Smink
Hej!Är 19 år och har gått hela min skolgång utan att bära smink. (inte ens mascara då jag har bra fransar samt mascara är ändå jobbig). Det jag som mest har använt är lipgloss.
När jag tog studenten så sa min kompis till mig "Va hur kan du inte ha smink till studenten?", förvånat.
Jo, asså jag är en lat människa som är morgontrött. Känns som om smink dessutom kräver att man lär sig en hel del kring, vilket jag bara inte orkat. Sen tycker jag att (överdrivet mycket) ser bara fake, onaturligt, fult, jobbigt och ofräscht ut och att det är lätt hänt att överanvända. Typ en näsa som glänser sänder pga för mycket highlight. Sen är mitt ansikte inte supersnyggt så jag tänkt spelar ingen roll.
Nu är det så här att jag inte är så snygg i ansiktet och vore bra med att rätta till dessa defekter på ett lättsamt sätt. T.ex. täcka mörka ringar under ögonen, porer, torr panna, framhäva kindben vore nice. Jag har smala läppar och skulle gärna vilja få de att se fylligare ut. Jag har dessutom liten haka så att innesluta det med käkbenen mer och få den att inte sticka ut/ inte se liten ut vore önskvärt. Dessutom så har jag trots att jag är väääääldigt underviktig ett fettigt ansikte- mina gener gör så att fett lagras där helt enkelt och att liksom få definition och få det att se mindre fettigt ut vore ändå önskvärt.
Men så här hur fasen börjar man? Hur lär man sig? Känns som ett helt eget vetenskap det här. Sminktyper, sminkmärken, sminkstil beroende på säsong, smink för olika ansiktsformer, smink för olika hudtoner, smink för de som vill köra på och för de som vill ha mer lättsamt. Alla verktug 1000 olika borstar. Olika tekniker för allt t.ex. så många olika tekniker för att få läppar att se större ut. De som vill se mer söta ut resp. de som vill se mer vassa ut. Asså orkar inte forsätta skriva. Ni fattar. Hur börjar man? Hur lär man sig? Är ju ändå dyrt så testa sig fram för mycket naee eller vetifan. Är billigt eller märken bättre? Hur vet man när det blir packat eller hur man ska göra/ använda för att få en mer naturlig look? Och könns också som om olika saker kan användas till samma sak- t.ex. kan tror jag foudation / pouder eller va det kallas användas som concealer ect ni fattar. Finns det också inget negativt med smink? typ att det kan leda till mer irriterad hud och sämre hudkvalité? Vad innehåller smink ens?
Det här kan jag: foundation för bas. Highliter för glow. Rouge för att se söt ut. Setting spary för att få det att fastna. Sen tekniker, typ, stil för att använda de - noll koll.
Powder, primer, borstar ect 100000 saker noll koll. Vart är bra att köpa ifrån ens?
Har försökt titta på andra, lärt mig lite men känns ändå svårt. Alla har ju olika ansiktformer, typer och eftersträvningar. Alla videor jag sätt även om man vill typ uppnå en viss sak så finns det liksom 100 olika sätt att göra fastän det är em sak som eftersträvas.
Hur börjar man liksom? Så svårt det här. Och ja kanske bara att köra på men vad just för saker ska köpas?