Hur ärvs mentala egenskaper?
Jag funderar över hur mentala egenskaper nedärvs från föräldrar till barn. Min man och jag väntar barn och jag är gravid i v. 27 och det är så mycket att fundera över och förbereda sig på!
En sak jag verkligen vill ha svar på är till vilken grad barn brukar ärva föräldrars mentala egenskaper? Har förstås googlat men det verkar inte finnas något specifikt svar från forskningen håll. Därför vill jag höra era erfarenheter istället.
Jag börjar bli orolig för att vårt barn blir en hundraprocentig mix av mig och maken som tar kål på oss ;) Skämt åsido. Men jag har borderline och hade som barn och ungdom (innan det upptäcktes främst) stora problem med humöret. Raseriutbrott, psykbryt, klarade inte av tillsägelser, bråkade i skolan etc. Det blev bättre efter utredning och terapi men jag får ibland fortfarande räkna till 10 om man säger så.
Min man har otroligt kort stubin och var den typen som bråkade mycket i ungdomen. Skulle säga att han fortfarande har aggressionsproblem men han hanterar det bra och vuxet och kan kontrollera sig. På allt detta besitter dessutom vi båda världens envishet. Vilket båda våra mammor berättat varit en rejäl utmaning.
Jag undrar mest vad vi borde förvänta oss? Det måste ju finnas fler som har/haft liknande problem som fått barn, hur gick det? Blev er unge lik eller olik er till sättet? Eller syskon som blivit totalt olika? Vill höra era tankar kring detta.