• Anonym (Jopp)

Vad äter era tvååringar till frukost?

Jag är orolig över att min tvååring äter för lite till frukost och är nyfiken på vad och hur mycket era barn äter. 

En typisk dag äter mitt barn:
    Två lingongrovaskivor med smör (och ost eller annat pålägg om det inte petas bort)
    En mugg mjölk
    Lite yoghurt.

Vill han ha mer får han så klart det men oftast vill han inte. 

(Och jag fattar så klart att det vore bättre om han åt t ex gröt till frukost men ungen vill ju inte ha det Rynkar på näsan)

• Svar på tråden Vad äter era tvååringar till frukost?
  • Anonym (Elliotts mamma)

Det är väl inte lite för en tvååring? Och gällande bröd så är väl lingongrova helt ok
    Min son är fem nu men han har ätit typ samma frukost sen han slutade med välling. Och det är en skål yoghurt eller yoghurtkvarg i nån hyfsat neutral smak typ vanilj eller nån med frukt fast utan bitar + special K cornflakes. Ett glas mjölk. Och sen delikatessknäcke eller "bubbelknäcke" (falu rågrut) med smör och ost, minst en och ibland två. Mjukt bröd gillar han inte och gröt har han provat men det blir bara tjafs så om han är nöjd med detta så får det vara. Jag väljer mina strider. 

• Anonym (Jopp)
    Anonym (Elliotts mamma) skrev 2022-10-13 20:36:47 följande:

Det är väl inte lite för en tvååring? Och gällande bröd så är väl lingongrova helt ok
    Min son är fem nu men han har ätit typ samma frukost sen han slutade med välling. Och det är en skål yoghurt eller yoghurtkvarg i nån hyfsat neutral smak typ vanilj eller nån med frukt fast utan bitar + special K cornflakes. Ett glas mjölk. Och sen delikatessknäcke eller "bubbelknäcke" (falu rågrut) med smör och ost, minst en och ibland två. Mjukt bröd gillar han inte och gröt har han provat men det blir bara tjafs så om han är nöjd med detta så får det vara. Jag väljer mina strider. 

Nej, jag tycker egentligen inte heller det är så lite men nu har vi fått höra från förskolan att han är väldigt hungrig på lunchen och fått förmaningar om "vikten av frukost". Därför ville jag få en referensram från andra föräldrar.
  • Citronella

Det låter helt normalt. När min dotter var i den åldern så fick hon också smörgås med yoghurt eller fil, mannagrynsgröt, havregrynsgröt eller risgrynsgröt ibland med ett halvt kokt ägg till. 

• Anonym (Samma)

Mina barn som nu är 4 och 5 har ätit samma frukost sen de var typ ett år. Yoghurt och en macka med ost eller skinka. Ibland kokt ägg.

• Anonym (Hmm)

Var ju ett tag sedan men ,,blåbärsgröt och macka när de inte åt på dagis.

• annieh897

När mitt barn var två åt hon på sin höjd en macka med smör och ett glas mjölk. Nu är hon 6 år och det är inte så mycket bättre. Så i mina öron låter det som en riktigt bra frukost!

• Anonym (Mian)

Låter hur bra som helst, men det beror förstås även på vid vilken tid han äter och när de sedan äter mellis och lunch på förskolan. 

• Anonym (Jopp)
    Anonym (Mian) skrev 2022-10-13 21:53:29 följande:

Låter hur bra som helst, men det beror förstås även på vid vilken tid han äter och när de sedan äter mellis och lunch på förskolan. 

Han äter ca en timme innan han lämnas. Det är då han är hungrig och vi har svårt att skjuta på frukosten mer utan att tvingas stressa.

Jag misstänker att de helt enkelt får för dåligt med mellis på förmiddagen.
  • Anonym (Mian)
    Anonym (Jopp) skrev 2022-10-13 22:07:31 följande:
    Han äter ca en timme innan han lämnas. Det är då han är hungrig och vi har svårt att skjuta på frukosten mer utan att tvingas stressa.

Det låter troligt, eller att han har svårt att få matro till mellis? Fråga hur det ser ut och sedan behöver det ju inte vara något problem att han äter med god aptit till lunch.

Är problemet enligt förskolan att han äter för mycket av lunchmaten eller att det tar för lång tid eller att han verkar väldigt hungrig innan det är dags att äta eller något annat?
  • Anonym (Mian)
    Anonym (Jopp) skrev 2022-10-13 22:07:31 följande:

En banan på vägen till förskolan skulle kanske hjälpa?
  • Anonym (Jopp)
    Anonym (Mian) skrev 2022-10-13 22:16:42 följande:
    Det låter troligt, eller att han har svårt att få matro till mellis? Fråga hur det ser ut och sedan behöver det ju inte vara något problem att han äter med god aptit till lunch.

Är problemet enligt förskolan att han äter för mycket av lunchmaten eller att det tar för lång tid eller att han verkar väldigt hungrig innan det är dags att äta eller något annat?
    Lite oklart vad problemet är. Först sa de att han åt mycket till lunch, vilket ju inte nödvändigtvis betyder att han får för lite mat innan. Men någon gång hade han tydligen verkat vara panikhungrig innan lunch också.

Kanske får prova med en banan på vägen dit.
  • Anonym (Ej frukost)

Min tvååring äter en liten skål yoghurt med torkad aprikos. Serveras rostmacka, äter han en sån också. Eftersom det sällan sker, äter han oftast lite yoghurt. Jag stressade över det ett tag, innan jag insåg att han helt enkelt inte tycker om att äta på morgonen. Istället äter han ordentligt med banan på förmiddagsmelliset på förskolan och alltid rejält med mat till lunchen. Aldrig har förskolan sagt annat än positivt om det. Sele glada att ha en som tar för sig av all mat och placerar honom gärna bredvid kompisar som äter sämre, eftersom han uppmuntrar andra att smaka. 

• Anonym (Elliotts mamma)
    Anonym (Jopp) skrev 2022-10-13 23:04:22 följande:
    Lite oklart vad problemet är. Först sa de att han åt mycket till lunch, vilket ju inte nödvändigtvis betyder att han får för lite mat innan. Men någon gång hade han tydligen verkat vara panikhungrig innan lunch också.

Kanske får prova med en banan på vägen dit.
    Nä precis, han kan ju vara hungrig och sugen på lunch oavsett frukosten. Vissa har lite mer aptit än andra. Men testa banan eller något på vägen dit i en vecka och se om förskolan märker nån skillnad?
  • Anonym (A)

Tvi skivor lingongrova är mycket tycker jag.
    Min var ingen frukostmänniska alls så hon drog en flaska välling till frukost rätt länge för det var vad som slank ner. Efter hon slutade med välling så var det en macka i handen som gällde på vägen till fsk. Än idag är hon rätt kass på att äta frukost på vardagar.

• Deeru

Mer än vad min 8åring äter. Det är väl bra att barnet är hungrigt till lunch, då är det ju störe chans att barnet äter ordentligt till lunch och inte är galet hungrig och på dåligt humör vid hämtning :)

Svar på tråden Vad äter era tvååringar till frukost?