• MeandHim

Får man ta över ett dödsbo utan att ens diskutera med den andra arvingen?

Någon som har koll på hur det funkar vid dödsbo? 

min morfar bor kvar i ett stort hus mitt inne i stan, min mormor är avliden sedan länge. 

Min morfar har inte långt kvar och nu meddelar min mammas syster att hon har ?tagit över huset? Får man göra så utan att ens diskutera med min mamma, rent juridiskt? Borde hon inte diskutera det med min mamma först och sen ?köpa ut henne? eftersom dom ärver det båda två? 

Tacksam för svar. 

• Svar på tråden Får man ta över ett dödsbo utan att ens diskutera med den andra arvingen?
  • Mortiscia80

Nej, man får inte skänka bort saker hur som helst, din mamma kan bestrida "gåvan" eller vad systern vill kalla det, att huset ska ses som ett framtida arv. Be henne kontakta jurist.

• BuoBä

Eftersom din morfar fortfarande lever kan han ge bort sitt hus om han vill. Men det kommer troligen räknas som förskott på arv, så när morfar avlider kommer din moster eventuellt få kompensera din mamma.

• Daisy28
    MeandHim skrev 2022-10-18 13:33:28 följande:
    Får man ta över ett dödsbo utan att ens diskutera med den andra arvingen?

Någon som har koll på hur det funkar vid dödsbo? 

min morfar bor kvar i ett stort hus mitt inne i stan, min mormor är avliden sedan länge. 

Min morfar har inte långt kvar och nu meddelar min mammas syster att hon har ?tagit över huset? Får man göra så utan att ens diskutera med min mamma, rent juridiskt? Borde hon inte diskutera det med min mamma först och sen ?köpa ut henne? eftersom dom ärver det båda två? 

Tacksam för svar. 

Om din morfar lever och inte är under förmyndare får han göra vad han vill med sina tillgångar. Han behöver inte berätta för någon.

Vad som kan hända är att om en bröstarvinge får en gåva att det räknas som förskott på arv vid ett arvsskifte.

Sen kan man tycka att han borde diskutera detta med alla sin barn men inget han måste göra
  • FuckGoggleAskMe

Det är inte fråga om att ta över ett dödsbo, ett dödsbo är en juridisk term för en avliden persons kvarlåtenskap.  

När din morfar lever får han göra vad han vill med sin fastighet. Förstår inte om han sålt eller gett bort huset, men han kan göra båda delarna.

När han väl är avliden, räknas huset som förskott på arv om han skänkt bort huset eller sålt det till underpris. Då får din mamma en större del, eller allt av resten av hans tillgångar. Hon kan också bestrida gåvan om den innebär att hon inte kan få sin laglott. Men medan morfar lever kan hon inte göra någonting.  

Svar på tråden Får man ta över ett dödsbo utan att ens diskutera med den andra arvingen?