• Shakira88

Underhåll för myndig tonåring

Hej
    Min son som fyller 20 i januari har blivit sugen på att flytta och bli inneboende i samma stad där vi bor.
    Han bor i dagsläget heltid hos mig och hans pappa betalar underhåll till.mig.
    Dom har flrövrigt ingen kontakt alls knappt, pappan har flyttat 20 mil.bort.
    Men iaf, min son har fått för sig att jag måste betala honom underhåll så att han kan hyra ett rum. Men det kan ju inte jag vara skyldig till? Han har ju ett hem med mat och allt här hos mig.
    Jag vet att jag är försörjningsskykdig tills han får ut gymnasiet men det kan ju inte innebära att han kan flytta om han bara har lust.? Allt finns ju här

• Svar på tråden Underhåll för myndig tonåring
  • Anonym (---)

Har han inte gått ut gymnasiet än så ja, då är ni försörjningsskyldig, men som länken visar ovan, så är ni inte skyldiga om han väljer att flytta, trots att han har det bra hemma och ni betalar där. Om ni kommer överens med honom om att han får flytta, och ni är villiga att ge honom det underhåll som annars gått åt hemma, så kan ni givetvis göra så, men det är inget ungdomen kan kräva av er. 

Däremot är det lite konstigt att pappan betalar underhåll till dig, det ska enligt vad som står på FK, betalas direkt till myndigt barn när de fyllt 18. Sonen kan ansöka om det själv t.o.m, utan att du godkänner det. 

• Anonym (Camilla)

Han är vuxen. Inte tonåring. 

• Anonym (KL)
    Anonym (Camilla) skrev 2022-10-22 10:11:31 följande:

Han är vuxen. Inte tonåring. 

Tills januari är han tonåring
  • Anonvm

Fadern som betalar underhållsbidrag skall göra det direkt till barnet, från det att barnet blir 18. Det är faderns sätt att uppfylla sin försörjningsplikt eftersom han inte gör detta på annat sätt.

Du uppfyller din försörjningsplikt genom att erbjuda barnet tak över huvudet och mat i magen....

Barnet kan på inget sätt frivilligt välja att skaffa ett eget boende och därmed tvinga båda föräldrarna att upplfylla sin försörjningsplikt genom att betala underhållsbidrag....

Så TS, börja med att genast säga åt barnets andra förälder att sluta betala underhållsbidraget till dig, betalning skall gå direkt till barnet.
    Du erbjuder sen barnet husrum och mat.

• Shakira88

Tack för era svar. 
    Vi diskuterar just nu att han eventuellt får hjälp av mig att pröva på, men då vet jag att jag inte är skyldig helt underhåll utan vi får hjälpas åt isåfall om det funkar för båda.

• Anonym (Skeptisk)
    Shakira88 skrev 2022-10-22 12:48:12 följande:

Tack för era svar. 
    Vi diskuterar just nu att han eventuellt får hjälp av mig att pröva på, men då vet jag att jag inte är skyldig helt underhåll utan vi får hjälpas åt isåfall om det funkar för båda.

Så kan du inte göra tyvärr. Du måste ge honom klara besked så han vet vad han kan förvänta sig. Inte nåt löst om att ni får "hjälpas åt", vad innebär det i reda pengar, och har du inkomst nog för att täcka dubbla hyror om det blir så? För du vill ju knappast att sonen ska hamna hos KF i så ung ålder. Och sen, om det inte funkar ekonomiskt så kan han inte bara flytta hem med tanke på uppsägningstiden också. Sedan är det du som blir ansvarig för lägenheten eftersom du måste borga, kommer en hyresvärd acceptera det? Även om pappan betalar lite grann så räcker det inte ens till maten för en månad, var ska sonen få pengar till hyran ifrån hade ni tänkt?

Du/ni måste sätta er och verkligen ta tag i de här frågorna och täcka upp andra problem som kan uppstå innan. Dessutom vore det läge för honom att skaffa sig ett jobb om han tänkt flytta hemifrån.
  • Shakira88

Jag förstår dina frågetecken, detta han hittat nu är som inneboende för 3000 kr. Endast en månads uppsägningstid. 
    Om det vore för en väldigt lång tid så skulle det inte funka för mig, men att testa och utvärdera efter tex 1 månad eller 2 kan ändå vara värt. 
    Han behöver inte flytta dit möbler osv, endast skrivbord och dator och kläder då resten redan finns.
    På nåt jäkla vänster får jag alltid ihop min ekonomi , jag själv kan äta havregryn om det krävs. Jag har en dotter på Internat och det har också funkat. Snålar man så går allt har jag märkt 

• Anonym (Hyra)
    Anonvm skrev 2022-10-22 10:32:38 följande:

Fadern som betalar underhållsbidrag skall göra det direkt till barnet, från det att barnet blir 18. Det är faderns sätt att uppfylla sin försörjningsplikt eftersom han inte gör detta på annat sätt.

Du uppfyller din försörjningsplikt genom att erbjuda barnet tak över huvudet och mat i magen....

Barnet kan på inget sätt frivilligt välja att skaffa ett eget boende och därmed tvinga båda föräldrarna att upplfylla sin försörjningsplikt genom att betala underhållsbidrag....

Så TS, börja med att genast säga åt barnets andra förälder att sluta betala underhållsbidraget till dig, betalning skall gå direkt till barnet.
    Du erbjuder sen barnet husrum och mat.

Men underhållet är ju för hyra och levnadskostnader så mamman ska ju ändå ha det. 
    Underhållet är inte fickpengar. 
    Men det stämmer att tar man det via försäkringskassan så betalas det till barnet. 
  • Shakira88
    Anonym (Hyra) skrev 2022-10-22 13:04:38 följande:
    Men underhållet är ju för hyra och levnadskostnader så mamman ska ju ändå ha det. 
    Underhållet är inte fickpengar. 
    Men det stämmer att tar man det via försäkringskassan så betalas det till barnet. 
    Ja precis . Jag äger ett radhus där alla har rum,  jag hade inte ens behövt bo här om jag inte hade ungarna så det underhållet går ju till alla våra kostnader, övningskörning, gymkort, telefoni och allt som kostar . 
    Min son har dessutom haft problem med droger så hade han fått mer pengar på Fickan hade det tyvärr bara gött det beroendet.
Svar på tråden Underhåll för myndig tonåring