• Um Hamza

Vabba eller ta sjuklön?

Vilket förlorar man minst på, vab eller sjuklön? Det borde vara vab då man ska få 80% ersatt, och ingen karens, men jag kommer inte i närheten av 80% av vad jag skulle fått ut i lön eftersom kvoten för all ledighet, (semester sjuk osv) är 1,4 dagars lön...
    Min fråga är då, innebär det att även sjuklönen är 1,4 dagar utbetalt på 80%? Då borde man ju tjäna på att ta sjukledigt menar jag trots karens. Eller att det blir ungefär samma. Jag förstår att ingen kan svara i mitt fall, men kanske någon vet hur det brukar se ut i kommunerna? Jag har just bytt kommun och kommer inte åt mina gamla lönespecar. Jag fattar ju att man inte ska göra det man tjänar på, men jag är barskrapad av flera olika anledningar och både jag oxh dagisbarnet ligger däckade hemma. Så jag har ju rätt till vilket som antar jag
  • Svar på tråden Vabba eller ta sjuklön?
  • fjanten

I sjuklön får du ju dock 80 % av faktisk lön (så länge arbetsgivaren står för fiolerna), medan vab från fk har ett tak - så det blir inte nödvändigtvis 80 % eftersom många tjänar långt över taket. Många arbetsgivare föredrar förstås att du väljer att ta vab ändå, för att slippa betala sjuklön. Du får väl räkna på vad du förlorar minst på, med karens i beräkningen. 

• Magical

På mitt jobb har de sagt att är man själv sjuk och skulle varit hemma oavsett barn eller inte, så ska man inte vabba utan sjukskriva sig själv. Dvs att man inte får välja. Om det är en "lag" vet jag inte. 
    Klart, talar du inte om att du är sjuk själv så vet de förstås inte det. 

• Um Hamza

Jo jag har sagt, det är ju lika bra att jag vabbar, för jag mår skit själv.. Ska prova att lägga in sjuk även om jag skrev i helgen att det nog blir vab. Inte en chans att jag hade klarat att gå till jobbet. Jag vet inte vad karensen är på, fattar inte hur man ser det annat än på lönespecen. Men jag tjänar över 400000 så jag tror jag är över vabtaket såpass att det lönar sig. 

• Um Hamza
    Magical skrev 2022-10-13 13:04:16 följande:

På mitt jobb har de sagt att är man själv sjuk och skulle varit hemma oavsett barn eller inte, så ska man inte vabba utan sjukskriva sig själv. Dvs att man inte får välja. Om det är en "lag" vet jag inte. 
    Klart, talar du inte om att du är sjuk själv så vet de förstås inte det. 

Det kanske är så, det får jag väl säga om jag blir ifrågasatt. Jag är ju 100% säker på att det kommer från mitt jobb (förskola) jag var förkyld först (pga barn som nyser och hostar på mig) men jobbade lite ändå, smittade sonen och nu är sambon också sjuk. På jobbet skickar de hem sjuka barn och halva personalstyrkan är borta. Det behöver ju synas med tänker jag. Att man är tydligare mot föräldrarna att det inte får lämna sina barn. 
  • fjanten
    Um Hamza skrev 2022-10-13 13:11:26 följande:

Jo jag har sagt, det är ju lika bra att jag vabbar, för jag mår skit själv.. Ska prova att lägga in sjuk även om jag skrev i helgen att det nog blir vab. Inte en chans att jag hade klarat att gå till jobbet. Jag vet inte vad karensen är på, fattar inte hur man ser det annat än på lönespecen. Men jag tjänar över 400000 så jag tror jag är över vabtaket såpass att det lönar sig. 

Taker går runt 360k/år för VAB, så tjänar du 400k är du över! 
  • Anotherone
    Um Hamza skrev 2022-10-13 13:11:26 följande:

Om du arbetar inom kommun så bör du kunna ta din månadslön / antalet dagar i månaden x 1,4.
    Så om du tjänar 30 000kr och det är i oktober månad så är dagavdraget 30 000/31 = 967,74kr x 1,4 = 1354,84kr per arbetsdag. 
    Första dan blir ju karens men för efterföljande dagar sen. 
    Sjuklön så bör du få 80% av det man faktiskt har dragit av.
    VAB är det FK som ersätter och slår du över taket så blir det ju inte 80%. 
Svar på tråden Vabba eller ta sjuklön?