• oroligsjäl678

Förskoletider oregelbunden arbetstid

Hej,

Det har uppkommit lite tankar kring tider på förskola speciellt vid oregelbunden arbetstid.

Jag har ett standard mån-fre jobb, skulle isåfall lämna mellan 7.15-7.30 & slutar för det mesta mellan 16.30-17.

Min sambo däremot jobbar i kollektivtrafiken så hans schema är extremt oregelbundet & ändras varje vecka (han får schema månadsvis). 

En vecka det ex ut 

Mån: 05-09

Tis: 06-08

Ons: 05:30-14

Tors: LEDIG

Fre: 11-19

Helg : Jobbar 

Och andra veckan

Mån: 05:30-17

Tis: 05-09

Ons: LEDIG

Tors: 06.30-18

Fre: 06.39-17

Helg: LEDIG 

Vilka regler i en sådan situation finns på er förskola? De är ju ett SKÄMT om jag ska lämna 7.15 & han hämta 9.30 typ. Eller har vårt barn?rätt? att vara på föris typ 7.30-14?? Förståligt om min sambo lämnar senare när han börjar typ 10-11 så länge de inte krockar med mat eller något tänker jag

En annan fråga? Får man lägga schemat nytt varje månad?

• Svar på tråden Förskoletider oregelbunden arbetstid
  • snöblask

Det här är knepigt. Tittar man på skollagen får ditt barn gå utifrån hur ni föräldrar arbetar Eller efter om Barnet har ett eget behov. Så bedömningen blir lite olika efter hur er kommun valt att tolka lagen. För arbetslösa eller föräldralediga samt barn från tre år ska 15h erbjudas. Gällande arbetslösa och Föräldralediga är de allra flesta kommuner generösa och erbjuder 20h-30h i veckan. Det blir ofta hattigt för såväl barn som verksamhet att ha 15h. Kolla vad som gäller där. Men som sagt är din kommun stenhård så får du hävda (ansöka) om att ert barn har ett eget behov. Svårt att se att någon kan tycka att det är bra att komma 7:30 och gå hem 9:30. 

• snöblask

Schema får ändras efter ert behov. Men de allra flesta förskolor vill att ni ändrar 2-3 veckor innan så de har en chans att bemanna.

• oroligsjäl678
    snöblask skrev 2022-10-05 08:08:35 följande:

Det här är knepigt. Tittar man på skollagen får ditt barn gå utifrån hur ni föräldrar arbetar Eller efter om Barnet har ett eget behov. Så bedömningen blir lite olika efter hur er kommun valt att tolka lagen. För arbetslösa eller föräldralediga samt barn från tre år ska 15h erbjudas. Gällande arbetslösa och Föräldralediga är de allra flesta kommuner generösa och erbjuder 20h-30h i veckan. Det blir ofta hattigt för såväl barn som verksamhet att ha 15h. Kolla vad som gäller där. Men som sagt är din kommun stenhård så får du hävda (ansöka) om att ert barn har ett eget behov. Svårt att se att någon kan tycka att det är bra att komma 7:30 och gå hem 9:30. 

Oj ja..
    Då är de nästan mer värt med en barnvakt då barnet har en pensionerand morfar. Men de är ju också synd att de inte blir en större rutin med förskola för just barnet. Nu är de inte dags än men börjar fundera på detta faktiskt.. 
  • snöblask
    oroligsjäl678 skrev 2022-10-05 09:25:51 följande:
    Oj ja..
    Då är de nästan mer värt med en barnvakt då barnet har en pensionerand morfar. Men de är ju också synd att de inte blir en större rutin med förskola för just barnet. Nu är de inte dags än men börjar fundera på detta faktiskt.. 
    De allra flesta kommuner jag jobbat för godkänner rimliga tider för barnet. Stött på någon enstaka aktör (då fristående förskola) som lutat sig mot skollagen och sagt nej. Så oroa Dig inte förmycket. 
  • oroligsjäl678
    oroligsjäl678 skrev 2022-10-05 09:25:51 följande:
    Oj ja..
    Typ 7.30-14 hade isf accepterats? :) 
  • Hyllemor

Prata med förskolan om det här. Förskolor tappar den så kallade "barnpengen" när det gäller skiftarbetande föräldrar.

Min man arbetade 7 nätter och sedan var ledig 7 dygn. Förskolan propsade på att barnet skulle vara på förskolan när han var ledig, annars skulle barnet få dela plats med ett annat barn... (Jag som själv arbetade i förskolan, förstod dilemmat, betalade full avgift men min man tog ledigt så ofta det gick, eftersom han tycker om att vara med sitt barn.) Jag betalar hellre mer för att inget barn ska ha halvtidsplats med mitt barn och stressad personal. Om jag INTE hade kunnat betala avgiften så hade jag struntat i det, vilket jag gjorde under tre månader när vi inte hade råd, men det sade jag också till personalen, när vår son gick ner i tid, eftersom jag visste att vi skulle ha råd senare - och då tog de inte in ett "halvtidsbarn" som vägde upp 15-timmarsbarn till 30-timmarsbarn.

• Guldnovan

Jag slutade 08.00 på morgonen och måste åka direkt och hämta. Det tog ca 2 t med väntan i Älvsjö. Maken lämnade dem vid 7. Helt vansinnigt enligt oss men dagis vägrade något annat. Hoppas de tänker annorlunda nu, det här var mitten på 90-talet. 

Svar på tråden Förskoletider oregelbunden arbetstid