Hej!
Enligt en fysioterapeut för barn som jag känner som arbetar på avdelning med det här, så har en tredjedel av vuxna i Sverige deformerat platt huvud.
Det är sedan rådet att sova på rygg infördes, vilket gjort att många föräldrar inte känner till faran med att också låta barnen vara på rygg övrig tid. Eller något sådant.
Hon har fått in många barn de senaste åren, och en tremånaders kan man fortfarande ha mycket gott hopp om att ändra tillbaka huvudformen på.
Med en så viktig sak hade jag aldrig chansat, utan begärt en remiss från BVC, alternativt egenremiss eller annan väg om sköterskan på BVC konstrar.
En utbildad fysioterapeut inom området kan se hur allvarligt det är, till vilken grad huvudet är symmetriskt etc, och ge anpassade råd, övningar och hjälpmedel utifrån det.
För att inte tala om stöd i processen, eftersom det inte är rätt att du eller ni ska gå hemma och undra och chansa om det ni gör är adekvat, med lagom frekvens, gör skillnad. Det är inte klokt att ni ska vara hemma själv och oroa er utan att ha fått total klarhet och verktyg, någon som kan hjälpa er.
Föräldraskap är osäkert som det är, och det är så mycket att hålla reda på. Numera säger myndigheterna att bebisen ska sova på rygg, då får samhället också se till att hjälpa föräldrarna när det kan bli så här!!
Det är jättelätt att missa hur ofantligt viktigt det är att barnet då INTE är på rygg under vaken tid. Det är ju en djungel av information därute för nyblivna föräldrar.
MEN
Bebisen är bara tre månader gammal, så det verkar fullt möjligt att åtgärda, vilket blir svårare eller till och med omöjligt när de är äldre.
Så jag menar inte att skrämma eller stressa, för det hänger inte på dag för dag utan snarare månad för månad, men ta det ändå på högsta allvar och se till att få komma till rätt person, vilket är er och bebisens rättighet, så fixar det sig säkert i ert fall!
Ni har ju upptäckt det tidigt, som tur är!
Annars kan man såklart leva med platt huvud, många gör som sagt det, men det är ju samtidigt helt onödigt när det finns experthjälp och fortfarande går att åtgärda i den här åldern.
Lycka till och Kram