• AndreaBD

Hjälp mig med vad som är lämpligt

Trots att jag har levt ganska länge i Sverige, är jag lite osäker hur man beter sig bäst när någon har dött. I det här fallet min svärmor. Säger man "beklagar sorgen" även till sina närmaste? Min man förstår nog om jag inte säger det till honom, men han är inte hos mig utan hos sina syskon.

Ska jag säga "beklagar sorgen" till dem, om jag pratar med dem? Borde jag ha hälsat det till dem när jag bara pratade med min man i telefon lite kort? Eller är det ändå mer något som man säger när man själv är lite mera utanför och att man säger det till dem som verkligen är närmaste anhöriga. Fast, i det här fallet känner jag att jag ju sörjer henne också. Hade ju en nära relation. 

• Svar på tråden Hjälp mig med vad som är lämpligt
  • BuoBä

Om man har en nära relation till den som har avlidit så säger man inte "beklagar sorgen" till andra nära anhöriga. Det kan man säga om man är mer avlägsen och inte kommer på något bättre att säga när man pratar med en anhörig till den som dött.

Du behöver inte säga eller hälsa något egentligt, eftersom du är del av familjen. 

• Anonym (Xxx)

Beror väl på hur nära ni är varandra men jag hade kramat svågrar och svägerskor och svärfar om han finns kvar i sammanhanget. 

• AndreaBD
    BuoBä skrev 2022-10-05 13:34:25 följande:

Om man har en nära relation till den som har avlidit så säger man inte "beklagar sorgen" till andra nära anhöriga. Det kan man säga om man är mer avlägsen och inte kommer på något bättre att säga när man pratar med en anhörig till den som dött.

Du behöver inte säga eller hälsa något egentligt, eftersom du är del av familjen. 

Tack! Jag blir lite osäker ibland, om jag tänker rätt. Så är det i Tyskland också, där jag kommer ifrån. Men just när det är ganska likt, så tänker man ibland, att man ju kan missta sig och det kan skilja sig ändå. 

Dessutom har jag inte varit med om så många såna situationer tidigare.
  • Anonym (mannen)

Just "jag beklagar sorgen" är lite vanskligt. Det är ju inte sorgen man beklagar utan förlusten som orsakat sorg.

• Anonym (mannen)

Just "jag beklagar sorgen" är lite vanskligt. Det är ju inte sorgen man beklagar utan förlusten som orsakat sorg.

• Anonym (Xxx)
    Anonym (mannen) skrev 2022-10-05 14:21:20 följande:

Det är ju iofs inte sant. Beklagar sorgen är ett vedertaget uttryck. Men man säger det inte till sina familjemedlemmar utan snarare vänner, bekanta, andra man stöter på som förlorat något. Det är väl för övrigt just sorgen man beklagar. Förlusten är inte alltid huvudproblemet. 
  • BuoBä
    Anonym (Xxx) skrev 2022-10-05 14:34:54 följande:
    Det är ju iofs inte sant. Beklagar sorgen är ett vedertaget uttryck. Men man säger det inte till sina familjemedlemmar utan snarare vänner, bekanta, andra man stöter på som förlorat något. Det är väl för övrigt just sorgen man beklagar. Förlusten är inte alltid huvudproblemet
    Därom råder det oenighet

densistavilan.se/gast-pa-begravning/kondoleans/
  • AndreaBD
    Anonym (Xxx) skrev 2022-10-05 13:37:43 följande:

Beror väl på hur nära ni är varandra men jag hade kramat svågrar och svägerskor och svärfar om han finns kvar i sammanhanget. 

Absolut, men jag är inte där nu. De bor inte så nära. Kommer förstås att träffa dem sedan. 
  • AndreaBD

Det var lite väl bokstavligt tänkt nu, och där har du förstås rätt. Jag tror dock att man menar så. :) 
  • EnAnonumius

Det är just detta som "jag beklagar sorgen" faktiskt innebär i praktiken. Det är en liten (slarvig) sammanslagning mellan "jag beklagar din förlust" och "jag deltar din sorg". 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • AndreaBD
    Anonym (Xxx) skrev 2022-10-05 14:34:54 följande:
    Det är ju iofs inte sant. Beklagar sorgen är ett vedertaget uttryck. Men man säger det inte till sina familjemedlemmar utan snarare vänner, bekanta, andra man stöter på som förlorat något. Det är väl för övrigt just sorgen man beklagar. Förlusten är inte alltid huvudproblemet. 
    Man beklagar väl att någon har anledning att sörja. Och då kan man väl tänka sig att man kan kalla det för "sorgen" också. 
  • Anonym (Xxx)
    AndreaBD skrev 2022-10-05 14:56:35 följande:
    Absolut, men jag är inte där nu. De bor inte så nära. Kommer förstås att träffa dem sedan. 
    Då hade jag nog bara bett mannen hälsa från dig. Det är ju så att säga uppenbart vad du menar då. 
  • AndreaBD
    Anonym (Xxx) skrev 2022-10-05 15:24:01 följande:
    Då hade jag nog bara bett mannen hälsa från dig. Det är ju så att säga uppenbart vad du menar då. 
    Det gjorde jag nog.... mer än en gång, tror jag. 
Svar på tråden Hjälp mig med vad som är lämpligt