• Anonym (Arg)

Kan skolan tvinga ett barn att gå om?

Utan vårdnadshavares godkännande alltså?

Barnet har börjar ny skola den här terminen och de är omöjliga att föra
    en vettig dialog med.

• Svar på tråden Kan skolan tvinga ett barn att gå om?
  • Anonym (Olive)

Uppnår barnet inte målen?

Det är ju bara oktober så det är väl alldeles för tidigt att prata om att barnet ska gå om ett läsår.

Eller är det så att skolan upptäckt så stor kunskapsbrist att de vill flytta ner barnet en klass?
    Hur gammalt är barnet?

• Anonym (---)
    Anonym (Arg) skrev 2022-10-07 07:05:42 följande:
    Kan skolan tvinga ett barn att gå om?

Utan vårdnadshavares godkännande alltså?

Barnet har börjar ny skola den här terminen och de är omöjliga att föra
    en vettig dialog med.

Ja och nej. Om det är så uppenbart att det vore bäst för barnet att göra som skolan säger så jo så kan det bli. Men det ska förstås utredas och kartläggas om varför. Aspekter som kunskapsnivå i ämnena, samt vad som sker socialt om eleven byter klass (kompisar etc) ska också vägas in. 

Jag arbetar själv på gymnasiet och det händer att vi har elever som gått ett år på annan skola men byter program till oss, och då görs en bedömning om eleven kan gå till åk 2 eller inte.
    Är det grundskola det handlar om brukar det inte riktigt vara såna diskussioner, så jag tror du behöver ger lite mer info TS, om någon ska kunna ge någon vettig analys av läget. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Olive) skrev 2022-10-07 07:12:05 följande:

Uppnår barnet inte målen?

Det är ju bara oktober så det är väl alldeles för tidigt att prata om att barnet ska gå om ett läsår.

Eller är det så att skolan upptäckt så stor kunskapsbrist att de vill flytta ner barnet en klass?
    Hur gammalt är barnet?

De vill flytta ner barnet och upptäckt och upptäckt, det är inget nytt och skolan var informerad innan.
    Hen har främst svårt för att läsa och skriva och behöver mycket stöd pga detta. Hen går i sexan.

• Anonym (Olive)
    Anonym (Arg) skrev 2022-10-07 07:19:19 följande:

De vill flytta ner barnet och upptäckt och upptäckt, det är inget nytt och skolan var informerad innan.
    Hen har främst svårt för att läsa och skriva och behöver mycket stöd pga detta. Hen går i sexan.

Är det dyslexi det handlar om?
    Då tycker jag inte det är rätt att flytta ner barnet. Det finns andra sätt att få kunskap utan att läsa och skriva själv. T ex att få göra prov muntligt.
  • AndreaBD
    Anonym (Arg) skrev 2022-10-07 07:19:19 följande:

Men det viktigaste här är ju egentligen vad som är bäst för ditt barn. Om skolan tycker att hen borde flyttas ner en årskurs så tror jag att de tycker att det vore för jobbigt för barnet att hänga med i årskurs 6. Det är klart man kan ge barnet extra stöd, det gör man säkert också, men det kan ju också bli för mycket för barnet. Alltså att hen inte får in allt i huvudet så snabbt. Och om det är problem med läsning och skrivning så påverkar ju detta alla ämnen. Och det blir väl ännu fler ämnen i 6:an om jag minns rätt? Kanske vill lärarna att man kan satsa på att stödja hen i läsning och skrivning för att sen kunna hänga med bättre i 6:an? 
  • Spucks

Är i 6an och kan knappt läsa? Är du samma mamma som för ungefär 2 veckor sedan startade tråden där hon klagade på de orimliga kraven i engelskan, för dottern ska lära sig ungefär 10 glosor i veckan?
    Om du är samma: det blir kanske dags att sätta din dotters m
    ående framför dina konstiga föreställningar.

• PH76

OM skolan anser att barnet borde gå om så bör TS nog lyssna på det (nu förutsätter jag att diagnos inte finns).

Det är ett stort steg gällande hastighet och läxor när barnet går från 6an till 7an och om det är svårt nu så kommer det att bli helt omöjligt nästa år.

Jag skulle inte utsätta mina barn att inte klara skolan med godkända betyg.

• Anonym (Arg)

Diagnoser finns ja, flera st.

Vi anser inte att gå om är för barnets bästa, hen kommer bara känna sig misslyckad och dessutom tvingas lämna kompisarna. Det här är bara bekvämlighet från skolans sida. De orkar inte ge det stöd som behövs.

• Anonym (M)

Vad är det för diagnoser det handlar om? Det är ju stor skillnad på om det tex är intellektuell funktionsnedsättning eller språkstörning, dyslexi, högfungerande autism osv.

Vilken form av stöd har barnet i klassen? Har ni fått anpassat material? Kartläggning? Åtgärdsplan?

Kommer problemen finnas kvar eller lösa sig med lite mer lästräning?

• AndreaBD
    Anonym (Arg) skrev 2022-10-07 10:54:40 följande:

Diagnoser finns ja, flera st.

Vi anser inte att gå om är för barnets bästa, hen kommer bara känna sig misslyckad och dessutom tvingas lämna kompisarna. Det här är bara bekvämlighet från skolans sida. De orkar inte ge det stöd som behövs.

Det tror jag inte. Det är inte så svårt att lästräna med ett barn. Det går alltid att ordna. Men hur mycket extra-lästräning orkar ditt barn med? Kanske behöver hen mer tid? Det är ju det som är problemet. Om hen är långsammare så går det ju inte riktigt att komma ikapp, utan man blir mer och mer efter. 
Svar på tråden Kan skolan tvinga ett barn att gå om?