• m1n4x

Hyresvärden renoverar, använder min el

Hej!

Min hyresvärden (stor privat aktör) renoverar/utför stambyte av avlopp i badrum/WC och kök i mitt bostadshus, dvs ett par 50 lägenheter. Arbetet påbörjades den 5/9 och pågår fortfarande.

Jag fick septembers elräkning nu som nästan är på det 3 dubbla jämfört med augustis elräkning. Detta trots att elpriset i september är lägre än i augusti men förbrukningen har mer än dubblats. 

Jag har dessutom i september månad varit begränsad från användning av WC, dusch, spis pga renoveringsarbetet och bodde dessutom på annan plats i en hel vecka i september när arbetet skulle vara som mest brötigt.
    Golvvärme i badrum och handdukstork har jag stängt av sedan 5/9.
    Så den enda förklaringen till 3 dubbel förbrukning av el måste bero på att hyresvärdens maskiner förbrukat en massa. 1 maskin var dessutom igång över natten i köket. (Vid 2 tillfällen när jag kom hem från jobbet vid 20-tiden så hade de glömt släcka hallampa och lampa i WC).

Min fråga är om det är rimligt att jag ska stå för elförbrukningen för sedvanligt renoveringsarbete i lägenheten som hyresvärden utför?

Jag har dessutom sagt upp lägenheten och flyttar i slutet av november.

Tacksam för råd :)
  • Svar på tråden Hyresvärden renoverar, använder min el
  • Citronella

Prata med hyresgästföreningen. Min åsikt är att vad som är rimligt beror på vad du får för ersättning pga stambytet. Själv fick jag 6 veckors gratis hyra så en förhöjd elräkning hade varit okej med mig hade jag inte fått någonting hade jag klagat. 

• complicit

Att de använder de eluttag som finns är rimligt. Men givetvis ska du inte stå för kostanderna, de borde verkligen ersätta dig för elen. Fråga dem hur mycket ersättning de ger för elen, bråkar de om det kontakta hyresgästföreningen om du är med där. 

• Anonvm

Nu har jag aldrig själv bot i hyres, men av det jag snappat upp från kollegor och vänner så brukar man bli kompenserad för elförbrukningen vid typ sanering efter vattenskador, där du har ett torkaggregat står o brummar o blåser i flera veckor i sträck...

Men om det inte handlar om någon värmning eller torkning så är elförbrukningen från handmaskiner och lampor ganska liten.

Om hyresvärden inte är villig att bjuda på något för att använda din el så säg åt h*n att då får de dra in en skarvsladd från något uttag i trapphuset?

• EnAnonumius
    Anonvm skrev 2022-10-05 20:56:16 följande:

Men om det inte handlar om någon värmning eller torkning så är elförbrukningen från handmaskiner och lampor ganska liten.

Ts skrev ju i sin trådstart att elen hade tredubblats under tiden de renoverade i hans lägenhet.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonvm
    EnAnonumius skrev 2022-10-05 21:18:55 följande:
    Ts skrev ju i sin trådstart att elen hade tredubblats under tiden de renoverade i hans lägenhet.
    Allt är relativt.

Normal elförbrukning i en lägenhet är oftast mycket låg, så man behöver inte komma upp i några speciellt höga nivåer av förbrukning för att det ska vara det tredubbla mot normalt.

Själv har jag en förbrukning runt 120kwh/månad, en tredubbling av det så landar vi under 400kwh, vilket i det stora hela knappast är något att bråka om.
  • EnAnonumius
    m1n4x skrev 2022-10-05 20:25:47 följande:
    Hyresvärden renoverar, använder min el
    Hej!

Min hyresvärden (stor privat aktör) renoverar/utför stambyte av avlopp i badrum/WC och kök i mitt bostadshus, dvs ett par 50 lägenheter. Arbetet påbörjades den 5/9 och pågår fortfarande.

Jag fick septembers elräkning nu som nästan är på det 3 dubbla jämfört med augustis elräkning. Detta trots att elpriset i september är lägre än i augusti men förbrukningen har mer än dubblats. 

Jag har dessutom i september månad varit begränsad från användning av WC, dusch, spis pga renoveringsarbetet och bodde dessutom på annan plats i en hel vecka i september när arbetet skulle vara som mest brötigt.
    Golvvärme i badrum och handdukstork har jag stängt av sedan 5/9.
    Så den enda förklaringen till 3 dubbel förbrukning av el måste bero på att hyresvärdens maskiner förbrukat en massa. 1 maskin var dessutom igång över natten i köket. (Vid 2 tillfällen när jag kom hem från jobbet vid 20-tiden så hade de glömt släcka hallampa och lampa i WC).

Min fråga är om det är rimligt att jag ska stå för elförbrukningen för sedvanligt renoveringsarbete i lägenheten som hyresvärden utför?

Jag har dessutom sagt upp lägenheten och flyttar i slutet av november.

Tacksam för råd :)
    Om du är med i Hyresgästföreningen så kan du fråga deras jurister om detta...

För stora renoveringar så skall ju inte hyrgästen betala elen.
  • Bejje

Jag skulle acceptera små saker som att de använder lite verktyg under en timme eller så, men drar det ut över många många timmar eller dagar eller mer och det drar mycket ström så skulle jag absolut säga ifrån.

En sidnot är också att jag stör mig på att i nuvarande lägenhet, jämfört med alla andra jag någonsin bott i, och det är rätt många, så måste köksfläkten alltid vara igång i den här lägenheten.

Det är liksom en del av ventilationen till huset. I alla äldre hus jag bott i så har det funnits ett slags sug av sig själv från fläkten oavsett om den är igång eller inte, kanske för att det finns fläktar på taket, jag vet inte.

Men där jag nu bor så är fläkten igång hela tiden även om man ställer ner den på noll. Det är så det funkar.

Visst, jag kan öppna skåpet ovanför och dra ur sladden till uttaget där så stannar den helt, men då blir nog ventialtionen också till min lägenheten riktigt dålig.

Ska det vara så i ett modernt hus? Nåja, Byggt 2002 så det är 20 år sen.

• sextiotalist
    Anonvm skrev 2022-10-05 21:31:59 följande:
    Allt är relativt.

Normal elförbrukning i en lägenhet är oftast mycket låg, så man behöver inte komma upp i några speciellt höga nivåer av förbrukning för att det ska vara det tredubbla mot normalt.

Själv har jag en förbrukning runt 120kwh/månad, en tredubbling av det så landar vi under 400kwh, vilket i det stora hela knappast är något att bråka om.
    Nja 
    Om vi är hemma en dag, lagar mat, tittar på tv etc så kommer vi upp till 5-6 kWh per dygn 

Förra månaden hade vi 190 kwh och det beror på att vi varit bortrest 
  • EnAnonumius
    Allt är relativt.

Så bara för att du eventuellt anser att det är okey att betala för andras elförbrukning, så kan du ju knappast begära att andra skall vara okey med det också.

Alla har inte heller en stor plånbok som du tycks ha. Då elpriserna är höga, extremt höga, så jo det kan vara faktiskt värt att kräva sin rätt på detta.

• sextiotalist
    Allt är relativt.

Om du tycker det är småpengar så får du stå för dig. 
    Vi betalade närmare 1700 för 286 kWh i augusti 
  • m1n4x

Tack för svar!

Är medlem i Hyresgästföreningen och har skickat in ärende till dem. Detta eftersom hyresvärden svarade mig att jag ska stå för elen när de renoverar i min hyreslägenhet. 

• m1n4x

Tillägg:

Hyresgästföreningen bad mig jämföra sep 2021 elförbrukning med elförbrukningen sep 2022.

Förra året i sep så var elförbrukningen 189,88 och nu i sep så var elförbrukningen 612,36.

• gråfågel

Jag fick sexdubbel elräkning en gång men blev inte ersatt (byggfläktar som stod på i 6 veckor), detta trots kontakt med hyresgästföreningen, en annan gång blev jag delvis ersatt, de hade en mall hos min värd, och de följde den även om de förbrukat mycket mer.

• Agnescecila
    m1n4x skrev 2022-10-06 16:03:16 följande:

Tillägg:

Hyresgästföreningen bad mig jämföra sep 2021 elförbrukning med elförbrukningen sep 2022.

Förra året i sep så var elförbrukningen 189,88 och nu i sep så var elförbrukningen 612,36.

Jag upplever det konstigt tänkt av hyresgästföreningen att be dig jämföra elräkningen sep 21 och sep 22. ALLA vet att elen är högre i år. Mest rimliga vore att kolla hur många kWh du använde sep 21 och sep 22 och sen får hyresvärden betala kWh över. Det verkar lite olika hur hyresvärdarna löser detta. Vissa betalar inget. Andra hela 6 veckors hyra. Jag fick 500 kr avdrag på min hyra.
  • Hibiskusen94
    Agnescecila skrev 2022-10-06 22:32:54 följande:
    Jag upplever det konstigt tänkt av hyresgästföreningen att be dig jämföra elräkningen sep 21 och sep 22. ALLA vet att elen är högre i år. Mest rimliga vore att kolla hur många kWh du använde sep 21 och sep 22 och sen får hyresvärden betala kWh över. Det verkar lite olika hur hyresvärdarna löser detta. Vissa betalar inget. Andra hela 6 veckors hyra. Jag fick 500 kr avdrag på min hyra.
    Hon skrev ju elförbrukning och inte elräkning....
  • Agnescecila
    Hibiskusen94 skrev 2022-10-06 23:13:07 följande:
    Hon skrev ju elförbrukning och inte elräkning....

Korrekt!

• Tom Araya
    Bejje skrev 2022-10-05 22:42:00 följande:

Jag skulle acceptera små saker som att de använder lite verktyg under en timme eller så, men drar det ut över många många timmar eller dagar eller mer och det drar mycket ström så skulle jag absolut säga ifrån.

En sidnot är också att jag stör mig på att i nuvarande lägenhet, jämfört med alla andra jag någonsin bott i, och det är rätt många, så måste köksfläkten alltid vara igång i den här lägenheten.

Det är liksom en del av ventilationen till huset. I alla äldre hus jag bott i så har det funnits ett slags sug av sig själv från fläkten oavsett om den är igång eller inte, kanske för att det finns fläktar på taket, jag vet inte.

Men där jag nu bor så är fläkten igång hela tiden även om man ställer ner den på noll. Det är så det funkar.

Visst, jag kan öppna skåpet ovanför och dra ur sladden till uttaget där så stannar den helt, men då blir nog ventialtionen också till min lägenheten riktigt dålig.

Ska det vara så i ett modernt hus? Nåja, Byggt 2002 så det är 20 år sen.

Sitter det verkligen en fläkt i kåpan i din lägenhet?

Jag har jobbat med ventilation och tror att det inte får vara så, eftersom en fläkt i den änden trycker luften genom kanalen istället för att suga, vilket riskerar att negativt påverka alla andra som är påkopplade samma kanal.
Svar på tråden Hyresvärden renoverar, använder min el