• Anonym (Hur mycket?)

Ni som är ensamstående med två barn...

Ni som är ensamstående med två barn, hur mycket pengar har ni kvar efter hyran är betald? Jag har sökt en lägenhet som jag har stor chans att få. Men hyran är på 17000 vilket gör att jag bara kommer ha 15 000 kr kvar efter hyra.. Är det ens rimligt? 

• Svar på tråden Ni som är ensamstående med två barn...
  • Anonym (A)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2022-10-13 15:24:47 följande:
    Ni som är ensamstående med två barn...

Ni som är ensamstående med två barn, hur mycket pengar har ni kvar efter hyran är betald? Jag har sökt en lägenhet som jag har stor chans att få. Men hyran är på 17000 vilket gör att jag bara kommer ha 15 000 kr kvar efter hyra.. Är det ens rimligt? 

Vet du inte själv hur mkt räkningar du har, hur mycket du lägger mat du varje månad, så lär ingen annan veta det. Sätt dig ner och räkna efter.
    Men du kan få ett snabbt svar: har du räkningar + mat för 18 000 så är det inte rimligt, har du räkningar + mat för 10 000 - 12 000  är det rimligt. 
  • Anonym (hm)

Jag tycker inte du ska ta lägenheten. Jag tror säkert att du hade klarat hyran, men jag gjorde själv valet att ta en ganska dyr lägenhet som jag idag har svårt att flytta från pga hyran har ytterligare gått upp och jag hade behövt renovera vissa saker som jag annars skulle få en skuld av värden för, men jag har svårt att ha råd med det nu när ena barnet flyttat ut och det ena är en hungrig tonåring.

• Anonym (hm)

Jag lever fö på ca 13500 i månaden efter räkningar som el, hyra och bredband. Min lön har gått upp en del, så från början hade jag lägre inkomst, men bostadsbidrag vilket jag inte har idag.

• Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (A) skrev 2022-10-13 15:29:45 följande:
    Vet du inte själv hur mkt räkningar du har, hur mycket du lägger mat du varje månad, så lär ingen annan veta det. Sätt dig ner och räkna efter.
    Men du kan få ett snabbt svar: har du räkningar + mat för 18 000 så är det inte rimligt, har du räkningar + mat för 10 000 - 12 000  är det rimligt. 
    Givetvis gör jag en kalkyl men vill veta hur andra i samma sits har det. 
  • Anonym (Jonna)

Känns det inte rimligt för dig kommer det förmodligen att bli för tajt med den hyran.

Du kan nog köpa en bostadsrätt/radhus på något sätt om du har det utrymmet. Men du kanske har ett skäl till att vilja hyra. 

• Anonym (A)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2022-10-13 15:36:39 följande:
    Givetvis gör jag en kalkyl men vill veta hur andra i samma sits har det. 
    Så bara de som har 2 barn, 17 000 i hyra och sedan 15 000 kvar får svara?

Har du inte redan gjort en kalkyl, eller vet ungefär vad du har råd med? Hur mkt betalar du idag för ditt boende?
  • Kockobello

Skulle aldrig lägga så mycket på ett boende, fy fan vad dyrt.

• Anonym (Hur mycket?)
    Anonym (A) skrev 2022-10-13 15:48:35 följande:
    Så bara de som har 2 barn, 17 000 i hyra och sedan 15 000 kvar får svara?

Har du inte redan gjort en kalkyl, eller vet ungefär vad du har råd med? Hur mkt betalar du idag för ditt boende?
    De som är ensamstående....
  • Anonym (va?)

Vad är det för jävla ockerhyra? Aldrig att jag hade satt mig i den.

Dessdutom, hyresvärdar brukar väl vilja att man har tre gånger hyran efter skatt för att man ska få en lägenhet.

Jag är ensamstående med två barn runt 10, efter räkningarna har vi 9000 kvar att äta mat, köpa kläder och roa oss för.

• Anonym (hm)
    Anonym (va?) skrev 2022-10-13 16:22:29 följande:

Vad är det för jävla ockerhyra? Aldrig att jag hade satt mig i den.

Dessdutom, hyresvärdar brukar väl vilja att man har tre gånger hyran efter skatt för att man ska få en lägenhet.

Jag är ensamstående med två barn runt 10, efter räkningarna har vi 9000 kvar att äta mat, köpa kläder och roa oss för.

I Malmö gäller att inkomsten ska vara minst dubbla hyran, är nog lite olika.
  • Anonym (Sten Sture)

Jag är ensamstående med två tonåringar och jag vet inte riktigt hur mycket jag har kvar efter alla räkningar men jag stoppar undan det som är kvar av månaden den 24:e och det brukar vara mellan 4000 - 10000kr lite beroende på lönen och omkostnader.

• Anonym (VV)

Låter dyrt för en hyreslägenhet. Jag bor i hus, köpt 2021 för ~5 msek och har lägre boendekostnad än det. Jag hade försökt se på andra alternativ?

Jag skulle personligen inte frivilligt sätta mig i en situation där jag inte hade tillräckligt med pengar till löpande omkostnader samt möjlighet till både sparande och oförutsedda utgifter. Anser du att du har det med den kalkylen? I så fall är det inte ett problem. 

Jag har barn varannan vecka. Jag hade definitivt inte kunnat leva efter den kalkylen och bibehålla den levnadsstandard jag har idag. Hade jag varit tvungen hade jag överlevt men det är inte samma sak som att tycka det är ett rimligt val. 

• Anonym (Majken)

Jag har cirka 5000kr kvar efter rökningar.Har barn varannan vecka.

• Anonym (Hella)
    Anonym (Hur mycket?) skrev 2022-10-13 15:50:47 följande:
    De som är ensamstående....
    Jag är ensamstående, ett barn, sparar runt 50000 per månad. Hur hjälper denna info?
Svar på tråden Ni som är ensamstående med två barn...