• Anonym (Moder Natur)

Be om ursäkt för spya?

Min fyraåring var ute själv med sina syskon på den gemensamma innergården. 

Rätt som det är kommer en inspringande och berättar att fyraåringen spytt. Jag skyndar ner och ser henne och ett annat barn i snurrgungan, båda indränkta i spya. Jag skyndar mig in med mitt barn för att tvätta av henne.

Nu har jag fått höra att det andra barnets föräldrar tagit illa upp över att jag "bara lämnade det andra barnet och inte ens bad om ursäkt!" Bad om ursäkt för VAD?

Jag hade ingen möjlighet att hjälpa den andra. Jag kan inte gå in i det barnets port och inte heller har jag föräldrarnas nummer. Att ta in barnet till mig känns inte heller som en bra idé, för då hade väl de blivit oroliga om hen plötsligt försvann! Förstår inte varför barnet inte gick in själv.

• Svar på tråden Be om ursäkt för spya?
  • Anonym (Fru Ribbing)

Ja du hade kunnat, och borde ha, bett om ursäkt, det hör till normalt hyfs. Jag tycker att du ska kontakta den andra familjen och förklara att allt skedde så snabbt men att du ändå ville be om ursäkt. För vad? Både för spyan och för att du bara lämnade det andra barnet. Vad du än hade kunnat göra eller inte göra är inte relevant, det är i alla fall den ursäkten som föräldrarna behöver höra. Det du hade kunnat göra var just att ta med barnet till dig, tvätta av och ge rena kläder och sedan ta barnet till dess föräldrar.

• Anonym (....)

Asså, man säger väl typ "herregud, förlåt, kan du gå in själv till dina föräldrar?"

Det var ju såklart en olycka men man ber ju ändå om ursäkt, det kan man göra även om det inte var flit, tappar jag något på makens fot tex så säger jag ju ändå oj, förlåt, det är väl inte så svårt, allmänt hyfs

• Anonym (Moder Natur)

Jag sa åt barnet att gå in. Jag hade inte velat att främlingar tog in mitt barn i en port jag inte ens kan öppna, så det var otänkbart. Enligt mina barn var det dessutom det barnets fel att fyraåringen kräktes öht och hen bad inte om ursäkt.

• Anonym (Blirtrött)

Men herregud ge dig skylla ifrån dig på ett barn vad spelar det för roll hur eller varför 
    skärp  dig för sjutton du skulle självklart även åtminstone sett till att det andra nerspydda barnet åtminstone faktiskt kom hem ordentligt 
    och självklart borde du be om ursäkt men du verkar inte så intelligent så ja lär väl inte hända

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Blirtrött) skrev 2022-10-08 18:23:32 följande:

Men herregud ge dig skylla ifrån dig på ett barn vad spelar det för roll hur eller varför 
    skärp  dig för sjutton du skulle självklart även åtminstone sett till att det andra nerspydda barnet åtminstone faktiskt kom hem ordentligt 
    och självklart borde du be om ursäkt men du verkar inte så intelligent så ja lär väl inte hända

Hur skulle jag få in barnet menar du? Klart det spelar roll, hen var dum och det fick konsekvenser.

• Anonym (Tofsvipa)
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-08 18:18:15 följande:

Jag sa åt barnet att gå in. Jag hade inte velat att främlingar tog in mitt barn i en port jag inte ens kan öppna, så det var otänkbart. Enligt mina barn var det dessutom det barnets fel att fyraåringen kräktes öht och hen bad inte om ursäkt.

Det är inte fredag idag
  • Anonym (Oj)

Herregud, vad är du för hemsk människa/förälder. Be om ursäkt för i h-vete.Är detta på riktigt????

• Anonym (Moder Natur)
    Anonym (Tofsvipa) skrev 2022-10-08 18:29:02 följande:
    Det är inte fredag idag

Jag är medveten om det. Förklara då hur jag skulle ha kunnat få in barnet? Vad kunde jag göra annat än att uppmana hen att gå in? Visst, jag kanske kunde hanterat det bättre, men förstår verkligen inte varför föräldrarna gör en sån grej av det. Jag skriker inte ut att det var deras barn som gjorde så mitt barn spydde.

• Anonym (Moder Natur)

Det var liksom inte ett förskolebarn, hen var 10-11 år gammal, samma ålder som ett av mina barn.

• Tow2Mater
    Anonym (Moder Natur) skrev 2022-10-08 18:34:42 följande:
    Det var liksom inte ett förskolebarn, hen var 10-11 år gammal, samma ålder som ett av mina barn.
    Du tror inte han/hon hade kunnat portkoden till sin port om du gått med in?
Svar på tråden Be om ursäkt för spya?