Anonym (Casanova) skrev 2022-10-02 15:29:51 följande:
Okej, gjort är gjort.
1. Ta reda på läget?
2. Vad är det bästa du kan göra nu?
Hur mycket jobb hade du hos den kunden?
Är du egen eller jobbar du för någon?
Har du fler uppdragsgivare?
Situationen är minst sagt komplicerad. Kunden är min tidigare arbetsgivare som jag var anställd hos i flera år. När det började gå sämre för bolaget erbjöd jag mig att starta eget och där fakturera ut för arbetad tid så bolaget skulle slippa sociala + arbetsgivaravgifter. Vi ligger i tvist sedan tidigare om att jag aldrig haft semester eller arbetstidsförkortning, då det aldrig har varit någon fråga kring hur man ska lösa mina arbetsuppgifter under eventuell frånvaro. Hen har hört av sig dag, kväll och helg - helt utan respekt för fritid. Aldrig kunnat vabba eller liknande utan har gjort allt för att företaget ska rulla.
antar att min ilska för det jag missat senaste åren gjorde det lättare att ställa ut faktura och ta betalt, då jag någonstans känner att det är pengar jag skulle haft för längesedan.
allt återbetalades dock inom ett par dagar då jag insåg mina fel.
jag har ett annat jobb inom annan bransch så detta var ett extrajobb. Inga andra kunder.