    Jag har lite svårt att hitta information kring föräldrarledighet. Jag är svensk medborgare och jobbar i Sverige. Min flickvän som jag inte är gift med, är Tysk medborgare och bor i Tyskland.

    Nu är hon gravid och vi vill inte göra abort.

    Jag tänkte vända mig till er och kolla era erfarenheter kring hur föräldrarledighet fungerar i detta scenario för en svensk medborgare som mig?

    Jag har lite svårt att hitta direkta svar på försäkringskassan etc. och förväntar mig inte ett definitivt svar från er men kanske en fingervisning som leder mig till rätt svar vore tacksamt.
  • Svar på tråden Föräldrarledighet med fru som är tysk
  • Anonym (Ring fk)
    gunnarsson25 skrev 2022-10-23 20:21:58 följande:
    Föräldrarledighet med fru som är tysk
    Hejsan!
    Jag har lite svårt att hitta information kring föräldrarledighet. Jag är svensk medborgare och jobbar i Sverige. Min flickvän som jag inte är gift med, är Tysk medborgare och bor i Tyskland.

    Nu är hon gravid och vi vill inte göra abort.

    Jag tänkte vända mig till er och kolla era erfarenheter kring hur föräldrarledighet fungerar i detta scenario för en svensk medborgare som mig?

    Jag har lite svårt att hitta direkta svar på försäkringskassan etc. och förväntar mig inte ett definitivt svar från er men kanske en fingervisning som leder mig till rätt svar vore tacksamt.
    Ring fk. 0771-524524. 
  • Anonym (Gabi)

    Jag jobbade i Danmark och min fru i Sverige när vi fick barn. Vi tillhör då respektive lands socialförsäkringar och de räknar av dagarna mot varandra. Varje gång som någon tog föräldraledigt fick försäkringskassan göra förfrågningar i andra landet om hu många dagar som finns kvar. Det gick, men var struligt som tusan.

    Du kommer inte hitta mycket info på Fsk för det blir väldigt soecifikt. Bättre ring och prata med handläggare för internationella ärenden. 

  • Jemp

    Jag tror du får ringa både försäkringskassan och tyska motsvarigheten och fråga. 

    Ska nån av er flytta? Ska du ha vårdnaden om barnet? 

Svar på tråden Föräldrarledighet med fru som är tysk