• Anonym (Jaha..)

Gravid v.8 blöder MYCKET ur anus..

Jag är alltså gravid i vecka 8 och blöder JÄTTE mycket ur anus, hela toalettstolen blir röd av blod bara jag sätter mig och droppar i trosorna..

Gör inte ont eller svider/kliar inte alls.

Behöver man söka vård för detta eller är det bara att stå ut ? :)

Någon som varit med om samma?

• Svar på tråden Gravid v.8 blöder MYCKET ur anus..
  • Anonym (M37)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 11:52:33 följande:
    Gravid v.8 blöder MYCKET ur anus..

Jag är alltså gravid i vecka 8 och blöder JÄTTE mycket ur anus, hela toalettstolen blir röd av blod bara jag sätter mig och droppar i trosorna..

Gör inte ont eller svider/kliar inte alls.

Behöver man söka vård för detta eller är det bara att stå ut ? :)

Någon som varit med om samma?

Nu har inte jag någon medicinsk utbildning men jag har ändå hört att man ska vara mer orolig om det är svart än om det är rött när det kommer från ändtarmen eftersom rött indikerar på att blödningen sitter väldigt långt ner i tarmen och därför brukar vara mindre allvarligt.

Med det sagt hade jag i ditt fall sökt vård ändå för att få det kollat.
  • Anonym (.)

Om du inte känner att du behöver åka in akut så ring åtminstone 1177 för rådgivning!

• Anonym (Jaha..)

Det är rött, ser dock lite läskigt ut att hela toalettstolen blir helt röd. Men som sagt, ingen smärta eller hård i magen eller så.

Kanske bäst att ringa och rådfråga? 

• Anonym (1177)

Naturligtvis måste du söka vård. Är du säker på att det kommer från anus och inte från vaginan? Jag skulle inte ens ringa 1177 utan söka akut, med så kraftig blödning är det något som är fel.

• Anonym (Rojden)
    Anonym (1177) skrev 2022-10-22 12:23:56 följande:

Naturligtvis måste du söka vård. Är du säker på att det kommer från anus och inte från vaginan? Jag skulle inte ens ringa 1177 utan söka akut, med så kraftig blödning är det något som är fel.

Vanligen är det en brusten hemorrojd bara och det kan bli sprutlackerat med blod i hela toan då.

Har hänt mig 4-5 gånger och efter första gången jag hade panik och blev utskrattad av läkaren så går jag på det de säger:

Om det är en stark blödning och sen bara lite så ska man söka läkare om det fortfarande blöder dagligen efter en vecka. Normalt så läker det igen, men TS ska äta mjukgörande mat och dricka mycket vatten för att det inte ska spricka upp igen.
  • elmadumle
    Anonym (Rojden) skrev 2022-10-22 12:29:05 följande:
    Vanligen är det en brusten hemorrojd bara och det kan bli sprutlackerat med blod i hela toan då.

Har hänt mig 4-5 gånger och efter första gången jag hade panik och blev utskrattad av läkaren så går jag på det de säger:

Om det är en stark blödning och sen bara lite så ska man söka läkare om det fortfarande blöder dagligen efter en vecka. Normalt så läker det igen, men TS ska äta mjukgörande mat och dricka mycket vatten för att det inte ska spricka upp igen.
    Eftersom ingen vet varför ts blöder så mycket ska hon givetvis söka vård akut! Bara för att du haft blödande hemorojder har inte alla som blöder det. Ts är dessutom gravid och ska söka akut för att kolla att allt är ok. Idiotiskt råd av dig som inte vet orsaken till dessa blödningar.
  • Anonym (Jaha..)
    Anonym (Rojden) skrev 2022-10-22 12:29:05 följande:

Vecka 6-7 fick jag bara blod på papret när jag torkade mig efter nr 2. Nu då (andra dagen) kommer det blod ur anus så fort jag bara sätter mig på toan och bara kissar, och menar mycket verkligen, och droppar sådär snyggt i trosan.. 

Ja jag är säker att det kommer ur anus för om jag håkker pappret där blir det rött, från vaginan inget alls.

Jag var lös i magen första två veckorna, nu normal/ibland lös. Men fungerar 2-4 gånger om dagen så hård/förstoppad är jag inte.
  • Anonym (Rojden)
    Anonym (Jaha..) skrev 2022-10-22 12:34:29 följande:
    Vecka 6-7 fick jag bara blod på papret när jag torkade mig efter nr 2. Nu då (andra dagen) kommer det blod ur anus så fort jag bara sätter mig på toan och bara kissar, och menar mycket verkligen, och droppar sådär snyggt i trosan.. 

Ja jag är säker att det kommer ur anus för om jag håkker pappret där blir det rött, från vaginan inget alls.

Jag var lös i magen första två veckorna, nu normal/ibland lös. Men fungerar 2-4 gånger om dagen så hård/förstoppad är jag inte.
    Det låter lite väl häftigt.

Fråga 1177 då så säger de om du borde söka akut eller halvakut.
  • Anonym (Issy)

Hade du varit hård och förstoppad och blod kom i samband med att du bajsar så hade det nästan garanterat varit spricka eller hemorojd.

Men att du inte är hård i magen och ändå blöder, så tycker jag att du ska ringa 1177 och rådfråga. Det är inte säkert att du behöver stressa till akuten idag, rött blod betyder färsk blödning, det hade varit värre om det var gammalt blod som kom från längre upp i tarmen.
    Men vc på måndag är nog ingen dålig idé. 

Men ring 1177 så att du kan få ett ordentligt råd, säger de åk in så åk in.
    Spontant tror jag inte du behöver oroa dig, inte för bebisen i allafall. Men det kan ju vara skönt för dig att få det kollat.

• Anonym (Jaha..)
    Anonym (Issy) skrev 2022-10-22 12:51:19 följande:

Hade du varit hård och förstoppad och blod kom i samband med att du bajsar så hade det nästan garanterat varit spricka eller hemorojd.

Men att du inte är hård i magen och ändå blöder, så tycker jag att du ska ringa 1177 och rådfråga. Det är inte säkert att du behöver stressa till akuten idag, rött blod betyder färsk blödning, det hade varit värre om det var gammalt blod som kom från längre upp i tarmen.
    Men vc på måndag är nog ingen dålig idé. 

Men ring 1177 så att du kan få ett ordentligt råd, säger de åk in så åk in.
    Spontant tror jag inte du behöver oroa dig, inte för bebisen i allafall. Men det kan ju vara skönt för dig att få det kollat.

Jag ringde. Dom tyckte jag skulle åka in och kolla upp och evetuell remiss till gyn (behövs tydligen remiss eftersom jag bara är i vecka 8). Jag var inte orolig för bebisen innan, men nu blev jag det, men antar att det hör till. 

Kan ju bara bra att kolla upp så behöver jag ju iallafall inte ångra mig efteråt att jag inte kolla upp de, till exempel. 

Jag har lite ont i magen också, men sitter så långt upp så tror kanske inte det har med graviditeten att göra den värken (?).
Svar på tråden Gravid v.8 blöder MYCKET ur anus..