• Anonym (Mamma)

Kontakta föräldrarna?

Min dotter som går i femman har den här veckan blivit dumpad av båda sina sk bästa vänner. Den ena av dem skickade ett voicemail där hon under flera minuter upprepade att hon inte vill vara hennes vän längre för att hon hittat en annan etc etc. Och fortsatte förklara varför den andra tjejen är så fantastisk och varför hon inte vill vara vän med mitt barn längre. Hon avslutade det hela med "vi kanske kan säga hej i skolan, men inte mer än så",

Jag överväger starkt att vidarebefodra det till hennes föräldrar.

• Svar på tråden Kontakta föräldrarna?
  • Anonym (Ja?)

Men varför i all sin dar? Ska föräldrarna tvinga sitt barn att umgås med din dotter eller vad är du ute efter? Spy lite allmän galla bara? I den åldern- och för den delen resten av livet- kommer och går kompisar. Man får lära sig ta det.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Ja?) skrev 2022-10-14 13:23:45 följande:

Men varför i all sin dar? Ska föräldrarna tvinga sitt barn att umgås med din dotter eller vad är du ute efter? Spy lite allmän galla bara? I den åldern- och för den delen resten av livet- kommer och går kompisar. Man får lära sig ta det.

Det är skillnad på att byta umgänge och att vara elak. Meddelandet var vidrigt. Jag vill inte ha den ungen i närheten av mitt barn, jag hade svårt för henne redan innan och är ärligt talat inte speciellt förvånad.

• Anonym (Hmm...)

Håller med, sådär är flickor i den åldern. Man byter bästisar lite då och då. Din dotter hittar säkert nån annan kompis.
    Vad ska föräldrarna göra menar du?

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Hmm...) skrev 2022-10-14 13:26:58 följande:

Håller med, sådär är flickor i den åldern. Man byter bästisar lite då och då. Din dotter hittar säkert nån annan kompis.
    Vad ska föräldrarna göra menar du?

Du hade inte velat veta att ditt barn var elak mot andra? 

Som sagt, det är inte bytet av umgänge som är grejen, utan sättet det gjordes på. Ett långt intalat meddelande där hon upprepade gånger får höra att det är fel på henne och att den andra tjejen är så mycket bättre. Bland dessa "bättre egenskaper" var tex att hon sminkar sig och har "sjukt snygga kläder asså ååååh".

Jag är glad på ett sätt att min dotter äntligen insett hur den där ungen är, men det gör det inte okej att vara elak.

• Anonym (Ja?)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-14 13:25:25 följande:

Det är skillnad på att byta umgänge och att vara elak. Meddelandet var vidrigt. Jag vill inte ha den ungen i närheten av mitt barn, jag hade svårt för henne redan innan och är ärligt talat inte speciellt förvånad.

Och om de går i skolan ihop och rent av i samma klass hur ska du kunna förhindra kontakt? Ungar är elaka, det hör också till. Omogna, impulsiva och byter åsikt som de byter strumpor. Övergår nåt till ren mobbing får man tala med läraren eller rektorn om det inte hjälper. Men inte för en engångsgrej.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ja?) skrev 2022-10-14 13:32:45 följande:
    Och om de går i skolan ihop och rent av i samma klass hur ska du kunna förhindra kontakt? Ungar är elaka, det hör också till. Omogna, impulsiva och byter åsikt som de byter strumpor. Övergår nåt till ren mobbing får man tala med läraren eller rektorn om det inte hjälper. Men inte för en engångsgrej.

Jag tycker inte dåligt beteende ska accepteras alls och det är rent krasst inte första gången hon är elak, däremot första gången hon gjorde det så tydligt. Har allt för mycket erfarenhet av hur det gick för mitt äldre barn när liknande beteende sopades under mattan.

Nej jag kan inte förhindra att de är i närheten av varandra, men jag VILL inte det. 

• Spucks

Som mamma hade jag velat veta om mitt barn beter sig sådär. Men om du ska skicka vidare det till föräldrarna beror på hur bra du känner de och hur de är. Om du känner de väl och vet att de skulle vilja veta, då kan du skicka det vidare. Men du inte känner de väl och/eller inte är säkert att de inte tycker ett sånt beteende är helt okej skulla jag låta bli. För det kan då påverka ditt barn negativt, om tex. föräldrarna tycker det är helt okej hur deras dotter betedde sig och sedan snackar skit om dig och din dotter.

• LaFontaine

Jag tycker absolut att du ska kontakta flickans föräldrar. Det är en sak att byta kompisar, det görs ju hej vilt, men en helt annan sak att vara elak. Jag hade verkligen velat veta om mitt barn betett sig på likande sätt, även om det bara var en engångsgrej. 

• Anonym (Christina)

Hur väl känner du föräldrarna? Det är nog snarare frågan. 

Tycker också att det var ett vidrigt sätt att "göra slut" på. Hade det varit föräldrar jag känt lite grand hade jag åtminstone tagit upp det. Säga nåt i stil med att det är helt okej att inte umgås, men sättet er dotter gjorde det på är inte lika okej. Ni kanske kan prata med henne om det. Typ, Kanske de vill höra det i så fall. 

Risken är väl dock att äpplet inte faller så långt bort från äppelträdet och att de inte tycker det är så farligt... Då är det lika bra att strunta i det. 

Och din dotter är värd bättre vänner än så. <3

• Anonym (Hmm...)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-10-14 13:36:13 följande:

Jag tycker inte dåligt beteende ska accepteras alls och det är rent krasst inte första gången hon är elak, däremot första gången hon gjorde det så tydligt. Har allt för mycket erfarenhet av hur det gick för mitt äldre barn när liknande beteende sopades under mattan.

Nej jag kan inte förhindra att de är i närheten av varandra, men jag VILL inte det. 

Förstår det. Men igen, vad ska föräldrarna göra?
Svar på tråden Kontakta föräldrarna?