• Anonym (Orolig mamma)

Rotavaccin konflikt med pappan

Hej! Jag har ett 2 månaders barn som är på tapeten att få rota-vaccinet.
    Pappan vill inte ge det, (övriga vaccin är han ok med att barnet får)
    Jag var osäker från början och lutade också åt att vi kan skippa det, men efter att ha gått igenom "en vanlig förkyldning" vill jag verkligen ge barnet vaccinet.
    Tanken på om barnet blir sjukt av rotaviruset skulle vara hemskt!

Men nu till dilemmat då, pappan som sagt vill inte. 
    Vet att detta låter dumt men kan jag låta barnet få vaccinet utan pappans vetskap? Eller är det olagligt? 
    Vet att detta inte är rätt väg, men pappan är VERKLIGEN INTE lätt.
    Själv ville jag vaccinera mig mot covid, men fick inte.
    Pappan för övrigt tänker inte så mycket på hur sjukdomar sprids och sätter barnet gladeligen i andras armar i dessa tider och kan inte tänka sig hur jobbigt det skulle bli om barnet blir sjukt i viruset.

Hjälp mig, alla goda råd! 
    Hur kan jag övertala honom? 
    Kan jag bara ge vaccinet och "spela dum"?

/ledsen och orolig

• Svar på tråden Rotavaccin konflikt med pappan
  • Anonym (Hejhå)

Hej, jag och min man är också oroliga för vaccin osv, vi har själva valt att inte ta covid och det är vi nöjda med.
    När vårat barn skulle få mot rota var vi också osäkra, pappan ville inte först heller men till slut bestämde jag, jag anser att mamman har mer rätt till barnet och att pappan är osäker ska inte gå ut över barnets hälsa.
    Som du skriver att gå igenom en vanlig förkylning med en så liten är verkligen jobbigt och som förälder och speciellt som första gångs förälder är det hemskt! Och nu är vi båda nöjda med att vi gav rotavaccin

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (Hejhå) skrev 2022-10-12 11:20:57 följande:

Hej, jag och min man är också oroliga för vaccin osv, vi har själva valt att inte ta covid och det är vi nöjda med.
    När vårat barn skulle få mot rota var vi också osäkra, pappan ville inte först heller men till slut bestämde jag, jag anser att mamman har mer rätt till barnet och att pappan är osäker ska inte gå ut över barnets hälsa.
    Som du skriver att gå igenom en vanlig förkylning med en så liten är verkligen jobbigt och som förälder och speciellt som första gångs förälder är det hemskt! Och nu är vi båda nöjda med att vi gav rotavaccin

Hur fick du med pappan på tåget?
    Jag är ändå glad att jag inte tog covid-vaccinet, men nu handlar det om en liten bebis och om ett helt annat vaccin som iallafall funnits i några år och man vet mer om i forskning.

Om jag låter pappans vilja styra och bebis blir sjuk så kommer jag aldrig förlåta migsjälv...!
    Ska man "tvinga" fram det genom att personal på bvc får övertala honom istället när inte jag kan.
    Har tänkt att ringa och prata med vår bvc-sköterska för uppbackning och fråga hur vi kan göra. 
  • Spucks

Vad är hans argument mot vaccinet?

Och vadå du fick inte ta Covid-vaccinet? Bestämmer han över vilka vaccin du tar!?

• Anonym (Orolig mamma)
    Spucks skrev 2022-10-12 11:30:14 följande:

Vad är hans argument mot vaccinet?

Och vadå du fick inte ta Covid-vaccinet? Bestämmer han över vilka vaccin du tar!?

Det verkar inte så farligt, bebis blir troligen inte sjuk, han är orolig för biverkningar.

Jag hade rent teoretiskt kunnat gå och vaccinera mig, men allt hans tjat om risker med biverkningar, risker för att påverka barnet (jag var då gravid) inna jag blev gravid riskerna för att bli gravid.
    Allt skapade sån ångest för mig och om jag fått missfall hade det "varit mitt fel".

Så att jag inte fick kanske är fel, men med så mycket press att det inte längre kändes som ett fritt val...
  • Spucks
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2022-10-12 11:37:14 följande:
    Det verkar inte så farligt, bebis blir troligen inte sjuk, han är orolig för biverkningar.
    Är det så? Jag medger att jag inte vet, men jag har för mig att det var rätt smittsam. Min dotter hade rotavirus när hon var 11 månader (det fann ingen vaccin då) och behövde infusioner. Nu var det inte så farlig, hon behövde de för hon kräktes ut allt hon åt/drack, så hon inte torkar ut. Hon hämtade sig snabbt i sjukhuset och vi kunde gå hem efter ungefär 2 dygn, men det var ju ändå allt annat än rolig. 
  • jeanette02
    Anonym (Orolig mamma) skrev 2022-10-12 11:37:14 följande:

Jag hade rent teoretiskt kunnat gå och vaccinera mig, men allt hans tjat om risker med biverkningar, risker för att påverka barnet (jag var då gravid) inna jag blev gravid riskerna för att bli gravid.
    Allt skapade sån ångest för mig och om jag fått missfall hade det "varit mitt fel".

Så att jag inte fick kanske är fel, men med så mycket press att det inte längre kändes som ett fritt val...
    Så dåligt påläst han är om Rotavirus, det orsakar mycket lidande. Långvariga diarréer, kräkningar feber. Kan slå ut barn fullständigt så de behöver sjukhusvård. 
    I fattigare områden världen över dör barn till följd av Rotavirus.
    Tänk vad bra att det finns ett vaccin numera. 
    Tänker han inte ens på andra barn som kan fara illa av att han bara vill strunta i det?

Kom ihåg att han som Vabbar sedan ifall barnet får det. Minst en vecka med vattninga sprutdiarrer och kräkningar. 
  • Anonym (Orolig mamma)
    Spucks skrev 2022-10-12 11:49:23 följande:
    Är det så? Jag medger att jag inte vet, men jag har för mig att det var rätt smittsam. Min dotter hade rotavirus när hon var 11 månader (det fann ingen vaccin då) och behövde infusioner. Nu var det inte så farlig, hon behövde de för hon kräktes ut allt hon åt/drack, så hon inte torkar ut. Hon hämtade sig snabbt i sjukhuset och vi kunde gå hem efter ungefär 2 dygn, men det var ju ändå allt annat än rolig. 
    Jag vet inte heller, känner bara att jag inte vill chansa och riskera att barnet blir allvarligt sjukt.
  • Anonym (...)

Min dotter har fått två doser av rota nu utan biverkningar, fisarna luktade lite illa bara

Min halvsyster fick viruset när hon var bebis, även pappa och hennes mamma var sjuka, det var bland det värsta han har varit med om sa han, dom var själva jättesjuka och fick försöka få i syrran saltvatten på tesked, hon kunde inte behålla någonting och tappade massa vikt, de ville av förklarliga skäl inte åka till sjukhuset när de alla var smittade men tror att de var tvungna till slut om jag inte minns fel

• Anonym (Orolig mamma)
    Anonym (...) skrev 2022-10-12 11:59:00 följande:

Min dotter har fått två doser av rota nu utan biverkningar, fisarna luktade lite illa bara

Min halvsyster fick viruset när hon var bebis, även pappa och hennes mamma var sjuka, det var bland det värsta han har varit med om sa han, dom var själva jättesjuka och fick försöka få i syrran saltvatten på tesked, hon kunde inte behålla någonting och tappade massa vikt, de ville av förklarliga skäl inte åka till sjukhuset när de alla var smittade men tror att de var tvungna till slut om jag inte minns fel

Så skönt atr ni slapp biverkningar.
    Pappan tänker nog snarare på långvariga biverkningar, att vaccinet på något sätt ska påverka barnets utveckling negativt.
    Usch, låter fruktansvärt. Men så svårt att ge exempel på drabbade när de inte ligger nära i familjen om du förstår. :( 
  • elmadumle

Nu fanns inte Rotavaccinet när våra barn var små, men jag hade inte gett det efter att ha sett mitt barnbarn efter vaccinet, han var helt däckad efteråt i flera dagar, han åt och kissade, bajsade men inte mer än så, jätteslö och reagerade knappt på något. Mamman (ensamstående) valde att inte ge honom dos två. 

Svar på tråden Rotavaccin konflikt med pappan