• Anonym (Elin)

Min 7-åriga dotter vill inte gå till skolan:(

Det är så sorglig. Imorse var det ytterligare en morgon där hon grät o skrek för att hon inte vill gå dit. Jag har pratat med hennes lärare. Jag vet att hon har det svårt med det social, hon kommer inte in i gruppen. Hon är väldigt blyg och i skolan säger hon inte mycket.
    Jag vet inte vad jag ska göra!
    Någon som är med om något liknande?

• Svar på tråden Min 7-åriga dotter vill inte gå till skolan:(
  • Anonym (E)

Eftersom hon inte är utsatt för mobbning (som skolan isf skulle ha tagit tag i) återstår bara att hon går till skolan ändå.

• Anonym (b)

Min dotter vill oftast inte gå till skolan trots att hon har många vänner. Jag tror helt enkelt att hon tycker det är mysigt att vara hemma just på morgonen, helt säker på att hon skulle börja sakna sina vänner om hon skulle vara hemma. 

Tyvärr kan du inget annat göra än att få iväg henne :/. Har hon några kompisar i klassen? En av min dotters kompisar brukar vara där före oss och hon brukar möta upp oss i skolan, det underlättar lite. 

• Anonym (Teddy)

Jag skulle rekommendera er att utreda er dotter.

• Anonym (bobbie)

Det gäller att inte ge efter i det här läget, för du vill inte skapa en situation där hon inte klarar av det sociala alls pga bristande träning. Min största skräck skulle vara att mitt barn skulle bli en hemmasittare. 

En pojke i min sons klass grät och skrek i princip dagligen när han skulle till skolan hela f-klassen, men det gick över. Det kan ju bero på många saker. I hans fall handlade det om att det var svårt att byta aktivitet, från att vara hemma till att klä på sig till att åka iväg till skolan etc. Lärarna var stöttande och det gick bättre och bättre.  

• Anonym (Elin)

Nej tyvärr har hon inga kompisar i klassen säger hon. Bara en kompis som går i klassen under. Så jag tror att det är där skon klämmer. Och att hon saknar oss så mycket säger hon.
    Ja jag säger att hon har skolplikt och skulle inte låta henne vara hemma. Det känns bara så hemsk, hon går ju bara i ettan! Undrar hur detta ska sluta.
    Ja det är faktiskt en sköterska från bup som ska ringa upp mig imorgon.

• Anonym (Elin)
    Anonym (Teddy) skrev 2022-10-10 08:38:59 följande:

Jag skulle rekommendera er att utreda er dotter.

Någon speciell diagnos du tänker på?
  • Anonym (E)
    Anonym (Elin) skrev 2022-10-10 08:52:03 följande:

Nej tyvärr har hon inga kompisar i klassen säger hon. Bara en kompis som går i klassen under. Så jag tror att det är där skon klämmer. Och att hon saknar oss så mycket säger hon.
    Ja jag säger att hon har skolplikt och skulle inte låta henne vara hemma. Det känns bara så hemsk, hon går ju bara i ettan! Undrar hur detta ska sluta.

Ju mer du spelar in i hennes fantasier desto värre blir det! Då menar jag sånt som att tycka synd om henne, ha starkt medlidande osv (inte samma som vanlig empati alltså) och faktiskt också om hon vet att du sitter och funderar på diagnoser. Det kan faktiskt "skapa" en diagnos hon inte har! Och dessutom blir det något att gömma sig bakom. Istället behöver hon fortsätta träna socialt, även om hon inte har vänner så får hon den träningen i skolans samvaro, och det är jätteviktigt så hon inte blir hemmasittare, socialt handikappad och drar på sig GAD i framtiden. Ju mer man ger efter för ångest och rädsla desto mer förstärks den!
  • Anonym (b)
    Anonym (Elin) skrev 2022-10-10 08:52:03 följande:

Åh jag förstår! Det var just det man oroade sig för innan dom började skolan. Du kan inte försöka prata med någon annan förälder om att barnen kan leka ihop? Ordna lite playdates? Så brukar jag göra. Brukar hon/ni har vänner över?
  • Anonym (Elin)

Ja du har nog rätt. Jag får försöka att distansera mig lite mer kanske. Vill ju absolut inte göra det värre bara hjälpa henne.

• Anonym (Mini)
    Anonym (E) skrev 2022-10-10 08:29:17 följande:

Eftersom hon inte är utsatt för mobbning (som skolan isf skulle ha tagit tag i) återstår bara att hon går till skolan ändå.

Har det någonsin i historien hänt att en skola fått ordning på mobbare? Undrar verkligen genuint? 
    Oftast blir det väl bättre för att någon mobbare råkar flytta eller att den utsatte flyttar el byter skola.
Svar på tråden Min 7-åriga dotter vill inte gå till skolan:(