• Banan 123

Vad göra all min ledig tid mellan Norgeturer hjälp!

Hej FL, 

Jag skulle vilja ha era råd och tankar hur ni hade gjort i min situation, allt ni har att säga är guld värt.
    Jag jobbar rotation (ca 2 veckor på och 4 veckor av) i Norge och min familj trivs helbra med det upplägget. När jag är hemma på mina fyra veckor hemma hos fru och barn, har jag ibland jobbat extra hos min gamla anställning i Sverige som snickare. Det är ett medelstort byggföretag med stora som små jobb, och ibland har det blivit strul när jag ska iväg på mitt återkommande rotationsjobb igen för byggfirman.
    Har börjat fundera på att starta AB istället för att det ska hjälpa mig vara mer flexibel och ta olika jobb i Sverige, är det möjligt? Jag har jobbat innan som snickare i flera år och skulle kunna ta egna småjobb eller göra något annat? Typ vad som helst, sälja paketlösningar på solpaneler kanske? Gillar att vara praktisk och jobba med kroppen men upptäckte också att det var kul göra egna excel och räkna på fastigheter.
    Vårt mål här hemma är att fortsätta investera pengar i indexfonder tills vi har uppnått ca 2 miljoner kr (vi är väl halvvägs kanske 1-2 år kvar), för att sedan köpa fastigheter för pengarna istället där vi bor och gå över till det helt sen. Vi vill bli mer ekonomisk oberoende helt enkelt.
    Jag har då tänkt uppnå detta delmål genom att jobba rotation i Norge och fortsätta jobba hemma mellan turerna. Även kombinera detta ytterligare genom att plugga och fortsätta lära mig mer om företagande och fastigheter. Har börjat studera företagsekonomi 1 på distans.
    Någon tanke om detta eller vad som helst skulle uppskattas massor!
  • Svar på tråden Vad göra all min ledig tid mellan Norgeturer hjälp!
  • me33

Att du inte är första nissen som tror att allt kommer lösa sig med pengar i fastigheter & börsen.

-Fastighetskrisen 91-94
    -It-kraschen 99-02

Det här två kriserna slog ut nissar som dig. Men kör på ändå, du har ju koll på läget som läser fastighetsekonomi ätt.

• Torngatan4

Jag tänker att du måste kolla upp social försäkring lagstiftningen.

Det finns en risk att du missar trygde försäkringen i Norge och att Svenska myndigher(försäkringskassan vill utstede blankett A1). Detta innebär att du går över till Svensk socialförsäkrings tillhörighet, det är olika mellan typ av jobb, vet tex att offentlig verksamhet( försäkringskassan arbetar efter väsentlig grad 5 %, ifall du jobbat mer än 5 % i Sverige ska du tillhöra Sverige). Du vill få problem med eventuell sjukskrivning i Norge och annat som hör till (exempelvis pension).
    Vet inte exakt reglerna för egna företagare( tror försäkringskassan arbetar efter 25 % istället). Detta måste du kolla upp, kan drabba dig hårt annars.

Svar på tråden Vad göra all min ledig tid mellan Norgeturer hjälp!