• skamsen344

När skaffa barn efter utbildning - "äldre" sambo

Hej

Jag och min sambo vill skaffa barn när jag är klar med min utbildning, men den stora frågan är hur när examen man ska försöka. Förväntar mig få minst 34 000kr, min sambo tjänar ca 27. 

Att avsluta med p-piller vid examen funderar jag nog ändå på att göra för att hitta min cykel osv men ska man försöka direkt när man har koll på sin ägglossning eller vänta 6-10 månader? Tänker på risken att få någon grov foglossning och bli sjukskriven jättetidigt. 

Samtidigt är inte min sambo purung, han blir 34 året jag tar examen och jag vill ändå ha 2-3 barn

• Svar på tråden När skaffa barn efter utbildning - "äldre" sambo
  • Studentpappa

Du ska inte åtminstone vänta tills du har ett jobb och säkrad SGI?

Ride it like you stole it
  • skamsen344
    Studentpappa skrev 2022-10-11 19:58:02 följande:

Du ska inte åtminstone vänta tills du har ett jobb och säkrad SGI?

Vet inte hur otydlig jag var, jag kommer få jobb direkt vid examen. Och som jag skriver så funderar jag på huruvida vi ska försöka i mitten av hösten eller vänta ännu längre (närmare 1 år)?
  • Lodjursungen
    skamsen344 skrev 2022-10-11 19:54:51 följande:
    När skaffa barn efter utbildning - "äldre" sambo

Hej

Jag och min sambo vill skaffa barn när jag är klar med min utbildning, men den stora frågan är hur när examen man ska försöka. Förväntar mig få minst 34 000kr, min sambo tjänar ca 27. 

Att avsluta med p-piller vid examen funderar jag nog ändå på att göra för att hitta min cykel osv men ska man försöka direkt när man har koll på sin ägglossning eller vänta 6-10 månader? Tänker på risken att få någon grov foglossning och bli sjukskriven jättetidigt. 

Samtidigt är inte min sambo purung, han blir 34 året jag tar examen och jag vill ändå ha 2-3 barn

34!??! 

Wtf räknas de som gammalt nuförtiden?

• Mortiscia80

Naturligtvis måste du vänta tills du har säkrat din SGI och fått tillsvidareanställning.

• Hobgoblin

Mina två barn kom för att de var välkomna och efterlängtade. Inte planerade efter jobb eller datum hit och dit.
    Överplanera inte barn!

• Jag är bara jag
    Lodjursungen skrev 2022-10-11 20:40:51 följande:

34!??! 

Wtf räknas de som gammalt nuförtiden?

Tydligen. Jag hade räknat med att ts sambo var minst 45.

Ts: barn går inte planera. Man kan försöka bli gravid, men det kan ta ett år eller 18 år att verkligen få barn. Så fundera inte så mycket, kör på när ni känner er redo. Eftersom massor med barn är oplanerade och folk är mitt i utbildningar, arbetslösa, arbetar, bor hemma, ensamma, unga, gamla eller vad som och det ändå funkar så kommer det funka för er med när det nu än blir.
  • whitelight

Tycker du ska vänta tills du fått tillsvidareanställning och har jobbat ett tag, åtminstone 6 månader. Det känns tryggare att vara gravid om du känner dina kollegor och din chef, speciellt om illamåendet slår till vid vecka 7-8. Man känner sig lätt värdelös när man inte orkar prestera. Att vara illamående och lära sig nya rutiner är ingen bra kombination. 

• Themis
    whitelight skrev 2022-10-12 13:04:46 följande:

Tycker du ska vänta tills du fått tillsvidareanställning och har jobbat ett tag, åtminstone 6 månader. Det känns tryggare att vara gravid om du känner dina kollegor och din chef, speciellt om illamåendet slår till vid vecka 7-8. Man känner sig lätt värdelös när man inte orkar prestera. Att vara illamående och lära sig nya rutiner är ingen bra kombination. 

Nej, jag var gravid med jätteillamående 24/7 och skulle lära mig ett nytt jobb, det var inte lätt alltså!

Fick psykbryt och rusade ut vid ett tillfälle när jag skulle göra ett (internt) test och det tog mycket längre tid än de sagt att det skulle och jag inte kunde komma åt min nödbanan som jag hade i väskan för att slippa kaskadkräkas över hela verkligheten...
    Om jag är rimligt trevlig, utgå från att du är rimligt intelligent.
Svar på tråden När skaffa barn efter utbildning - "äldre" sambo