Ringa narkotikabrott cannabis
HejJag har blivit tagen av polisen misstänkt för ringa narkotikabrott eget bruk efter att ha rökt cannabis och även för innehav, c:a 5 gram hasch och kanske runt 2, 3 gram marijua.
Detta är andra gången som åker fast, har en dom på mig sedan september 2018 för ringa narkotikabrott genom eget bruk, dock hade jag inget på mig den gången så fälldes inte för innehav. Den gången var jag på en festival i Stockholm när jag togs, är ej bosatt i Stockholms län, är bosatt på en mindre ort i mellan Sverige. Den gången fick jag ett strafföreläggande, 30 dagsböter á 200 kr = 6000 kr + analyskostnad + avgift till brottsofferfonden. Erkände brottet.
Denna gång togs jag i min lägenhet, var bara att erkänna igen och plocka fram det jag hade hemma. De som var lite mer pinsamt den här gången var att de faktiskt var en gammal kollega till mig, som idag är polis som tog mig denna gång. Men det var runt 14 år sedan vi var kollegor och då var hen inte polis. Visste visserligen att hen är polis idag.
Nu till min fråga och fundering. Eftersom jag är straffad för liknande brott sedan tidigare, är det är större risk att de kommer bli åtal och rättegång den här gången? Hen trodde att de förmodligen inte skulle bli rättegång, eftersom jag erkände brottet och var villig att godta strafföreläggande. Fast vad tror ni?
Vill verkligen inte att de ska bli rättegång... min familj vet inte att jag har hållit
på med cannabis..har rökt till och från i typ 5 år, oftast dagligen, men ibland med längre uppehåll. Men har nu bestämt mig för att sluta helt med cannabis eftersom de verkar bara föra otur me sig.. iaf för mig..
Så, vad tror ni? Kommer de bli åtal och rättegång den här gången eller de att stanna med ett nytt strafföreläggande med böter igen?