• Anonym (N)

Svårt att få tillbaka barnen?

Om man kontaktar soc och säger att man inte orkar vara förälder längre, vad händer då?

Och om de skulle placera barnen, skulle det då vara svårt att få dem tillbaka?

• Svar på tråden Svårt att få tillbaka barnen?
  • Anonym (N)
    Långbenopluto skrev 2022-10-05 07:25:07 följande:

Det beror nog på varför du inte orkar och hur länge du inte orkar.

Utmattning och saknar stöd hemma och från omgivningen. Blir bara tröttare och tröttare och känns som det är bomull i huvudet konstant.

• Anonym (b)
    Anonym (N) skrev 2022-10-05 09:52:29 följande:

Utmattning och saknar stöd hemma och från omgivningen. Blir bara tröttare och tröttare och känns som det är bomull i huvudet konstant.

Be om avlastning istället? Kontaktfamilj? Det kommer inte ses som något negativt. Antar att du är ensamstående, vet hur det kan vara.
  • DVQ
    Anonym (N) skrev 2022-10-05 09:52:29 följande:

Nu vet jag väldigt lite om din situation men har du någon stödinsats idag?

Om inte kanske det vore rimligare att kontakta soc och be om en avlastningsfamilj eller liknande. Då kan du få hjälp att skapa en hållbar situation för dig och dina barn över tid istället för att tillfälligt ge upp barnen och sedan försöka få tillbaka dem.

När man är deprimerad är det lätt att tänka väldigt kategoriskt; svart eller vitt, allt eller inget. Men det är oftast sjukdomen som talar. Det finns många olika sorters hjälp att få! 
  • Anonym (Hmm..)

Du får troligen ALDRIG tillbaka barnen, men det kanske är bättre så.

• Anonym (N)

Jag är inte ensamstående, men min man gör inget för att underlätta, tvärtom.
    Jag går bara på ren viljestyrka, men mår sämre och sämre. Jag gör allt för att barnen ska ha det bra, men känner hur mitt tålamod förvärras allt eftersom... 

Vet inte om avlastningsfamilj skulle räcka, jag är redan ensam om dagarna, men det hjälper inte.

• AndreaBD

Kanske är det mannen som är problemet? Kan en separation vara bäst i längden?

Det du kan göra är ju att prata med en kurator på din vårdcentral. De brukar vara bra på att ge råd hur du kan ordna upp saker och ting. Du ska inte i första hand tänka på att lämna bort barnen, utan det är bättre om du får stöd. Och där kan en kurator nog hjälpa dig. 

• Gryntroll
    Anonym (N) skrev 2022-10-05 10:48:27 följande:

Jag är inte ensamstående, men min man gör inget för att underlätta, tvärtom.
    Jag går bara på ren viljestyrka, men mår sämre och sämre. Jag gör allt för att barnen ska ha det bra, men känner hur mitt tålamod förvärras allt eftersom... 

Vet inte om avlastningsfamilj skulle räcka, jag är redan ensam om dagarna, men det hjälper inte.

Är det din mans barn också?  Eller är det din barn från ett annat förhållande? 

Om det finns en pappa med i bilden så får denne steppa upp! 
    Du behöver veta och känna att det finns en  till vuxen som också tänker, planerar och tar hand om barnen. Att du är själv på dagarna underlättar inte för dina tankar och känslan av att det står och hänger på dig. 

Vad säger din man när du pratar med honom om läget?

• Anonym (Eld)

Tala om för din man att du inte orkar och funderar på att kontakta soc. Då kanske han får lite eld i arslet för det verkar han behöva!

• Anonym (N)
    Ja det är hans barn också, men han säger bara att "det är synd om mig", men gör sen ingenting ändå. Han tycker att när han är ledig så ska han få vila och att tiden jag är ensam om dagarna borde vara tillräckligt.
Svar på tråden Svårt att få tillbaka barnen?