• EbSmith

Hur många barn går i er förskolegrupp 2-6 år??

Hej! Min nyss fyllda 3-åring bytte till gruppen för större barn den här hösten. I småbarnsgruppen var de 14 barn när det var full grupp och 2-3 pedagoger åt gången. Det är möjligt att pedagogerna hade en annan upplevelse men jag märkte sällan att de var stressade och de hade alltid tid att berätta om barnet ätit bra eller dåligt och om det hänt något särskilt.

Nu är de 22 barn och max 2 pedagoger åt gången, men på eftermiddagarna när jag hämtar är de sällan mer än 1. Igår var det 15 barn i åldern 3-6 kvar som den skulle ha koll på. Känns helt orimligt att de är så få på barn i den åldersgrupoen. De är märkbart superstressade och vill man höra hur dagen varit känner man sig bara i vägen eller så har de ingen koll. Funderar på att byta förskola, men antar att det är lika underbemannat överallt. 

• Svar på tråden Hur många barn går i er förskolegrupp 2-6 år??
  • LaFontaine

Vi har 24 barn på 4,5 pedagog (pedagogen är resurs på halvtid och vanlig pedagog resten av tiden). 

På eftermiddagarna är de mellan två och tre pedagoger per avdelning kvar, men då är alla barn på förskolan utomhus tillsammans med alla kvarvarande pedagoger.

• fjanten

Har mina barn på ett privat litet föräldrakooperativ med bra ekonomi (=pengar till att ha nog med anställda och rimliga barngrupper). I småbarnsgruppen är det 10 barn på 3,5 pedagoger, i storbarnsgruppen är det 12 barn på 3 pedagoger. Eventuellt tar vi in två barn till under vårterminen, om något barn har ett syskon som behöver börja då.

På två av de kommunala förskolorna jag haft mina barn har det varit 16-18 barn i storbarngrupperna på 2-2,5 pedagoger. Den tredje kommunala förskolan var en s.k. "konceptförskola" (storförskola byggd på höjden för att spara pengar och klämma in så många barn som möjligt) var det runt 32-34 barn per grupp, med 4-5 pedagoger.

Har inte haft mina barn på kommunal förskola sedan 2019 dock.

• EbSmith

Förstår att man inte vill ha sitt barn i kommunal förskola. Känner mej så kluven nu. Hade helst velat byta till ett familjedaghem istället, men en del av mej är rädd att bytet bara skapar mer stress och otrygghet för min unge Rynkar på näsan

• LFF
    EbSmith skrev 2022-10-11 08:45:29 följande:
    Hur många barn går i er förskolegrupp 2-6 år??

Hej! Min nyss fyllda 3-åring bytte till gruppen för större barn den här hösten. I småbarnsgruppen var de 14 barn när det var full grupp och 2-3 pedagoger åt gången. Det är möjligt att pedagogerna hade en annan upplevelse men jag märkte sällan att de var stressade och de hade alltid tid att berätta om barnet ätit bra eller dåligt och om det hänt något särskilt.

Nu är de 22 barn och max 2 pedagoger åt gången, men på eftermiddagarna när jag hämtar är de sällan mer än 1. Igår var det 15 barn i åldern 3-6 kvar som den skulle ha koll på. Känns helt orimligt att de är så få på barn i den åldersgrupoen. De är märkbart superstressade och vill man höra hur dagen varit känner man sig bara i vägen eller så har de ingen koll. Funderar på att byta förskola, men antar att det är lika underbemannat överallt. 

När de bytte förskola vid 3-års ålder (knappt) så var de väl en 18-20 barn (åldershomogen grupp) på 3 personal. Sen blev det personaländring (när de var 4 år) och 2 personal på samma antal barn. Efter stora protester från föräldrarna om bristerna i personalens hantering av barnen under de få månader som de bara var 2 personal så blev det tre personal igen men till en början var det då endast 9 barn kvar. Då hade barnen 1,5 år kvar på förskolan. Under sista året blev det väl en 15 barn på 3 personal i en blandad grupp (tre årskullar) där man först började fylla upp med barn som var ett år yngre och sedan, på sista vårterminen, även med barn två år yngre.
  • Elin P

Min son 5 år går i 3-5 årsgrupp och de är 22 barn på 3 pedagoger. Det känns som väldigt många barn och för lite personal, spontant. Jag har anpassat mina arbetstider så min son har kortare dagar och är ledig någon dag i veckan för det är en jobbig miljö att vara i, han var mycket utåtagerande tidigare. Har blivit bättre nu när jag hämtar kl 14 så ofta jag kan. Rimligt hade varit 15-18 barn på 3 pedagoger tycker jag. De har jättesmå lokaler också. Hade bytt förskola om det inte var sista året han går där och han ska också börja skolan med barnen i denna grupp. 

Svar på tråden Hur många barn går i er förskolegrupp 2-6 år??