• Anonym (Anna)

Gravid medan man fortfarande ammar, innan mensen kommit, någon mer?

Hej. Har en liten dotter på 7 månader som jag i princip helammar, hon är fortfarande på "smakportioner" så hon ammar mest även nattetid. Har känt nån månad att jag nästan haft pms, också haft mensvärk till å från och tänkt sedan i somras att mensen nog är på väg tillbaka så att de börjar bli dags att börja med preventivmedel, hade redan gravtest hemma sedan tidigare så tog två på skoj igår eftersom jag helt vill utesluta graviditet innan jag startar och både visade starka plus. Jag är i chock, hade aldrig kunnat föreställa mig de. Vet ju inte ens vilken vecka jag är i? Hur tar man reda på de? Jag gjorde kejsarsnitt, orkar kroppen en till graviditet så tätt inpå? 

• Svar på tråden Gravid medan man fortfarande ammar, innan mensen kommit, någon mer?
  • Anonym (I)

Varför skyddar man sig inte från början istället!? 

• Anonym (Anna)
    Anonym (I) skrev 2022-10-07 10:40:04 följande:

Vad får du ut av att ställa såna frågor? 
  • elmadumle
    Anonym (Anna) skrev 2022-10-07 10:58:31 följande:
    Vad får du ut av att ställa såna frågor? 
    Jag måste nog hålla med om frågan om skydd, vi körde kondom direkt när vi började ha sex igen efter 6-8 veckor tills jag fixat p piller, var livrädd att bli gravid så tätt inpå. Amning är inte ett tillförlitligt skydd. 
  • Anonym (ehh)
    Anonym (I) skrev 2022-10-07 10:40:04 följande:

För att hon inte fått tillbaka sin menstruation antagligen. 
  • Anonym (ehh)

Boka tid hos barnmorska och gör ett ultraljud för att fastställa vilken vecka du är i. Ta upp det med snittet och din oro kring det med barnmorskan.

• Anonym (Or)

Jag hade oroat mig långt innan om graviditet om inte mensen kommit igång tidigare. Efter mina barn så var den tillbaka redan efter 2 månader. 

Vill man inte ha tätt mellan sina barn så skyddar man sig direkt för man har ingen aning om när kroppen är återställt igen. 

• Anonym (A)

Min väninna ammande förvisso inte men blev gravid rätt fort, kanske 5 månader efter födsel. Hon gjorde kejsarsnitt och det gick bra att göra ett till med barn nummer två.

• Anonym (Anna)

Jag har använt amningen som skydd tidigare, har 2 barn sedan innan och mensen har inte kommit tillbaka på 1 år då så jag trodde att jag kände min kropp vid detta laget, givetvis dumt men helamning under första halvåret om inte mensen kommit tillbaka brukar iaf vara en ganska säker metod. Kallas för LAM metoden om jag inte minns fel. Tack för era svar. Jag ska ringa BM och boka tid för ultraljud 

• elmadumle
    Anonym (ehh) skrev 2022-10-07 12:03:03 följande:
    Och den kan ju komma när som helst i princip.
  • Citronella

Jag trodde alla visste att man kan bli gravid av oskyddat sex men tydligen inte, jag förstår inte riktigt vad du förväntat dig. 

Gör du ett vaginalt ultraljud får du veta vilken vecka du är i. Det bästa är att du pratar igenom det med vårdpersonalen i samband med ultraljudet. Jag kan inte tänka mig att kroppen inte skulle klara av det alls (Förutsatt att du inte har några allvarliga sjukdomar) Min kompis födde sina barn med 1 år och 3 månaders mellanrum, det gick varför henne fast hon var lite äldre. (Närmare 40) 

• Anonym (Hänt)

Gör ett VUL så vet du hur långt gången du är. Man brukar visserligen rekommendera ett år mellan om man gjort k.s, men det behöver ju absolut inte innebära att det kommer gå dåligt bara för att det blir kortare tid. Vad gäller att vara gravid öht känner jag de som haft tätare mellan barnen än dig och det har funkat. Rekordet är hon som hade 8 månader mellan barnen- tyvärr båda 3 månader för tidigt födda, men det är en annan historia. Lycka till nu!

• Anonym (Väntar)
    Anonym (ehh) skrev 2022-10-07 12:03:03 följande:
    Fast ägglossning kommer ju innan  mens......
  • Anonym (Madde)

Varför trycka ner och anklaga TS? Hon blev oplanerat gravid, visste säkerligen att "risken" fanns bara att det inte var förväntat. Men det är ingen anledning att komma med massa pekpinnar och det var definitivt inte att de inte skyddat sig som hon bad om åsikter kring.

Så med det sagt.
    Grattis till graviditeten! Förstår att det inte var planerat, men boka en tid med barnmorskan för att dels med hjälp av VUL tidsbestämma graviditeten och även få möjlighet att prata igenom planen framåt, oavsett vad den blir.

Önskar er all lycka till!

• Anonym (Oj)

Oj jag har aldrig hört att man kan bli gravid om man har sex oskyddat. 

Svar på tråden Gravid medan man fortfarande ammar, innan mensen kommit, någon mer?