• Anonym (H)

Vad händer om barnens pappa kör rattfull?

En kompis till mig var en som en grej nyligen, nämligen att barnens pappa blåste   positivt när han körde barnen i bilen. Alla barnen är under 8 år.  promillehalten var precis på undre gränsen så jag antar att han druckit antingen större mångder på kvällen eller under natten. 

mamman har typ inte hört från soc fast det var två veckor sen nu. Polisen tog körkortet. 

nån som vet om det finns speciella bestämmelser kring detta? Typ om barnen får vistas hos pappan eller ej. Tycker det är skumt att soc ej hört av sig än som sagt. 

detta gäller frågor kring myndigheter. Inte deras relation. Dom är för övrigt inte ihop men har delad vårdnad. 

• Svar på tråden Vad händer om barnens pappa kör rattfull?
  • Tow2Mater
    Jag läser en man på 70 kg kan få 0,2 promille om han dricker en halv liter lättöl, dvs en burk.
  • Anonym (?)

Sa polisen att de skulle anmäla till socialen eller bara antar ni att de gjort det? För det är inte säkert. Socialen lär hur som helst prata med pappan först och lägger de ner ärendet direkt så får mamman inte veta. 

Självklart får barnen vistas hos pappan så hoppas mamman på att få ensam vårdnad lär hon bli besviken. 

• Anonym (Johanna)
    Anonym (?) skrev 2022-10-20 01:46:51 följande:

Sa polisen att de skulle anmäla till socialen eller bara antar ni att de gjort det? För det är inte säkert. Socialen lär hur som helst prata med pappan först och lägger de ner ärendet direkt så får mamman inte veta. 

Självklart får barnen vistas hos pappan så hoppas mamman på att få ensam vårdnad lär hon bli besviken. 

Det stämmer inte, när vårt barn var med om en olycka i hemmet där endast jag var närvarande, ringde socialtjänsten både till mig och min man för att prata om saken. Ärendet lades ner direkt efteråt. 

Naturligtvis behöver de prata med båda föräldrarna för att kunna ta ställning till huruvida utredning ska öppnas eller ej. 

Socialtjänsten har två veckor på sig att göra en förhandsbedömning om det ska öppnas en utredning eller inte. Däremot inte säkert att polisen fått iväg sin anmälan samma dag. Det tog ytterligare en vecka för oss innan vi hörde något, eller ja jag ringde och frågade varför de inte hört av sig. Då förklarade de att dom hade fått in anmälan några dagar efteråt. 

• Anonym (---)
    Tow2Mater skrev 2022-10-20 01:42:28 följande:
    Jag läser en man på 70 kg kan få 0,2 promille om han dricker en halv liter lättöl, dvs en burk.
    Jaha - och? 
  • Anonym (---)
    Anonym (?) skrev 2022-10-20 01:46:51 följande:

Har de gemensam vårdnad kontaktas båda, så jo, mamman kommer få veta även om det sen läggs ned. 
  • Anonym (Hmm..)

Jag blev stoppad och av med körkortet efter att ha kört två barn till skolan. Hade druckit kvällen innan men trodde verkligen inte att jag fortfarande var påverkad. (Galet dumt, jag vet)
    Inget hände efter det, inget soc ingenting. Jag har alltid haft enskild vårdnad och "pappan" har aldrig funnits i bilden.

Soc kommer troligen aldrig ens få veta detta och även om de skulle få vetskap så kommer han fortfarande ha samma umgänge som tidigare.

Förhoppningsvis har han lärt sig en läxa och dricker inte så mycket dagen innan han ska köra.

Själv skaffade jag alkolås så jag fick behålla kortet.
    Tipsa mannen om det.

• Anonym (H)
    Anonym (Hmm..) skrev 2022-10-20 07:21:47 följande:

Jag blev stoppad och av med körkortet efter att ha kört två barn till skolan. Hade druckit kvällen innan men trodde verkligen inte att jag fortfarande var påverkad. (Galet dumt, jag vet)
    Inget hände efter det, inget soc ingenting. Jag har alltid haft enskild vårdnad och "pappan" har aldrig funnits i bilden.

Soc kommer troligen aldrig ens få veta detta och även om de skulle få vetskap så kommer han fortfarande ha samma umgänge som tidigare.

Förhoppningsvis har han lärt sig en läxa och dricker inte så mycket dagen innan han ska köra.

Själv skaffade jag alkolås så jag fick behålla kortet.
    Tipsa mannen om det.

Okej då låter det inte som att det behöver hända nånting. Jag trodde att soc tog detta jätteallvarligt och absolut skulle göra en utredning. 

Bra att du fixade alkolås. 

• Anonym (det)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-10-20 07:06:58 följande:

Det stämmer inte, när vårt barn var med om en olycka i hemmet där endast jag var närvarande, ringde socialtjänsten både till mig och min man för att prata om saken. Ärendet lades ner direkt efteråt. 

Naturligtvis behöver de prata med båda föräldrarna för att kunna ta ställning till huruvida utredning ska öppnas eller ej. 

Socialtjänsten har två veckor på sig att göra en förhandsbedömning om det ska öppnas en utredning eller inte. Däremot inte säkert att polisen fått iväg sin anmälan samma dag. Det tog ytterligare en vecka för oss innan vi hörde något, eller ja jag ringde och frågade varför de inte hört av sig. Då förklarade de att dom hade fått in anmälan några dagar efteråt. 

De kan göra så, men inte alltid. Jag har haft kontakt med soc avseende ett av våra barn och då pratade de bara med mig, pappan och jag lever tillsammans. Även där lades ärendet ner på en gång. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Johanna) skrev 2022-10-20 07:06:58 följande:

Jag säger inte att de aldrig någonsin pratat med båda föräldrarna bara att det inte är självklart, i det här fallet är mannen problemet inte kvinnan. 
  • Anonym (Johanna)
    Anonym (?) skrev 2022-10-20 12:46:23 följande:
    Jag säger inte att de aldrig någonsin pratat med båda föräldrarna bara att det inte är självklart, i det här fallet är mannen problemet inte kvinnan. 
    Nödvändigt att prata med båda föräldrarna i ett sådant ärende där Socialtjänsten behöver bedöma om det handlar om en engångsföreteelse eller ett återkommande problem. Ett sådant beteende väcker varningsklockor om missbruk. 
Svar på tråden Vad händer om barnens pappa kör rattfull?