• Anonym (falskakonsulten)

När livet rasade

Det är alltså såhär det känns när livet rasat. Från en dag till en annan var allt förstört och jag vet inte hur det kunde gå så fort?

för att inte snöa in på alla detaljer. Jag har som konsult skickat fakturor och betalat dem till mig själv (konsult som ekonomiansvarig) samt en del dubbla betalningar. Allt återbetalat inom en vecka, men den tidigare kunden har såklart tappat förtroendet och söker med lupp efter eventuellt ytterligare ?misstag?. 

vad kan jag vänta mig framöver? 

• Svar på tråden När livet rasade
  • Anonym (Oj)

Böter eller fängelse (dock högst sex månader tror jag).

• Anonym (S-G)

Jag förstår inte om du gjort det medvetet eller av misstag, men det låter som det hänt mer än en gång?

Ett spelmissbruk som eskalerade. Fakturorna har skickats och betalats under en period på 3 veckor, och allt är återbetalt. 

• Anonym (S-G)
    Anonym (falskakonsulten) skrev 2022-10-02 14:37:29 följande:

Ett spelmissbruk som eskalerade. Fakturorna har skickats och betalats under en period på 3 veckor, och allt är återbetalt. 

Du har tur om de inte går vidare med det.
    När hände det här?
  • Anonvm
    Anonym (falskakonsulten) skrev 2022-10-02 14:27:59 följande:
    När livet rasade

Det är alltså såhär det känns när livet rasat. Från en dag till en annan var allt förstört och jag vet inte hur det kunde gå så fort?

Det är ju så det går till när någon blir påkommen med att göra något fel....

Oavsett om du nu har blåst någon på pengar, eller varit otrogen i ett förhållande... När det väl uppdagas så rasar allt ögonblickligen, förtroendet är för alltid förstört.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (S-G) skrev 2022-10-02 14:38:51 följande:
    Du har tur om de inte går vidare med det.
    När hände det här?
    Ja verkligen. Eftersom de letar efter fler "misstag" som TS kallar det, så lär de anmäla. Vilket ju är bra.

Det uppdagades för lite över en vecka sedan. 

• Anonym (S-G)

Hur många fakturor rör det sig om?

• Anonym (Well…)

Ditt liv rasade för länge sen om du ens kunde sjunka så lågt att stjäla från din uppdragsgivare. Den enda vägen härifrån är uppåt så du får ta ditt straff och försöka bli frisk. 

Anonym (S-G) skrev 2022-10-02 14:59:31 följande:

Hur många fakturor rör det sig om?

Det handlar om 4 fakturor.

• Anonym (se det positivt)

Du får se det positivt det är bättre det uppdagas nu än om x antal månader när du med all sannolikhet hade grävt din grop djupare och förmodligen spelat bort så pass mycket att du inte hade kunnat återställa det. Spärra dig på spelpaus och sök hjälp för ditt spelberoende innan du gräver ner dig ännu djupare i hålet du redan sitter i.

• Anonym (Casanova)
    Anonym (falskakonsulten) skrev 2022-10-02 15:19:19 följande:

Det handlar om 4 fakturor.

Okej, gjort är gjort.

1. Ta reda på läget?
    2. Vad är det bästa du kan göra nu?

Hur mycket jobb hade du hos den kunden?
    Är du egen eller jobbar du för någon?
    Har du fler uppdragsgivare?
    Anonym (Casanova) skrev 2022-10-02 15:29:51 följande:
    Okej, gjort är gjort.

1. Ta reda på läget?
    2. Vad är det bästa du kan göra nu?

Hur mycket jobb hade du hos den kunden?
    Är du egen eller jobbar du för någon?
    Har du fler uppdragsgivare?

Situationen är minst sagt komplicerad. Kunden är min tidigare arbetsgivare som jag var anställd hos i flera år. När det började gå sämre för bolaget erbjöd jag mig att starta eget och där fakturera ut för arbetad tid så bolaget skulle slippa sociala + arbetsgivaravgifter. Vi ligger i tvist sedan tidigare om att jag aldrig haft semester eller arbetstidsförkortning, då det aldrig har varit någon fråga kring hur man ska lösa mina arbetsuppgifter under eventuell frånvaro. Hen har hört av sig dag, kväll och helg - helt utan respekt för fritid. Aldrig kunnat vabba eller liknande utan har gjort allt för att företaget ska rulla. 

antar att min ilska för det jag missat senaste åren gjorde det lättare att ställa ut faktura och ta betalt, då jag någonstans känner att det är pengar jag skulle haft för längesedan. 

allt återbetalades dock inom ett par dagar då jag insåg mina fel. 

jag har ett annat jobb inom annan bransch så detta var ett extrajobb. Inga andra kunder. 

• Anonym (Oj)

Att du inte tagit vab eller semester är knappast förmildrande omständigheter. Du har begått brott fyra gånger. Men säger som någon skrev tidigare, tur att det uppdagades så att du inte hamnade ännu längre ner i skiten. Om du har tur nu kommer du undan med böter.

• Anonym (Casanova)
    Anonym (falskakonsulten) skrev 2022-10-02 15:42:31 följande:

Situationen är minst sagt komplicerad. Kunden är min tidigare arbetsgivare som jag var anställd hos i flera år. När det började gå sämre för bolaget erbjöd jag mig att starta eget och där fakturera ut för arbetad tid så bolaget skulle slippa sociala + arbetsgivaravgifter. Vi ligger i tvist sedan tidigare om att jag aldrig haft semester eller arbetstidsförkortning, då det aldrig har varit någon fråga kring hur man ska lösa mina arbetsuppgifter under eventuell frånvaro. Hen har hört av sig dag, kväll och helg - helt utan respekt för fritid. Aldrig kunnat vabba eller liknande utan har gjort allt för att företaget ska rulla. 

antar att min ilska för det jag missat senaste åren gjorde det lättare att ställa ut faktura och ta betalt, då jag någonstans känner att det är pengar jag skulle haft för längesedan. 

allt återbetalades dock inom ett par dagar då jag insåg mina fel. 

jag har ett annat jobb inom annan bransch så detta var ett extrajobb. Inga andra kunder. 

Tja... Kan på sätt och vis förstå din frustration.

Skönt att du har ett annat jobb.

Var försiktig med att erkänna fel. Saknas inga pengar så är ju ingen skada skedd.

Låter som en liten firma. Inga privata köp med firmans pengar eller annat du kan påminna dem om?
  • Anonym (S-G)

Sluta rationalisera vad du gjort.
    Det du gjort är straffbart, vad som än hänt innan det.

Svar på tråden När livet rasade