• Makilena

Otrygg ambivalent anknytningar - orsaker?

Jag har absolut haft en uppväxt med mycket trygghet och kärlek och all omsorg jag behövde. Men har förstått att jag inte har en trygg anknytning, utan helt klart är otrygg-ambivalent. De orsaker jag kan komma på är:

*dominant syster som i perioder (framförallt i tonåren) nedvärderat mig

*känslomässigt avstängd pappa med depressioner

*till viss del överbeskyddande mamma

*ingen bra förebild för trygg, kärleksfull relation hemma - mina föräldrar grälade mycket och har aldrig sett dem kramas eller kyssas

*två intensiva bästa-vän relationer som slutade med att jag blev bortvald

*blyghet

*erfarenhet av egna destruktiva relationer sen 20 års-åldern

Kanske inte så konstigt att man blivit som man blivit ändå...?

• Svar på tråden Otrygg ambivalent anknytningar - orsaker?
  • Anonym (D)

Dags o jobba med dig själv för attt bli hel alltså ? 

• Anonym (Absolut)

Alla människor påverkas av sin uppväxt i allra högsta grad.
    Det inbegriper både på själva miljön (där föräldrarnas agerande inräknas), och genetiska betingelser (alla människor föds med en viss genetik som ger vissa grundförutsättningar.)

Dessa grundförutsättningar beror på sin tur att man ärver sjukdomar, anlag för sjukdomar (psykiska och fysiska sådana), och förutsättningar överlag från sina föräldrar.

Jag har själv otrygg ambivalent anknytning förmodligen. 
    Hade ingen bra första tid i livet. (Vill inte berätta varför för då kan andra lista ut vem jag är.)

Summan av allt är ändå att ja- man påverkar i allra högsta grad av uppväxten.
    Man kan försöka jobba på det man vill bli bättre på, men försök också ha empati för dig själv och tänk att du gör ditt bästa efter dina förutsättningar. <3

Man kan alltså bekräfta sin egen upplevelse av uppväxten och samtidigt tänka att man får utgå från nuet och göra sitt bästa för sin egen skull. 

• Anonym (Absolut)
    Anonym (Absolut) skrev 2022-10-15 09:59:21 följande:

Alla människor påverkas av sin uppväxt i allra högsta grad.
    Det inbegriper både på själva miljön (där föräldrarnas agerande inräknas), och genetiska betingelser (alla människor föds med en viss genetik som ger vissa grundförutsättningar.)

Dessa grundförutsättningar beror på sin tur att man ärver sjukdomar, anlag för sjukdomar (psykiska och fysiska sådana), och förutsättningar överlag från sina föräldrar.

Jag har själv otrygg ambivalent anknytning förmodligen. 
    Hade ingen bra första tid i livet. (Vill inte berätta varför för då kan andra lista ut vem jag är.)

Summan av allt är ändå att ja- man påverkar i allra högsta grad av uppväxten.
    Man kan försöka jobba på det man vill bli bättre på, men försök också ha empati för dig själv och tänk att du gör ditt bästa efter dina förutsättningar. <3

Man kan alltså bekräfta sin egen upplevelse av uppväxten och samtidigt tänka att man får utgå från nuet och göra sitt bästa för sin egen skull. 

påverkas*

Konstigt att det blev så många fel här... men ni förstår förhoppningsvis ändå vad jag menar.
Svar på tråden Otrygg ambivalent anknytningar - orsaker?