Hyresvärden renoverar, använder min el
Hej!Min hyresvärden (stor privat aktör) renoverar/utför stambyte av avlopp i badrum/WC och kök i mitt bostadshus, dvs ett par 50 lägenheter. Arbetet påbörjades den 5/9 och pågår fortfarande.
Jag fick septembers elräkning nu som nästan är på det 3 dubbla jämfört med augustis elräkning. Detta trots att elpriset i september är lägre än i augusti men förbrukningen har mer än dubblats.
Jag har dessutom i september månad varit begränsad från användning av WC, dusch, spis pga renoveringsarbetet och bodde dessutom på annan plats i en hel vecka i september när arbetet skulle vara som mest brötigt.
Golvvärme i badrum och handdukstork har jag stängt av sedan 5/9.
Så den enda förklaringen till 3 dubbel förbrukning av el måste bero på att hyresvärdens maskiner förbrukat en massa. 1 maskin var dessutom igång över natten i köket. (Vid 2 tillfällen när jag kom hem från jobbet vid 20-tiden så hade de glömt släcka hallampa och lampa i WC).
Min fråga är om det är rimligt att jag ska stå för elförbrukningen för sedvanligt renoveringsarbete i lägenheten som hyresvärden utför?
Jag har dessutom sagt upp lägenheten och flyttar i slutet av november.
Tacksam för råd :)