• Bejje

IT-jobb, vad tjänar ni?

Jag jobbar inom IT och tycker jag tjänar bedrövligt lite. Skäms t.o.m. att snacka om det då vissa kanske tjänar lika mycket på Ica om de varit med ett bra tag.

Man hör om vissa höjdare som har löner på 60-70k eller mer utan att ha en chefsposition, andra som får 25k.

För att beskriva min roll. Det är väldigt varierat, men jag jobbar på ett callcenter med typ 300-400 anställda. Mitt jobb är allt från att hjälpa alla anställda med sina dagliga IT-problem, till att installera och sköta servrar, både fysiskt och virtuellt, till att som nu byta ut alla wifi punkter i huset till nyare standard, till skrivare, hantering av Active Directory, O365 med mer mer mera. Allt man kan tänka sig.

Även lite mindre avancerade saker som rör cisco och switchar som att byta VLAN eller göra enklare config på switchportar.

Vad bör man vara betald?

• Svar på tråden IT-jobb, vad tjänar ni?
  • Räkan77

Antar att du inte har någon kvalificerad utbildning för detta tex högskola eller yrkeshögskola? Det verkar vara mer ett underhållsarbete än IT. Callcenter är ju generellt känt för låga löner och dåliga villkor.

Så om du bara har en gymnasieutbildning och med tanke på din beskrivning av arbetsuppgifterna så skulle jag säga max 27,000. Mindre om du är beroende av nära arbetsledning och lite mer om du utför dina arbetsuppgifter självständigt och även kan vara ett stöd för kollegor. 

• linani

De som tjänar bra inom IT jobbar med programmering och (mjukvaru)utveckling. Din tjänst låter mer som en roll typ It-tekniker, så du får jämföra dig däromkring. Baserat på din erfarenhet och komplexitet på uppgifterna, runt 35 000?
    Sen är väl callcenter överlag inte den bästa miljön för att bli rik, om du inte är hög chef.

• Citronella

IT är så otroligt stort och kan betyda nästan vad som helst. Jag har en kompis som är programmerare och jobbar på en statlig myndighet hon tjänar 48 000 i månaden och är civilingenjör i grunden. Hon har ingen chefsposition. 

• Bejje

För den som undrar så har jag ca 33 000 kr i lön och tycker det är brutalt lågt.
    Nej jag har ingen högskoleutbildning eller så, men jag är så pass gammal idag (40) att det är mer meriter som spelar roll än utbildning.

Gick dock IT-utbildning på gymnasiet vilket var en blandning av allt möjligt inom IT och många olika kurser.

Nån föreslog 27 000 kr, men det är ju som att spotta åt en. Det kan ju nästan en städare få om de jobbat i många år.

• complicit
    Bejje skrev 2022-10-06 08:10:39 följande:

För den som undrar så har jag ca 33 000 kr i lön och tycker det är brutalt lågt.
    Nej jag har ingen högskoleutbildning eller så, men jag är så pass gammal idag (40) att det är mer meriter som spelar roll än utbildning.

Gick dock IT-utbildning på gymnasiet vilket var en blandning av allt möjligt inom IT och många olika kurser.

Nån föreslog 27 000 kr, men det är ju som att spotta åt en. Det kan ju nästan en städare få om de jobbat i många år.

33000 för att ?bara? ha en gymnasieutbildning är väl jättebra?
    Det får ju uskor höra jämt, att de ska vara glada om de ligger på 27-28 eftersom de bara har en gymnasieutbildning.

Om du inte är nöjd med din lön, byt jobb? Eller ännu bättre, utbilda dig högre. Det du skriver om att du gör låter inte jätteavancerat. 
  • Bejje
    complicit skrev 2022-10-06 08:16:21 följande:
    33000 för att ?bara? ha en gymnasieutbildning är väl jättebra?
    Det får ju uskor höra jämt, att de ska vara glada om de ligger på 27-28 eftersom de bara har en gymnasieutbildning.

Om du inte är nöjd med din lön, byt jobb? Eller ännu bättre, utbilda dig högre. Det du skriver om att du gör låter inte jätteavancerat. 
    Men varför stirrar ni er blinda på utbildning? Ja det spelar stor roll om man är 23 år, men är man 40 år och har jobbat inom IT i alla år, så spelar det nästan ingen roll utan mer vilka andra yrken man haft tidigare och vilka roller man haft inom dom yrkena.

T.ex. kan jag tycka (som inte är chef) att man hellre tar någon som jobbat länge och fått bra meriter från tidigare jobb än nån helt färsk från högskolan som inte har några meriter alls. Känns som att den som jobbat inom branschen med goda betyg snabbt kan komma in i tjänsten medans den som inte jobbat alls men har fina betyg från skolan kanske kräver mycket inlärning och svårare att anpassa sig än någon som är van med branschen.

Jag sökte faktiskt lite löst nåt annat jobb och snackade med en konsultfirma som ville erbjuda mig i princip dubbla lönen från vad jag har nu plus förmåner, men även om det lät fantastiskt lönemässigt så tackade jag nej då det skulle innebära väldigt mycket resande och jobb på olika platser i landet och sällan vara hemma.

Så vill inte jag leva och därför var det inte värt dubbla lönen.
    Idag jobbar jag på en fast arbetsplats. Visst jag kan resa inom tjänsten, men jag vill inte att det ska vara det normala utan jag vill oftast jobba så att jag kan åka hem till ett hem och inte till ett hotell eller tillfälligt boende.
  • Kockobello

Jag kan ingenting om din bransch, men generellt ger det mest löneökning att byta arbetsgivare. Släng iväg lite olika ansökningar, man kan alltid testa.

• PH76

Jag har hat projektledare i mitt team som har haft löner upp till 78000 + bonus.

• Mrs Moneybags

Spontant låter det inte superavancerat och detta i kombination med att du saknar högskoleutbildning ger inte en jättehög lön.

IT kan vara både högt och lågt och lönerna blir därefter. 

• Mortiscia80

Ja ts, utbildning spelar roll trots ålder och viss erfarenhet. Man kan samtidigt påpeka att om du har så stor erfarenhet borde du vara kvalificerad för något mer än vad som kan kallas ingångsjobb. Du har bra lön med tanke på dina arbetsuppgifter, vill du bli bättre betald får du skaffa dig ett jobb på högre nivå.

Svar på tråden IT-jobb, vad tjänar ni?