• Virrepannamamma

Han vill aldrig gifta sig

Jag och min nya pojkvän låg nu ikväll och pratade och när vi kom fram till äktenskap , jag har varit gift förut och så sa han att han aldrig vill gifta sig och sa att han måste vara uppriktig mot mig och självklart blev jag besviken eftersom han är min dröm man. 

Tror ni han kan ändra sig och har ni oxå varit med om liknande ändrade de sig ? 

min pojkvän sa att han bara sett dåligt med äktenskap som hans föräldrar därför vill han aldrig gifta sig 😢

• Svar på tråden Han vill aldrig gifta sig
  • EnAnonumius
    Virrepannamamma skrev 2022-10-12 01:03:45 följande:

Jag och min nya pojkvän låg nu ikväll och pratade och när vi kom fram till äktenskap , jag har varit gift förut och så sa han att han aldrig vill gifta sig och sa att han måste vara uppriktig mot mig och självklart blev jag besviken eftersom han är min dröm man. 

min pojkvän sa att han bara sett dåligt med äktenskap som hans föräldrar därför vill han aldrig gifta sig 😢

Din pojkvän kan ju vara din drömman även om ni inte gifter er. Min biopappa levde ett långt lyckligt samboförhållande med sin kvinna (ej min mamma). Han berättade för mig att hon var den kvinnan som gjorde honom hel. De var tillsammans i över 35år, sen så dog min pappa. Jag tror inte de kunde varit lyckligare ihop med varandra även om de var gifta.

Vart ville jag komma med min anekdot? Det är inte äktenskapet som gör en lycklig, utan det är den man är ihop med som gör en lycklig.

Om han ändra sig, låt tiden utvisa.. Det är väl ändå kärleken som är det viktigaste?

Vill tillägga, jag själv varit gift i 17år, och tillsammans med mitt ex i 24år totalt. Fast jag skulle älskat mitt ex lika mycket även om vi bara var vanliga sambos i alla dessa 24år. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hmm)

Ingen vet om han kommer att ändra sig i framtiden så du får utgå från att han inte kommer att göra det. Ni kan ändå vara ett par och vara lyckliga.

• Anonym (Varför)

Räkna inte med att han ändrar sig

Fundera på varför du vill gifta dig
    Är det för att ha vit klänning, kyrka, fest och allt sånt?
    Är det för att få ordning på det juridiska?
    Är det för att det är någon form av specillt seriöst åtagande och löfte mellen er
  • Virrepannamamma

Jag vill gifta mig denna gången pga av kärlek och han Känns så rätt jag är bara så ledsen när han säger att han inte tror på äktenskap 😢 hoppas han Kan ändra sig jag tycker det är ett självklarhet att gifta sig om man varit tillsammans ett bra tag 😔jag vill njuta av bröllopet och känna att han är min man. Att vi visar att vi tillhör varandra.

• EnAnonumius
    Virrepannamamma skrev 2022-10-27 00:42:37 följande:

Jag vill gifta mig denna gången pga av kärlek och han Känns så rätt jag är bara så ledsen när han säger att han inte tror på äktenskap 😢 hoppas han Kan ändra sig jag tycker det är ett självklarhet att gifta sig om man varit tillsammans ett bra tag 😔jag vill njuta av bröllopet och känna att han är min man. Att vi visar att vi tillhör varandra.

Tyckte dina anledningar att gifta sig av "kärlek" och "känns rätt" lät bra.  Det är fina anledningar.
    Även om man inte "måste" ha giftemål för allt detta.

Fast sedan så kommer det sista där du skriver "att vi visar att vi hör ihop". Där förlorade du mig helt.
    Då för mig det är en av de värsta skälen, i min åsikt, att gifta sig med någon. För att "visa att man hör ihop", kan man göra inför varandra och omgivningen, utan att gifta sig. Känns som ett hån för mig hela den grejen att använda äktenskapet för att "visa att man hör ihop".. Att man liksom dumförklara omgivningen och sig själv över att man inte kan visa "att man hör ihop" om man inte gifter sig.  Det känns så kärlekslöst i mina öron (och min värld) att gifta sig för att "visa att man hör ihop".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (S)

Just den ursäkten känns så konstig. Ja, folk skiljer sig. Men även sambos separerar. Om han är rädd för att det ska ta slut, så får han leva singel istället.

Däremot om man har barn sedan innan som inte är gemensamma så förstår jag att man inte alltid vill gifta sig, eftersom juridiken spelar en större roll. Men om man inte har barn sedan innan men planerar barn, så har jag svårt att förstå att man inte vill gifta sig. 

• Anonym (Kaffedraken)

Vet inte. Jag vill inte heller gifta mig, och kommer inte ändra mig. Vore jobbigt om kvinnan tjatade.

• Mrs Moneybags

Jag skulle nog tappa intresset efter ett tag, inte just pga att han inte vill gifta sig, men för den anledning han angav. Att han inte tror på äktenskapet för att han har sett så mycket dåligt hos sina föräldrar. Det säger mig att han inte tror att han har kraften att förändra saker och ting i sitt eget liv och att han fortfarande är väldigt färgad av sin barndom. Inte så attraktiva drag, tycker jag. Det betyder ju också automatiskt att han inte tror på er relation, att han inte tror att den kan bli bättre än hans föräldrars äktenskap. 

• Anonym (Fia)

Jag lever med min drömman men vill inte gifta mig med honom. Vi har båda varit gifta förut, så det är liksom gjort redan. Jag skulle tycka det kändes lite pinsamt att gå igenom hela proceduren igen. Men det betyder ju inte att vår relation är mindre värd. Tvärtom. Vi visar hela tiden för varandra att vi har något speciellt och folk i vår omgivning kan ibland kommentera att vi verkar ha det så bra och är fina ihop. Äktenskapet är bara ett papper, det är inte en relation.

Om jag vore du skulle jag fokusera på det ni har och vara lycklig med det.

• Anonym (Kaffedraken)
    Mrs Moneybags skrev 2022-10-27 10:27:21 följande:

Jag skulle nog tappa intresset efter ett tag, inte just pga att han inte vill gifta sig, men för den anledning han angav. Att han inte tror på äktenskapet för att han har sett så mycket dåligt hos sina föräldrar. Det säger mig att han inte tror att han har kraften att förändra saker och ting i sitt eget liv och att han fortfarande är väldigt färgad av sin barndom. Inte så attraktiva drag, tycker jag. Det betyder ju också automatiskt att han inte tror på er relation, att han inte tror att den kan bli bättre än hans föräldrars äktenskap. 

Jag är likadan. Också sett så många dåliga exempel på folk som har gift mig. Att du utgår från att det endast handlar om sånt man sett i barndomen får stå för dig det.
    Jag skulle också tappa intresset för en kvinna som krävde att vi måste gifta oss, som ställer ultimatum.
    Hejdå, skulle jag säga till henne.
Svar på tråden Han vill aldrig gifta sig