Anonym (F-ledig) skrev 2022-10-20 11:36:40 följande:
Jag har inte sagt något om hur vi har det eller om vi är överens eller ej, jag vill bara veta hur man bör tänka. Ibland får jag intrycket att det är ganska vanligt bland mammor här på sidan, att man får vackert klara sig på f-pengen och barnbidraget kanske, handla allt till barnen och sambon sitter på sin lön och inte gör avkall på något. Då undrar jag hur man motiverar det. I längden blir det väl rättvist om båda tar ut lika många f-dagar, men lite tråkigt att leva så ojämnt under tiden. Men ofta verkar det även då vara mamman som tar den mesta ledigheten.
När vi gjorde upp om ekonomi, planerade vi i princip för en separation. Det låter krasst och tråkigt när man är kär och ska ha barn, men det är betydligt trevligare att göra det som vänner, än om man väl står där. Viktigt var alltså att alla inköp skulle delas på. Vi skaffade därför gemensamt kreditkort varifrån alla inköp som rör oss, hem eller barn, görs. På det viset står inte han vid eventuell separation med tv, stereo och dyra möbler, medan jag har urvuxna barnkläder och en gammal ostskalk att ta med. Och så avtal, avtal och avtal.
Eftersom barn är något som lätt sliter på relationen, tog vi en ny sittning i samband med varje barn och samtalade om hur vi gjorde det rättvist, både nu och om vi går isär. För mig är det viktigt att stå på egna ben och att bära mina egna kostnader, men det var ju också ett gemensamt beslut att skaffa barn med allt vad det innebar.
Så, mitt bästa tips är att tänka på separation och planera därefter.