• Anonym (Behöver tips)

Hur hantera hungriga gäster?

Skriver detta redan nu: Jag är inte snål. Jag jobbar deltid, och jag har inget jobb där jag tjänar mycket pengar.

När jag bjuder hit vänner kan de komma hit hungriga, rentav utsvultna. Det spelar ingen roll om de varit hemma hela dagen, eller om de varit ute på stan och bara kommer förbi. 

Jag kan aldrig bara duka upp fika, exempelvis kaffe och bullar, utan jag måste göra middag. Ställer jag fram bröd och pålägg äter de mängder. Blir billigare att koka ris och göra någon gryta till. 

Har bjudit på något lättare, men då fick jag höra att de inte blev mätta. 

Hur kan man på ett snyggt sätt påtala att de får äta innan de kommer hit? 

Jag vill självklart bjuda på något. Kaffe, te, bullar, en smörgås. Inte mätta utsvultna. 

• Svar på tråden Hur hantera hungriga gäster?
  • Anonym (Va)

Men vadå "måste"? Varför lagar du middag när du tydligen inte vill, eller har råd? Varför ens bjuda på en fika?? En slät kopp kaffe eller te får duga.

Nej, du påtalar ingenting. Du frågar om de vill ha kaffe/te, det räcker.

• Anonym (Behöver tips)
    Anonym (Va) skrev 2022-10-12 23:18:38 följande:

Men vadå "måste"? Varför lagar du middag när du tydligen inte vill, eller har råd? Varför ens bjuda på en fika?? En slät kopp kaffe eller te får duga.

Nej, du påtalar ingenting. Du frågar om de vill ha kaffe/te, det räcker.

För att de säger att de inte ätit sedan frukost eller att de inte ätit lunch, eller middag eller vad det nu kan vara. Måste bli hårdare där. Är svårt bara.

Jag bjuder gärna på nåt, kanelbullar har jag nästan alltid i frysen. 
  • Anonym

Skriv eller säg redan innan att du bjuder på en kopp kaffe. 
    Om inte annat så vet de till nästa gång att du menar vad du säger när du bjuder på en kopp kaffe. 

• Citronella

Säg redan innan ni bestämmer något att du gärna bjuder på bullar och kaffe på det viset är det underförstått att det inte blir någon mat. Säg inte fika (som kan betyda lite vad som helst, specificera vad du bjuder på)

• Anonym (Behöver tips)
    Citronella skrev 2022-10-12 23:23:42 följande:

Säg redan innan ni bestämmer något att du gärna bjuder på bullar och kaffe på det viset är det underförstått att det inte blir någon mat. Säg inte fika (som kan betyda lite vad som helst, specificera vad du bjuder på)

Det ska jag tänka på - tack.
  • Anonym (Va)
    Anonym (Behöver tips) skrev 2022-10-12 23:21:17 följande:
    För att de säger att de inte ätit sedan frukost eller att de inte ätit lunch, eller middag eller vad det nu kan vara. Måste bli hårdare där. Är svårt bara.

Jag bjuder gärna på nåt, kanelbullar har jag nästan alltid i frysen. 
    Men och?? Det är inte ditt problem! Sluta lösa deras liv! Ja, det kan vara svårt när man inte är van men det enda du behöver göra är att låta bli.

Ja men så ta fram bullar om du absolut måste, två per person om ni bara är ett par stycken t ex.
  • Anonym (Va)

Så när de säger "Åååh jag har inte sedan ätit frukost/lunch/middag" kan du fråga "Vill du ha en bulle till fikat?", that's it. Börjar de då fråga efter mat (sry, ditt eget fel) så kan du t ex säga att du redan har ätit frukost/lunch/middag.

• fornminne

Hur ofta händer detta?

Ibland är man kanske hungrig och köper antingen med sig något eller äter hos kompisen, men det är inte normalt att komma utsvulten till en kompis. Bara om gemensam middag har planerats och inte ens då brukar man komma dit vrålhungrig.

I min bekantskapskrets är fika det normala när man ses, ibland äter vi lunch eller middag hemma hos varandra, men inte varje gång och inte mängder.

Du får börja sätta gränser om dina vänner inte har några.

• Anonym (Behöver tips)
    FuckGoggleAskMe skrev 2022-10-12 23:36:36 följande:

Så trist, ännu en trolltråd.

Varför skulle det vara det? 
    Är det ofattbart att mina gäster kommer hungriga? Att jag ställer mig och lagar mat? Vad är det som gör att du tror att jag ljuger? 

Jag har många nöjen, en där ingår inte att starta fejk-trådar. 
Svar på tråden Hur hantera hungriga gäster?